Musisz zainstalować flash player pobierz instalator








W numerze:
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony www.otostrona.pl/krzyk
Krzyk

Witamy po wakacjach czytelników gazetki "Krzyk". Sielanka się skończyła, więc pracy nadszedł czas! Redakcja "Krzyku" również wzięła się ostro do pracy, dlatego w tym roku czeka Was wiele nowych niespodzianek. Kupując teraz "Krzyk", bierzesz udział w konkursie, w którym zostaną wylosowane szczęśliwe numerki. To one będą Was ratować przed niepożądaną odpowiedzią. Dzięki nim, będziecie mogli obronną ręką zrezygnować z wywołania do odpowiedzi. Numerek jest jednorazowy co oznacza, że tego rodzaju przywilej możecie wykorzystać tylko raz. Numerki są ważne do czasu, aż ukaże się kolejny numer "Krzyku". Redaktor naczelna Patrycja Jeśli chcesz podzielić się swoimi myślami, napisz do nas! krzykzse@interia.pl Jeśli masz coś ciekawego do powiedzenia - dołącz do nas!. Czekamy na Ciebie w poniedziałki na 7 lekcji w sali nr 8 - Lubię nauczycieli ... str. 3 - Uśmiechnij się ... str. 4 - Coś dla chłopców ... str. 5 - Skrzyneczka pocztowa ... str. 6 - Ciekawostki ze świata szkoły ... str. 7 - Nasz sponsor ... str.8 - „Start po lepszą przyszłość” ... str. 9 - Pierwsze koty za płoty ... str. 10 - Dopalacze mogą Cię wypalić – poznaj fakty! ... str. 12 - 13 - Gra wyobraźni ... str. 14 - Wywiad z Panią Dyrektor Teresą Ciszek ... str. 16 - Wiersze ... str. 18 - „Marzycielka z Ostendy” ... str. 19 - Sudoku – wygraj bilety do kina! ... str. 20 - Prezentacja klas pierwszych ... str. 21 - 23 14 października to ważny dzień dla naszej szkoły. Chcielibyśmy w imieniu wszystkich uczniów złożyć najlepsze życzenia Dyrekcji, Nauczycielom oraz wszystkim pracownikom szkoły. Dużo zdrowia, wytrwałości, satysfakcji z wykonywanej pracy oraz wszelkiej pomyślności. Pragniemy również podziękować za przekazywaną wiedzę, pomoc i życzliwość. Kochani Nauczyciele, dedykujemy Wam wiersz i kilka żartów na temat nauczycieli, licząc na Wasze poczucie humoru!
DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ!
Krzyk

LUBIĘ NAUCZYCIELI... ...którzy piszą wyraźnie na tablicy; którzy potrafią się przyznać do popełnionego błędu; którzy czytają nasze opowiadania z podziałem na role; którym nie przeszkadza to, że fałszujemy - jeśli tylko śpiewanie sprawia nam przyjemność; którzy często się uśmiechają; którzy wolą być czasem zwyczajni, niż stale władczy i silni; którzy mają swoje powiedzonka, np.: "Proszę teraz o dużo ciszy", albo "Jedyne, co chcę teraz słyszeć, to skrobanie waszych długopisów". Lubię nauczycieli, którzy rozumieją, że czegoś nie rozumiem. I wszystko wyjaśniają przejrzyście. I zauważają, gdy zgłaszam się do odpowiedzi. I wysłuchują cierpliwie moich problemów. I uśmiechają się do mnie, gdy widzą, jak bardzo się staram. I głośno klaszczą po obejrzeniu wystawionej przez nas sztuki. I potrafią ciekawie opowiadać i dają nam ciekawe rzeczy do robienia. Lubię nauczycieli, którym nie przeszkadza, że muszą nam coś wyjaśnić jeszcze raz. I jeszcze raz. I jeszcze raz... Z okazji Dnia Nauczyciela Najserdeczniejsze życzenia Marzeń spełnienia, Uśmiechu na twarzy, Radości z wojaży, Pociechy z uczniów niekoniecznie doskonałych, Życia wspaniałego Oczywiście prywatnego. Tego wszystkiego życzymy, Za wszystko dziękujemy. Uczniowie ZSE w Mielcu

Krzyk

Uśmiechnij się! DOWCIPY O SZKOLE I NAUCZYCIELACH Dyrektor szkoły przechodzi korytarzem obok klasy, z której słychać straszny wrzask. Wpada, łapie za rękaw najgłośniej wrzeszczącego, wyciąga go na korytarz i stawia w kącie. Po chwili z klasy wychodzi kolejnych trzech młodzianów, którzy pytają: - Czy możemy już iść do domu? - A z jakiej racji? - No...przecież skoro nasz nowy pan od matematyki stoi w kącie, to chyba lekcji nie będzie, prawda? *** Na lekcji plastyki dzieci rysują sporty zimowe. Nauczycielka podchodzi do ławki Adasia, siedzącego przed czystą kartką. - Adam, czemu nic nie narysowałeś? - Nieprawda, narysowałem Małysza! - Ale gdzie on jest? - Poleciał... *** Nauczyciel pyta Jasia: Gdzie leży Kuba? Kuba leży w domu na grypę! *** Nauczycielka do Jasia: dlaczego na globusie jest tyle kurzu? Bo akurat dotknęła Pani Sahary. *** Na przerwie Jaś podchodzi do nauczyciela: - Ja nie chcę pana straszyć, ale mój tata powiedział, że jeśli dalej będę przynosił uwagi w dzienniczku, to ktoś dostanie w skórę! *** Zdenerwowany nauczyciel historii mówi do dyrektora szkoły: - Nie wytrzymam z tymi uczniami z IIa! Pytam ich, kto wziął Bastylię, a oni krzyczą, że to żaden z nich! - Niech się pan nie denerwuje - uspokaja dyrektor. - Może to rzeczywiście ktoś z innej klasy? *** Przychodzi Michałek do domu w czerwcu i mówi do taty: - Tata, przedłużyli mi kontrakt z trzecią klasą na najbliższe 12 miesięcy. *** Pani zadała uczniom wypracowanie na minimum 7 stron na dowolny temat. Po paru dniach prosi, aby dzieci odczytały swoje prace. Pierwsza w kolejce była Mądralówna. Dziewczynka zaczęła czytać: początek: Co to jest lenistwo? (potem następuje 7 pustych stron) zakończenie: Oto jest lenistwo!

Krzyk

CHŁOPAK - ANALIZA PSYCHOFIZYCZNA Pełna nazwa: chłopak (łac. puer) Symbol: chł. Odkrywca: Ewa Data odkrycia: dawno, dawno temu - jakoś tak jeszcze przed naszą erą Masa atomowa: średnio pk. 60-70 a.j.m (atomowych jednostek masy), lecz istnieją też rzadsze izotopy o masie nawet do 150 a.j.m (bokserzy, kulturyści, strongmeni...) Występowanie: we wszystkich krajach, na wszystkich kontynentach - znaczne nadwyżki ilościowe notowane w obszarach wiejskich Właściwości fizyczne: · znajdowany pod różnymi postaciami: · od metalu szlachetnego do pospolitej rudy · powierzchnia zwykle pokryta warstwą zarostu i owłosienia · topnieje przy odpowiednim traktowaniu · wrze od nieprawidłowego użycia · wskazuje silne przyciąganie do wszelkich pojazdów mechanicznych i gadżetów Własności chemiczne: · absorbuje każdą ilość pizzy, hamburgerów, chipsów i coli · nierozpuszczalny w płynach, · ale wskazuje aktywność po nasączeniu alkoholem · katalizuje wybuchy śmiechu · może nagle eksplodować bez ostrzeżenia Zastosowanie: · do ciężkich prac domowych (trzepanie dywanów, noszenie zakupów, wbijanie gwoździ itp.) · do wysłuchiwania, pocieszania i chwalenia dziewczyn · do szeroko pojętej rozrywki Reakcje: · okaz nakryty przez kumpli z dziewczyną przyjmuje barwę czerwoną · barwa zmienia się na zieloną, jeśli spotka swoją dziewczynę w towarzystwie rywala Zagrożenia: · legalnie można posiadać tylko jeden okaz · do szeroko pojętej rozrywki. Z okazji Waszego Święta - my, dziewczyny, życzymy każdemu chłopcu: - Dziewczyny - tylko tej najfajniejszej, - Ciastek - tylko tych najsłodszych - Samochodów - tylko tych najszybszych - Zabaw - tylko najweselszych - Przygód - tylko najciekawszych ... i butów - takich, co najlżejsze, w których wszędzie mógłbyś dotrzeć! Redakcja Skrzyneczka pocztowa
Na łamach naszej gazetki chciałybyśmy w imieniu żeńskiej części naszej redakcji złożyć najlepsze życzenia wszystkim mężczyznom z naszej szkoły. A oto, co znalazłyśmy w naszej pocztowej skrzynce (po wielogodzinnej cenzurze i korekcie). ;))
Krzyk

Najlepsze życzonka dla naszego Pana Bogusława Króla… Życzą dziewczynki z III a TE Ps. Niech Pan o nas pamięta. Sala 14 nie jest odpowiednia na klasówkę! xD *** Całuski dla olbrzyma z II c T od kurdupelki z III LP *** Dla Johna od Ani z I a LP *** Na górze róże, na dole fiołki, A my się kochamy jak 4 aniołki. Pozdrowienia z mega słodkimi buziakami dla Krystiana z IV c *** Wszystkiego najlepszego dla wszystkich naszych RODZYNKÓW z III a TE. Życzą wasze BABECZKI =] *** Dla chłopaków z III LP od wielbicielek =) *** Dla Gumisia od lasek z I a TE *** Wszystkiego najlepszego dla Roberta z III a TE życzy Ania. I love you =* Ps. Pamiętaj o naszym spotkaniu. Liczę na to, że ubierzesz tą pociągającą, białą marynarkę. =* Nasz mały zwiadowca, wypoczęty i wesoły po przerwie wakacyjnej ponownie ruszył do akcji. Co tym razem przykuło jego uwagę?

Krzyk

KRONIKA SPORTOWA W dniu 24.09.2010r. na stadionie STALI Mielec zostały rozegrane zawody Ligii Lekkoatletycznej Szkół Ponadgimnazjalnych, w których brali udział także uczniowie z naszej szkoły. Dziewczęta i chłopcy rywalizowali w sześciu konkurencjach lekkoatletycznych tj. biegach na 100m, 400m, 800m dziewcząt, 1500m chłopców, skoku w dal, pchnięciu kulą oraz biegu rozstawnym 4x100m. Najlepsze rezultaty osiągnęli: Konrad Gawryś z klasy Ia LP w pchnięciu kulą 5kg uzyskał wynik 13,78m i zajął I miejsce w zawodach, a równocześnie pobił rekord szkoły należący do tej pory do Grzegorza Ruska (11,17m - uzyskany w roku 2004), Magdalena Kopeć z klasy II ZSZ w pchnięciu kulą -9,05m oraz Karolina Kamuda z klasy IIc T- 8,94m zajęły odpowiednio IV i V miejsce. Rafał Rojek z klasy IIIb T w biegu na 100m uzyskał wynik 12,83. Zawody zostały rozegrane przy pięknej, słonecznej pogodzie w miłej, sportowej atmosferze. Opiekę nad uczniami sprawowały panie: mgr Elżbieta Kukowska i mgr Małgorzata Kamuda. AKCJA - PODZIEL SIĘ UŚMIECHEM! Redakcja naszej gazetki ponownie organizuje kolejne spotkanie integracyjne z wychowankami Domu Dziecka w Skopaniu. Pieniądze będziemy zbierać na zakup słodyczy i upominków dla dzieci ze Skopania. W związku z tym zwracamy się z apelem do wszystkich uczniów o włączenie się do akcji. Nie bądźcie obojętni na potrzeby innych, zwłaszcza dzieci, którym brakuje ciepła rodzinnego domu. Gorąco zapraszamy wszystkich do udziału w tej zbiórce, bo jak mówi pewne arabskie przysłowie: "Człowiek jest tyle wart, ile uczyni dobrego" PROWENT - nasz sponsor „Rodem Warszawianin, sercem Polak, ....”

Krzyk

Od dwóch lat nasza redakcja współpracuje z tym stowarzysze - niem. PROWENT - to Loka- lna Grupa Działania, która została utworzo- na w ramach schema- tu I Inicjatywy Wspól- notowej LEADER+. Głównym celem projektu jest utworzenie sieci współpracy pomiędzy zapleczem naukowo- badawczym, a lokal- nymi przedsiębior- stwami produkcyjny- mi i samorządami lokalnymi w celu zapewnienia i podniesienia skute- czności transferu wiedzy i nowych tech- nologii do przemysłu lotniczego oraz rolno-spożywczego. Firmie "Prowent" dziękujemy za dotychczasową współpracę i liczymy na dalszą pomoc. Redakcja Więcej na stronie: www.prowent.migron.org.pl Trwają obchody Roku Chopinowskiego. W zwiąku z tym świętem w naszej szkole odbędzie się konkurs poświęcony sylwetce kompozytora, który zostanie przeprowadzony w trzech kategoriach: - recytacja wybranego utworu poetyckiego związanego z tematyką konkursu - plakat o dowolnej technice i formacie - wiedza o życiu i twórczości Fryderyka Chopina. Uczestnicy mogą wziąć udział w jednej, dwóch lub trzech kategoriach. Jury oceni i nagrodzi zwycięzców w każdej kategorii. Trzymamy kciuki! „Start po lepszą przyszłość”
We wrześniu nasza szkoła przystąpiła do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompe- tencji w regionach, działanie 9.2 podniesienie atra- kcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Nasz projekt nazywa się „Start po lepszą przyszłość”.
Krzyk

Zaproponowane wsparcie stanowi odpowiedź na rzeczywiste problemy zdiagnozowane wśród uczniów naszej szkoły. Takie badania zostały przeprowadzone metodą ankietową w ubiegłym roku. Blisko 80% ankietowanych było zainteresowanych uczestnictwem w projekcie, w ramach którego przewidujemy zajęcia z j. polskiego, matematyki, języków obcych: angielskiego i rosyjskiego, a także z geografii, wiedzy o społeczeństwie i co ważne - z przedmiotów zawodowych. Będą to zajęcia dodat- kowe, a więc muszą odbywać się w czasie pozalekcyjnym, a także w soboty. Lekcje będą prowadzone w taki sposób, aby przygo- tować młodzież klas III i IV do matury, a w klasach I i II wyrównywać dyspro- porcje edukacyjne powstałe w trakcie procesu nauczania. W sumie przygotowaliśmy 637 godziny bezpłatnych zajęć z przedmiotów maturalnych i zawodo - wych. Uczestnicy otrzymają materiały biurowe i dydaktyczne, które wzbogacą oraz zwiększą efektywność i jakość prowadzonych zajęć. Warsztaty będą niezwykle pomocne w przygotowaniu do matury, będzie na nich czas na uzupełnienie braków, a indywidualny kontakt z uczącym, mało liczebne grupy, bo najwyżej 12 osobowe, zapewnią wysoką jakość kształcenia. Prowadzącymi zajęcia będą osoby wyłonione z konkursu, spełniające bardzo wysokie wymagania zawarte w projekcie. Chcemy, aby matura dla naszych uczniów stała się egzaminem, do którego będą jeszcze lepiej przygotowani, a uzyskane kwalifikacje zawodowe spowodują, że nasza młodzież nie będzie miała problemów ze znalezieniem atrakcyjnej oferty pracy. Pierwsze zajęcia już się odbyły, a kolejne zorganizowane będą według opracowanego harmonogramu. Są jeszcze wolne miejsca w poszczególnych grupach. Przyjdźcie, zobaczcie i skorzystajcie z niepowtarzalnej, bezpłatnej oferty kształcenia. Zapraszamy! Pierwsze koty za płoty
Każdy z nas na pewno to przeszedł. Pierwszy dzień w nowej szkole. Przychodzimy z różnych środowisk. 2 września przyjeżdżamy do szkoły, otwieramy drzwi wejściowe i . . . stawiamy ten pierwszy krok.
Krzyk

Trudno jest się odnaleźć. Na koryta- rzu, przechodząc z sali do sali, spoty- kasz osoby, które są w swoich gru- pach, śmieją się i doskonale rozumieją. W klasie niektóre osoby zaczynają rozmawiać lecz bardzo nieśmiało, ponieważ nie wiedzą o czym. Na szczęście nasza szkoła zorganizowała Dzień Integracyjny dla uczniów klas pierwszych. Dzięki niemu lepiej mogliśmy się poznać. Wiemy jakie zainteresowania mają koledzy i koleżanki z klasy oraz dzięki identyfikatorom, które są noszone na zajęciach możemy utrwalić imiona osób, z którymi będziemy spędzać czas w szkole. Dzień integracyjny jest organizowany w naszej szkole już po raz trzeci i trwa siedem godzin lekcyjnych. Uczestniczą w nim: uczniowie klas pierwszych, ich wychowawca, pedagog szkolny oraz dwoje nauczycieli. Na tym spotkaniu opowiadaliśmy o swoich zainteresowaniach i sposo- bach na spędzanie wolnego czasu. Gdyby nie było dnia integracyjnego, uczniowie klas pierwszych nie odna- leźliby się tak szybko nie tylko w klasie, ale też w szkole. Dzięki tym zajęciom klasa staje się bardziej zgrana, uczniowie mogą się lepiej poznać i dzięki temu polubić. Dzień integracyjny to wspaniały pomysł, za który w imieniu klas I bardzo dziękujemy. Kociak z I klasy Już za rok matura...
Choć wydaje się, że do końca roku szkolnego jest jeszcze sporo wolnego czasu – nie ma na co czekać i warto już teraz, niezależnie od zajęć szkolnych czy dodatkowych kursów, zastanawiać się nad własnym programem korepetycji, tym bardziej, że próbne matury są w naszej szkole już 26-28 listopada. Przedstawiam Wam, Drodzy Maturzyści, 12 sposobów na sukces, czyli na to, jak uczyć się skutecznie.
Krzyk

1. Spisz na kartce tematy, które musisz opanować. Ustal, ile czasu Ci to zajmie. Zrób plan na każdy miesiąc. 2. Bądź systematyczny. Staraj się nie zostawiać materiału na później, lecz przerabiaj go na bieżąco, by nie narobić sobie zaległości. 3. Podczas nauki staraj się maksymalnie koncentrować. Nie oglądaj telewizji, nie prowadź rozmów przez telefon. 4. Mądrze rób notatki. Nie przepisuj wszystkiego jak leci. Notuj najistotniejsze informacje. Używaj kolorów – to ułatwia zapamiętywanie. 5. Korzystaj z zestawów pytań egzaminacyjnych, stwórz listę niezbędnych zagadnień. Zaznacz te, z którymi już się uporałeś. Świadomość, że zrobiłeś coś konkretnego, dobrze wpływa na samopoczucie. 6. Trudne pojęcia, daty, nazwiska łatwiej utrwalą Ci się w pamięci, gdy zapiszesz je na luźnych kartkach i porozwieszasz w widocznych miejscach. Będziesz na nie spoglądać i same wejdą Ci do głowy. 7. Nie wkuwaj bezmyślnie na pamięć. Postaraj się zrozumieć to, czego się uczysz, by móc powiązać logicznie elementy. 8. Kiedy czujesz się znużony, zrób sobie przerwę, wielogodzinne wkuwanie osłabia koncentrację. 9. Korzystaj z różnych źródeł informacji. Ucz się nie tylko z podręczników, przeglądaj prasę. 10. Zaraz po języku polskim nie powtarzaj innego przedmiotu humanistycznego, lepiej zabierz się do matematyki. Unikniesz monotonii. 11. Nie zarywaj nocy na naukę. Ważne jest nie tylko to, ile się uczysz, ale również o której porze dnia lub nocy to robisz. 12. Daj się przepytać. Niech zrobi to mama lub umów się ze znajomymi i sprawdzajcie swoją wiedzę. A teraz do pracy, z pomocą innych dacie radę! Ewa DOPALACZE mogą Cię wypalić – poznaj fakty!
Alkohol, narkotyki, papierosy … Nikt nie sądził, że tak szybko moda na tego typu używki wejdzie w świat „młodzieńczych fantazji”.
Krzyk

Może to zabrzmi dziwnie, ale praktycznie nikogo już nie dziwi to, co dzieje się na świecie. To przede wszystkim wina społeczeństwa, ponieważ na każdym kroku obserwujemy „atra- kcyjne” rekla- my, niestety produkty na nich „dostępne” są tylko dla osób pełnoletnich, a przecież „zakazany owoc smakuje najlepiej” . Co to są DOPALACZE? „Dopalacz”, czy „dopalacze” to termin nieposia- dający charakteru naukowego. Używa się go potocznie, dla nazwania grupy różnych sub- stancji lub ich mieszanek o rzekomym, bądź faktycznym działaniu psychoaktywnym, nieznaj -dujących się na liście substancji kontrolowanych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu narko -manii. Mity i prawda o DOPALACZACH. „Dopalacze są alternatywą dla substancji nielegalnych” Zamieszczane na różnych stronach informacje na temat badań potwierdzających rzekomo brak szkodliwości określonej substancji , stwierdza- jących, iż „niektóre dopalacze” są „bezpieczną alternatywą dla szkodliwych efektów nielegal- nych i uzależniających narkotyków”. Prawdą jest, że liczba wiarygodnych badań i analiz na temat „dopalaczy”, w większości będących nowo zsyntetyzowanymi substancjami, jest bardzo ograniczona. W ostatnim czasie było przynaj -mniej kilka zgłoszeń do szpitali spowodowanych używaniem dopalaczy. Istnieją także przesłanki do tego, by przypuszczać, że niektóre z nich mogą uzależniać. Czy nie jest tak, że swoje „wynalazki” producenci tzw. dopalaczy testują na Tobie? „Dopalacze są wyrobami kolekcjonerskimi” Na ich opakowaniach widnieje wyraźne ostrze- żenie. „Nie do spożycia przez ludzi. Na niektórych można znaleźć także informacje, by „ w przypadku spożycia niezwłocznie udać się do lekarza”. W sklepach sprzedawane są jako „produkty kolekcjonerskie”, co znaczy, że oferta adresowana jest do kolekcjonerów tabletek,

Krzyk

którzy umieszczają je w klaserach i trzymają na półkach obok kolekcji znaczków, czy monet. Skoro produkty są bezpieczne, przebadane i legalne, dlaczego nie zarejestrowane do użytku przez ludzi? „Dopalacze są legalne w całej Europie” Często można usłyszeć opinię, że dopalacze są legalne w całej Europie, podczas gdy poziom kontroli nad substancjami zawartymi w dopalaczach w poszczególnych krajach jest różny. Istnieją w Europie takie kraje, jak Wielka Brytania czy Holandia, które prowadzą politykę bardziej liberalną względem wyżej wymienionych substancji. W Szwecji, Belgi i Irlandii natomiast większość składników dopalaczy znajduje się na liście substancji zakazanych. PAMIĘTAJ! Podobnie jak większość ekspertów odradzamy jakichkolwiek ekspery- mentów z „dopalaczami”. Jeśli jednak własne bezpieczeństwo nie jest dla Ciebie istotne i pomimo tej przestrogi nosisz się z zamiarem przyjęcia tego typu substancji, zachowaj podstawowe środki ostrożności, m.in. 1. Dowiedz się wcześniej wszystkiego o tej substancji i skutkach jej działania. 2. Sprawdź fora internetowe użytkowników, szczególnie zwróć uwagę na konsekwencje. Lepiej wiedzieć, co Cię czeka. Więcej informacji dostępnych na ogólnopolskiej stronie internetowej: www.dopalaczeinfo.pl Serdecznie zapraszamy do jej odwiedzenia! Agg Każdy z nas, ma różnego rodzaju hobby. Jedni lubią czytać, inni oglądać filmy, następni bardziej gustują w grach. Są jednak takie zainteresowania, o których moglibyśmy nawet nie mieć zielo-nego pojęcia, że faktycznie istnieją, lub nie posiadaliśmy na ten temat zbyt dużej wiedzy. Ten dział powstał po to, by trochę przybliżyć Wam hobby, które niezwykle rzadko można spotkać w naszym otoczeniu. Serdecznie zapraszamy do jej odwiedzenia!!
GRA WYOBRAŹNI
Krzyk

Jednym z takich zaintereso- wań jest stołowe RPG (Role Playing Game) Jest to rodzaj zabawy towarzyskiej, która została stworzona w 1974 roku przez Gary’ego Gygax’a i Dave’a Arn’a na postawie Chainmail - figurkowej gry bitewnej, opracowanej wcześniej przez tego pierwszego. Sami twórcy nie spodziewali się, że ich twór pod nazwą Dungeons & Dragons zdobędzie naprawdę dużą rzeszę fanów. FANTAZJA TO PODSTAWA Do takiej gry, pionki i plansze są całkowicie zbędne. Nie potrzebujemy także komputera, który wyświetliłby zachodzące wydarzenia. Najważniejsza jest wyobraźnia gracza. To właśnie tam tak naprawdę odbywa się cała akcja gry. Uczestniczy spoty- kają się co jakiś czas na ses- jach, które mają na celu wspólną zabawę. Najczęściej odbywa się ona przy stole i najbardziej ze wszystkiego przypomina opowieść, snutą wspólnie przez wszystkich jej uczestników, na czele z Mistrzem Podziemi - narratorem zajmującym się kreowaniem świata przemierzanego przez bohaterów. Ci z kolei to posta- ci wymyślone przez graczy. Zabawa przypomina w tym względzie lekturę powieści przygodowej czy fantastycznej bądź też oglądanie filmu, z tą różnicą, że to my wcielamy się zarówno w rolę pisarza, reżysera, jak i w samych aktorów. Dzięki oparciu na wyobraźni w czasie gry nic nas nie ogranicza. Możemy wcielić się w herosów nieustępujących w niczym bohaterom książek, filmów czy gier komputerowych, odwie- dzić fantastyczne światy i spotkać w nich nierzeczywis- te istoty rodem z baśni i mitów. Nie musimy trzymać się jednego scenariusza ani przemierzać niewielkiego kawałka świata odtworzonego przez programistów - to, co zrobimy, zależy wyłącznie od naszej imaginacji. Grając, możemy zarazem ćwiczyć swą wyobraźnię, a opisując swoje działania - doskonalić umieję- tność wysławiania się, impro- wizacji i wcielania się w role. Z CZYM TO SIĘ JE? Do gry nie trzeba wiele - kilka kartek, coś do pisania, zestaw wielościennych kostek i parę godzin wolnego czasu wystarczą, by móc wcielić się

Krzyk

w postaci w niczym nieustępujące bohaterom ulubionych lektur czy filmów. Trzeba zaznaczyć, że tego typu zabawa to przede wszystkim gra towarzyska. Nie sposób bawić się samemu. Konieczne są przynajmniej dwie osoby, jednak z założenia powinno ich być od czterech do sześciu, spośród których jedna pełnić będzie funkcję Mistrza Podziemi - prowadzącego, narratora i sędziego rozstrzygającego wszelkie niejasności dotyczące zasad. W trakcie zabawy postacie graczy tworzą drużynę, której człon- kowie muszą ze sobą współpracować - bez tego osiągnięcie celu często jest niemożliwe. Celem gry jest zapewnienie rozrywki wszystkim jej uczestnikom - z tego względu w żadnym wypad- ku nie należy zachowywać się w sposób, który mógłby pozbawić współgraczy przyjemności z zabawy. Każda przygoda może zająć od jednej do kilku sesji, a wiele przygód rozgrywanych tymi samymi postaciami składa się na kampanię czy sagę, w miarę której bohaterowie, zaczyna- jący jako zupełne żółtodzioby, zyskują niezwykłą potęgę i nieśmiertelną sławę. Cała zabawa odbywa się na żywo, przy jednym stole, z udziałem wszystkich uczestników. Co w przy- padku, gdy jeden z graczy nie może przybyć na sesję? Jego postać może "poczekać" albo też wziąć udział w przygodzie jako tzw. bohater niezależny, znajdujący się pod kontrolą kolegów lub Mistrza Podziemi, by później wrócić do gry i nadrobić zaległości. Nie wszyscy jednak mogą liczyć na regularną grę ze znajomymi na żywo. Dla takich nieszczęśników przewidziana jest pewna możliwość. W Internecie społeczność fanów jest niezwykle żywa, dzięki czemu możli- we jest znalezienie grupy czy pojedynczych osób zainteresowanych grą w swojej okolicy. Gdy i tego brakuje albo nie odpowiada nam takie rozwiązanie, możemy zawsze grać przez Internet z wykorzystaniem rozmaitych komunikatorów lub forów temu poświęconych. Chętnych ani miejsca nigdy nie brakuje. GRA TAKTYCZNA Rzadko zdarza się, by w RPG istniało jednoznaczne "zwycięstwo" czy "porażka" - postępowanie bohaterów, ich cele i pragnienia zależą przecież tylko od graczy. Żadna gra nie obejdzie się jednak bez elementu ryzyka i czasem - w walce - postać może zginąć. Co jeśli do tego dojdzie? Trochę szkoda, ale wtedy wystarczy stworzyć nową i wrócić do zabawy. By jednak tego uniknąć i zawsze znaleźć odpowiednie wyjście z niebezpiecznej czy po prostu trudnej sytuacji, konieczne są umiejętność strategicznego myślenia i planowania swych działań, współpraca i zaufanie w obrębie drużyny, a w pewnym stopniu także optymalizacja możliwości swojego bohatera. Postacie gromadzą doświadczenie i stopniowo rozwijają się, zdobywając kolejne poziomy. Do graczy należy wybór ścieżki, którą podążą. Czy staną się słynnymi na cały kraj fechmistrzami, czy przerażającymi berserkami? dzielnymi i oddanymi rycerzami czy nieuchwy- tnymi włamywaczami? mistrzami sztuk taje- mnych albo nigdy niechybiącymi celu strzel- cami? A może kimś zupełnie innym i wyjątko- wym? W miarę upływu czasu wzrasta także wachlarz dostępnych im opcji, pozwalając na wprowadzenie w życie nawet złożonych taktyk. Trzeba przy tym pamiętać, iż jest to gra drużynowa - poprzez objęcie pewnej roli w grupie można się w niej specjalizować, gwarantując wszystkim sukces. Prowadząc walkę, niekiedy ciężko jest ogarnąć całą sytuację taktyczną - tu przydaje się mata z rozryso- wanymi polami, na których znajdują się żetony czy figurki, wyobrażające uczestników starcia. Taką "planszę" łatwo jest zrobić samemu - nietrudno również trafić na gotowe. Nie jest ona do niczego niezbędna, jednak pozwala na grę w zupełnie innym wymiarze, dzięki czemu może stać się nie tylko pomocą, ale i dodatkowym źródłem frajdy. Każda gra potrzebuje zasad, do których można by się odwoływać, a także pewnych podstaw i przykładów, na których można by się opierać. W przypadku D&D należy ich szukać w Podręcznikach Źródłowych - książce wydanej w Polsce przez Wydawnictwo ISA, która zawiera podstawowe informacje na temat gry. Można ją zdobyć poprzez Internet, czy odwiedzając dobrze zaopatrzone księgarnie typu Empik. Żelka

Krzyk

Wywiad Otwieramy stałą rubrykę w naszej gazetce, w której będziemy prezentować wywiady. Dziś zamieszczamy rozmowę z najważniejszą osobą w naszej szkole - panią dyrektor, mgr Teresą Ciszek, którą przeprowadziły Katarzyna Kaczmarczyk i Ewelina Działo. Krzyk: Czy lubi Pani swoją pracę? Woli Pani być dyrektorem czy nauczycielem? Pani Dyrektor: Owszem, bardzo lubię swoją pracę, dlatego też starałam się o przedłużenie kadencji. Jednak spoczywa na mnie ogromna odpowiedzialność, m.in. za dydaktykę, finanse, zatrudnienie, jak i za ludzi. Będąc dyrektorem szkoły z pewnością mam szeroki zakres obowiązków. Trudno mi porównać między pracą dyrektora szkoły, a nauczyciela. Lubię mieć kontakt z ludźmi i według mnie jest on bardzo ważny, dlatego też lubię własną pracę. Krzyk: Gdyby miała Pani wybierać inny zawód niż ten, który Pani wykonuje, to jakie to mogłoby być zajęcie? Pani Dyrektor: Z wykształcenia jestem ekonomistą. 20 lat pracowałam w firmie handlowej. Lubiłam to zajęcie, ponieważ przebywałam z ludźmi. Od 17 lat pracuję w Zespole Szkół Ekonomicznych, początkowo jako nauczyciel dochodzący. Jeśli miałabym wybrać inny zawód, to taki, w którym miałabym kontakt z ludźmi. Krzyk: Kiedy Pani zdecydowała, że zostanie nauczycielem? Pani Dyrektor: 17 lat temu zaproponowano mi etat w szkole i się zgodziłam. Nie zdecydowałam o tym sama, lecz rozpatrzyłam propozycję szkoły. Nie żałuję swojej decyzji. Krzyk: Czy przypomina sobie Pani jakieś wyjątkowo zabawne zdarzenie związane z Pani pracą w szkole? Pani Dyrektor: Wiele jest zabawnych sytuacji w szkole. Jedne mniej zabawne, drugie bardziej. Przyznaję, często się śmiałam. Przypominam sobie sytuację, kiedy organizowany był konkurs przebierańców w naszej szkole, a uczniowie mieli na zadanie nas rozpoznać. Okropnie mnie przebrali (śmiech). Uczennica rozpoznała mnie po butach. Często się śmieję, bo wiele jest zabawnych sytuacji. Krzyk: Jak się Pani pracuje ze współczesną młodzieżą? Pani Dyrektor: Współczesna młodzież jest bardzo sympa- tyczna. Wiele jest takich sytuacji, że ludzie starsi narzekają na młodzież, lecz zapominają o tym, jacy oni byli w młodości, tak samo wagarowali i sprawiali problemy. Uczniowie muszą znaleźć czas zarówno na

Krzyk nasza młodzież rozwijała się na dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych, np. w kółkach teatralnych, muzycznych czy sportowych. Życzę wam samych sukcesów. Krzyk: Dziękujemy za rozmowę.

zabawę jak i na naukę. Wszystko musi odbywać się w granicach przyzwoitości. Krzyk: Czy jest Pani zadowolona z osiągnięć uczniów naszej szkoły? Pani Dyrektor: Tak, jestem zadowolona. Do naszej szkoły nie przychodzą najlepsi uczniowie, ponieważ ci chętniej wybierają licea. Nasza szkoła daje zawód i niekoniecznie trzeba się dalej uczyć. Lecz jeśli nasi uczniowie podejmują się kontynuacji nauki osiągają bardzo dobre wyniki. Ostatnie wyniki maturalne są bardzo zadowalające. Nawet matura z matematyki, której wszyscy się obawiali poszła bardzo dobrze. Na średnią krajową wypadliśmy całkiem nieźle. To duży sukces dla uczniów jak i dla nauczycieli. Krzyk: Jakie jest Pani największe "szkolne" marzenie? Pani Dyrektor: Najbardziej marzę o tym, by w naszej szkole powstała prawdziwa sala gimnastyczna z zapleczem. Środki finansowe, które otrzymujemy co roku na rozwój szkoły staram się jak najlepiej wykorzystać. Ostatnio zainwestowaliśmy w remont naszej szkoły. Chciałabym, żeby uczniowie mieli więcej miejsc do dyspozycji i by mogli się swobodnie rozwijać. Krzyk: Co Pani lubi robić w wolnych chwilach? Pani Dyrektor: W wolnych chwilach lubię czytać. Moja ulubiona książka to m.in.: "Ja, pani woźna". Książka fantastyczna, bardzo polecam jest w naszej szkolnej bibliotece. Uwielbiam także książki Katarzyny Grocholi. Często wracam do tych samych utworów dla przypomnienia. Lubię czytać także nowości, jednak nie mam na to też zbyt wiele czasu. Jednak najbardziej uwielbiam grać w moje ukochane "Jolki". Często gram ze swoją wnuczką, której nawet dobrze to wychodzi. Krzyk: Co sądzi Pani o naszej szkolnej gazetce? Może ma Pani dla nas jakieś sugestie? Pani Dyrektor: Zawsze bardzo pilnie czytam gazetkę szkolną, ponieważ są w niej poruszane bardzo ważne tematy. Lubię czytać recenzje, a także wiersze pisane przez uczniów, ponieważ pozwala mi to poznać młodzież z całkiem innej strony. Zawsze jest coś nowego, na co warto zwrócić uwagę. Generalnie bardzo pozytywnie oceniam gazetkę. Powinniśmy pisać, by pogłębiać swoje umiejętności oraz szlifować język. Niedawno odbyły się w naszej szkole warsztaty dziennikarskie prowadzone przez profesjonalistów. Uczniowie byli bardzo zadowoleni, a mi zależy, żeby

Krzyk Papuga Skacze przez obręcze śmierci udaje mi się cierpieć udaje mi się przeżyć Tak mnie wytresowano jak ostatnią papugę Nieobecność Las nie ma nas- szczęście

KĄCIK POEZJI Żaba Na własnym podwórku zostałam zamieniona w żabę Pozbawiona orzeźwiającego mleka z lodówki frytek kotleta rechoczę od nocy do rana Rzadko wychodzę na suchy ląd wodny masaż stóp dobrze robi memu poczuciu bezpieczeństwa Złożyłam już jaja na gęstym brzegu jeziora będzie więcej mnie ponurych i zamkniętych w sobie Jednakże brakuje tu czegoś Tak jako żaba magiczna czekam na magiczny pocałunek w usta Może dzięki niemu chociaż raz poczuję się bezglutenowym człowiekiem Czarne usta Siedzimy w pokoju sprężeni jak powietrze po dwoje po czworo bez szans do życia bez tchu wytchnienia Jedyne co nam pozostało to czekanie na samoistną przemianę w proch czy grudę ziemi Nikt nam nie wmówi że nie pamiętamy jak niegdyś nasi ojcowie haniebnie powołali nas do śmierci Czyli już wiemy komu mamy dziękować za szloch nieprzespane noce i rozlew krwi Teraz kiedy wszystko powoli mija jak nagły ostry ból żołądka możemy zasnąć Dla spełnienia marzeń bezdomnych dzieci czarnych ust skowronka Nothingness IIB StreetDance 3D "Marzycielka z Ostendy"
"Marzycielka z Ostendy" to zbiór opowiadań popularnego francuskiego pisarza Erica Emmanuela Schmitta.
Krzyk

Carly, tancerka street dance ma wszystko, czego pragnie. Zakochana w charyzmatycznym Jay’u, który doprowadził ich streetdance’ową ekipę do ostatniego etapu mistrzostw Wielkiej Brytanii, nie może doczekać się finałowych występów. Kiedy pewnego dnia Jay oznajmia, że porzuca ekipę i odchodzi od Carly, jej świat wali się w gruzy. Rzucona na głęboką wodę Carly walczy, by udowodnić sobie i ekipie, że zdoła ich doprowadzić do zwycięstwa. Jednak po serii kompli- kacji, w tym utracie sali do prób, zaczyna powa- żnie wątpić w swoje przywódcze umieję- tności. Obsada: Nichola Burley, Charlotte Rampling, Richard Winsor. Szczegóły: dramat/muzyczny, Wielka Brytania, 2010, 98 min. Książki tego autora są zabawne i jednocześnie wzruszające, doskonałe na deszczowe, letnie popołudnia, czy długie, jesienne wieczory. Pisarz przemyca w tych krótkich formach litera- ckich swoje spostrzeże- nia i refleksje, każde opowiadanie kończy się zaskakująca puentą. „Marzycielka z Ostendy” to pięć opowiadań, tyle samo marzeń i historii. Potęga pamięci, miłości, a może dotyku? Uczucie silniejsze niż upływający czas. Piękno odkryte w słowach, małżeństwo scalone przez śmierć, książka obarczona fa- tum, a wreszcie pamięć, jedyny strażnik naszych wspomnień. Literatura, która przywraca wiarę w marzenia. Bohater- owie opowiadań Erica Emmanuela Schmitta są zwyczajnymi ludźmi. Wyróżnia ich jedno - ryzykują, by spełnić swoje marzenia. Nie zawsze wygrywają, ale gdy już im się uda - nic nie może stanąć im na drodze do szczęścia. Są podobni do nas, bo przecież wszyscy mamy pragnienia. Te małe, co- dzienne i ogromne o podboju świata. O tym, że warto w nie wierzyć, nie trzeba nikogo przekonywać. Polecam książkę fanom twórczości Schmitta, którzy znają i cenią jego styl, a także osobom, które zetkną się z jego utworami po raz pierw- szy. Myślę, że nikt z Was się nie zawiedzie. Iwona



Nasze Pierwszaki!
Uczniowie klas pierwszych rozpoczęli naukę w naszej szkole. Po wyrazach twarzy widać, że szybko odnaleźli się w nowym otoczeniu, choć wszyscy wiemy, że początki bywają trudne. Niektórzy już nawet zdążyli pokazać swoje pazurki i nie tylko. Czas by poznać ich bliżej. Oto i oni...


Klasa Ia Liceum Profilowane – wychowawczyni mgr Elżbieta Kukowska Nasza klasa same asy, Co nie zjedzą dziś kiełbasy, Na stołówce wybrzydzamy, Lepsze kęski wybieramy. Same dobre stopnie mamy, Choć minusy też zbieramy. Na klasówkach nie ściągamy, Zawsze pomoc innym damy. Nasze Panie zaś kochamy, Bo ciekawe lekcje przeżywamy. Na wfie się ścigamy, A przyrodę oglądamy. Nie boimy się rachunków, Chętnie zrobimy wiele rysunków. Tylko dyktanda straszna zmora. Gdy przychodzi na nie pora... Lepiej pędzić po doktora. Ma się rozumieć po zwolnienie, Żeby było nieobecności usprawiedliwienie.

Krzyk I B LICEUM PROFILOWANE Pomimo tego, że niedawno się poznaliśmy już jesteśmy zżytą klasą. Pomagamy sobie wzajemnie i lubimy się. Nie ma dnia czy lekcji byśmy się nie śmiali i nie żartowali. Naszą wychowawczynią jest Pani Małgorzata Kamuda - osoba niezwykle przyjazna dla uczniów. Razem tworzymy wesołą, zgraną grupę i jest nam ze sobą bardzo dobrze. I b Technikum Klasa 1b technikum liczy 32 osoby w tym 7 chłopców i 25 dziewcząt. Nasza klasa połą- czona jest z dwóch grup o różnych profilach: technik ekonomista i technik obsługi ruchu turystycznego. Na pierwszy profil uczęszcza 17 osob a na drugi 15. Mimi to i tak tworzymy miły, sympatyczny a przede wszystkim zgrany zespół klasowy. Myślę, że tak będzie aż do samego końca. Jednak zobaczymy, co nam los przyniesie.



Krzyk Klasa I a Technikum liczy 34 osoby, naszym wychowawcą jest pan mgr Grzegorz Wcisło i daje nam niezły wycisk na lekcjach wfu:)) Dopisują nam dobre humory i chyba jesteśmy trochę zwariowani. Na pewno bardzo się lubimy i od początku jesteśmy bardzo zgranym zespołem. Czas pokaże jak dalej potoczą się nasze losy, a raczej ... nauka. I A ZSZ Jest nas w klasie 40, w tym 36 dziewcząt i 4 chłopców. Większość osób ma niebieskie oczy i długie włosy. Najcięższa osoba waży 72kg, a najlżejsza 40kg. Najwyższa osoba ma 182cm wzrostu, a najniższa 150cm. Wszyscy lubimy spotkania z przyjaciółmi, imprezy i długie spacery. Interesujemy się sportem, głównie koszykówką i siatkówką. Słuchamy muzyki. Jesteśmy bardzo zgraną klasą i staramy się być poważni.



Krzyk

Skład redakcji: Patrycja Żądło - redaktor naczelna Ewa Śmist Iwona Kukułka Andrzej Strzępka Katarzyna Trzpis Agnieszka Knap Karolina Kamuda Katarzyna Kaczmarczyk Ewelina Działo Opiekunowie: mgr inż. Beata Szędzioł mgr Katarzyna Sikora