Musisz zainstalować flash player pobierz instalator








s.3 s. 8-11 s. 4-5 s. 12-13 s. 6-7 s. 14-15 WESOŁYCH ŚWIĄT

SPIS TREŚCI

Poradnik nowoczesnego nastolatka Nasze recenzje Wywiad miesiąca Wieści ze szkoły Okiem damskim, okiem męskim Międzynarodowy Dzień Wolontariatu Spełnienia wszystkich marzeń, przychylności wszechświata, siły w ramionach i czystego ognia w sercu. Niech wszystko czego się dotkniecie stanie się pomocne w spełnieniu marzeń, a każda najdrobniejsza nawet czynność niech przybliża Was do bycia najszczęśliwszymi i najbardziej uśmiechniętymi osobami spośród wszystkich ludzi. Techniczne „co nieco”, czyli poradnik nowoczesnego nastolatka



W XII wieku ciężko jest być zawsze „ w temacie”. W tym dziale przybliżę wam tajemnice techniki współczesnej. W tym wy-daniu produkty firmy Apple. iPod – iPod wyznacza światowe trendy od 2001 r. To on zapoczątkował światową modę na prze-nośne odtwarzacze mu-zyczne. Obecnie na rynku znajdują się 4 modele iPo-dów. Dosłownie – „do wy-boru, do koloru”. Może-my przebierać w kolorach i wielkościach. iPhone – produkowany od 2007 roku smartfon (urzą-dzenie łączące w sobie funkcje telefonu i prze-nośnego komputera). Po-siada on wszystko, o czym tylko możemy śnić. iPod, odbiornik sygnału GPS, świetny aparat czy możliwość grania w gry i obsługiwanie aplikacji ściągniętych z App Store (internetowy sklep firmy Apple, w którym zaopa-trzymy się w między inny-mi w gry i aplikacje) to tylko niektóre funkcje, które skrywa w sobie iPhone. iPad – tablet, wprowa-dzony na rynek w 2010r. Skierowany głównie do grafików z powodu ro-zmiarów. Niestety nie za-dzwonimy z niego. Nawet gdyby producent dałby ta-ką możliwość, nie byłoby to wygodne. Mac – skrócona nazwa komputerów osobistych firmy Apple (pełna nazwa - Macintosh - pochodzi od nazwy drugiego kompute-ra wyprodukowanego przez firmę Apple). Obec-nie firma Apple oferuje sprzedaż 5 modeli Mac’ów. MacBook Air – niewielki laptop, kierowany do zwy-kłych użytkowników. MacBook Pro – laptop, o wiele większy i masyw-niejszy od MacBooka Air, kierowany głównie do profesjonalistów. iMac – komputer stacjo-narny wbudowany w mo-nitor. Zero kabli. Totalna rewolucja. Mac Mini – klasyczny komputer stacjonarny zamknięty w malutkiej o-budowie Mac Pro – zaawansowany komputer stacjonarny. Masywny i mocny. Ghost WYWIAD MIESIĄCA Słucham rocka i metalu, a moje hobby to wędkarstwo…
W tym miesiącu posta-nowiliśmy przepro-wadzić wywiad z To-maszem Szymków.


R: Zacznijmy od tego, co lubisz robić w wol-nym czasie? T.Sz: W wolnym czasie słucham mu-zyki, a także gram na komputerze i oglądam telewizję. R: Jakiej muzyki słuchasz ? T.Sz: Słucham rocka i metalu. Moje ulubione zespoły to Nirvana, Pearl Jam, Jimi Hendrix i Iron Maiden i wiele in-nych. Lubię słuchać muzyki, mógłbym to robić całymi dniami. R: Jakie masz hobby? T.Sz: Moje hobby to wędkarstwo. Często w wakacje jeździłem na ryby. Nie łowię du-żych okazów tylko ro-bię to dla przyjem-ności. R: Co sprawia Ci radość ? T.Sz: Radość sprawia mi szczęście innych osób z mojego otoczenia. R: Jaki masz znak zo-diaku ? T.Sz: Mój znak zodia-ku to waga. Urodzi-łem się 5 paździer-nika. R: Jaki jest twój ulu-biony gatunek filmo-wy i film ? T.Sz: Najbardziej przypadł mi do gustu



gatunek science fiction. Mój ulu-biony film jednak nie pochodzi z niego, jest to ,,Forest Gump”. R: Twoja ulubiona potrawa? T.Sz: Ulubiona potrawa to sałatka grecka. Kocham ją za ser feta w środku, od którego zaczynam po-siłek. R: Jakie lubisz czytać książki? T.Sz: Czytam książki przygodowe, fantasy i historyczne. Moją ulu-bioną powieścią jest trylogia Tol-kiena Władca Pierścieni. R: Jakie masz osiągnięcia w spor-cie? T.Sz: Wygrałem na biegach przeła-jowych w Trzebnicy i w Głębo-wicach zająłem drugie miejsce. Wraz ze szkolną sztafetą zdobyłem pierwsze miejsce na mistrzostwach powiatu trzebnickiego. W piłce nożnej czwarte miejsce na mis-trzostwach powiatu, a także na pierwsze miejsce w I rundzie tur-nieju CocaCola Cup. R: Czy wiesz do jakiej szkoły pój-dziesz po gimnazjum ? T.Sz: Bardzo chciałbym pójść do dobrego liceum, w którym nacisk będzie na matematykę i języki ob-ce. Bardzo zależy mi na matema-tyce, z którą chciałbym powiązać swoją dalszą naukę na studiach. R: Kim chciałbyś zostać w przy-szłości? T.Sz: Nie wiem. To jest bardzo trudne pytanie. Wszystko zależy od tego jak napiszę test gimnaz-jalny, a później maturę. R: Dziękujemy bardzo za udzie-lenie odpowiedzi na pytania i poś-więcenie nam swojego czasu. Wywiad przeprowadziły: Aleksandra Bagińska Aleksandra Klimkowska Okiem damskim, okiem męskim
O co ten hałas?


Uważam, że halloween jest ciekawym świętem. Dzięki niemu możemy poznać tradycje naszych sąsiadów z innych krę-gów kulturowych. Dla nas, młodych ludzi jest to czas, kiedy możemy się po prostu pobawić, spojrzeć na sprawę śmierci, du-chów i tym podobnych rzeczy z przymru-żeniem oka. Poza tym nie należy ukrywać, że jest to święto przeznaczone głównie dla osób młodych. Bo chyba każdy z nas widział chociaż jeden film, w którym dzieci, prze-brane za duchy, kościotrupy i tym podo-bne urocze postacie, pukają do drzwi, krzycząc „cukierek, albo psikus!”. Kiedy przygotowywałam się do nap-isania tego artykułu sprawdziłam, czemu halloween jest traktowane przez Kościół jak coś złego. Dynia z wyciętymi oczami i przerażająco wykrzywionymi ustami jest symbolem szatana, a obchodzenie hallo-ween jest równoznaczne z wyznawaniem kultu zła. Jednak czy ktoś z nas, planując zabawę na 31 października i wydrążając miąższ z dyni, pomyślał o tym, że robi coś tak stra-sznego? Szczerze wątpię. Sądzę więc, że lekką przesadą jest uznawanie halloween za święto, które godzi tradycję chrze-ścijańską. I nawet nie ma sensu próbować go zlikwidować, bo i tak się to nie uda, a może to być początkiem nieprzyjemnej i bezcelowej wojny pokoleniowej, czyli nas, młodych, pragnących się bawić i tych, którzy uważają halloween za święto szatana. Klops A gdzie tolerancja?



Od jakiegoś czasu można zauważyć napływ nowych trendów, najczęściej zza oceanu. Czy są dobre czy złe, to nie mnie osądzać. Jednym z takich zjawisk jest Halloween. Święto najbardziej popularne w Ameryce, mające napraw-dę mało wspólnego z chrześcijaństwem, a obchodzone niebezpiecz-nie blisko naszego 1 listopada. Czy to jednak znaczy, że złe? Raczej nie. Nie należy w końcu patrzyć na świat tylko przez pryzmat religii i odrzucać wszyst-ko, co nie jest z nią związane. Takie „święto” jak Halloween, obecne w coraz większej ilości kra-jów świadczy o tym, że świat to naprawdę takie jedno duże państwo, a to świetne wieści dla zwolen-ników kosmopolityzmu. Być może za paręnaście lat w Polsce nie będą już razić w oczy obchody tego święta i nikt nie będzie miał nic przeciwko niemu. Czego sobie i wam życzę. MM Otrzęsiny 14 października na hali odbyły się Otrzęsiny Pier-wszoklasistów. Przed halą zostaliśmy wymalowani farbkami przez uczniów klas trzecich. Klasy drugie i trzecie wymyśliły kon-kurencje, w których braliś-my udział. Nie były one skomplikowane, więc bez problemu daliśmy sobie z nimi radę. Wszyscy do-brze się bawili. Myślę, że nie było osoby, której by się nie podobało. Joanna Ulidowska



Historia Komandora Sheparda w Mass Effect 2 rozpoczyna się wielkim BUM! W ciągu paru minut Shepard traci statek, załogę i życie, następnie zmartwychwstaje i ponownie ratuję galaktykę przed jej naj-większym wrogiem - Żniwiarzami. W skrócie - kolejna misja samobójcza, lecz takie wyprawy to dla Sheparda normalka. Po ataku na Normandię i śmierci She-parda, organizacja Cerberus, na czele któ-rej stoi tajemniczy Człowiek Iluzja, ratuje nas z kosmicznej próżni i "wskrzesza". Zleca nam także misję - mamy odkryć, kto porywa całe ludzkie kolonie, a więc misja "Ratowanie Świata" START ! BEZ TAKTYKI DALEKO NIE ZAJEDZIESZ! Świetny system walki z pierwszej części, został jeszcze lepiej skonstruowany w "dwójce". Strzelanie zza osłon to jedyna szansa na przeżycie pośrodku kosmicz-nego piekła, a używanie własnych mocy, jak i mocy biotycznych i technologicznych naszych towarzyszy, pozwoli nam załat-wić każdego wroga. Dopracowany system celowniczy, pozwoli nam oddawać efek-towne headshoty, a szeroki arsenał broni, który jeszcze do tego możemy ulepszać, sieje postrach w galaktyce. GRAFIKA, ACH TA GRAFIKA... Za grafikę odpowiada silnik Unreal, który nadał całej grze jeszcze bardziej realny wygląd, niż w poprzedniej części gry. Nim pierwszy raz zobaczyłem jak wyglą-dają postacie w Mass Effect nie sądziłem , że da się stworzyć grafikę tak realistyczną, by nie dało się odróżnić postaci z gry od nas samych, ale firma Ubisoft po raz drugi wyprowadziła mnie z błędu i udowodniła, że ich graficy nawzajem prześcigają się z pomysłami. DECYDUJ Z ROZWAGĄ! Decyzję podejmowane podczas całej roz-grywki, będą miały wpływ na to, jak za-kończymy grę. Jeśli przeszliśmy pierwszą część Mass Effect, będziemy mogli połą-czyć historię z "jedynki" i "dwójki"



poprzez import danych o naszych postępowaniach i osiągnięciach, ale jeśli nie graliśmy w pierwszą część, wybierzemy naj-ważniejsze wątki gry, w postaci krótkiej historii i zadecydujemy o tym, jak potoczyła się nasza przy-goda w Mass Effect. Uży-wając odpowiednich opcji dialogowych, będziemy mogli do nas przekonać, bądź zrazić, resztę naszej ekipy. Przy zdobywaniu punktów egoizmu lub pra-wości, pojawią się nowe opcje dialogowe lub dzia-łania, które zostaną dopa-sowane do charakteru naszej postaci. NIE MA PRZEBACZ - CZAS NA MINUSY! <FANBOY OFF> No dobra, nie ma co tak słodzić. Poszukajmy drobnych mankamentów i niedoróbek, takich jak .... eee ... na przykład .... hmmm ...?? <FANBOY ON> Minusy!? Jakie minusy!? Mass Effect 2 to najlep-szy kosmiczny RPG w his-torii i zahaczyłbym nawet o stwierdzenie, że jest to jedna z najlepszych gier, jakie powstały, dlatego posiada miliony fanów na całym świecie! Jeśli jesz-cze nie macie tej gry, no to możecie płakać, bo nie wiecie, co tracicie! MASS EFFECT 3 - BĘDZIE Już parę miesięcy temu twórcy Mass Effect'a zapowiedzieli część trzecią, do której zostanie wprowadzony oczekiwany przez fanów tryb multi (multiplayer). W trójce Shepard będzie musiał zmierzyć się z ... nie, nie! Zapowiedź trzeciej części wkrótce! OCENY: Ocena końcowa: 10 PLUSY: + fabuła + świetne postaci i dialogi + świetny system walki + możliwość ulepszania przedmiotów i statku + grafika MINUSY: nie stwierdzono smikti12 NASZE RECENZJE
Bez mojej zgody


Co to znaczy być do-brym rodzicem, dobrą siostrą, dobrym czło-wiekiem? Czy rzeczy-wiście można robić wszystko, by ratować życie jednego dziecka, kosztem drugiego? Czy należy podążać za gło-sem serca, czy raczej pozwolić kierować sobą innym? Sarah i Brian Fitzgeraldowie są rodzi-cami piętnastoletniej, chorej na białaczkę Kate. Odkąd u dziew-czynki zdiagnozowano nowotwór, życie rodzi-ny zostało całkowicie podporządkowane wal-ce o utrzymanie jej przy życiu. Kierowani radą lekarza, decydują się uczynić ze swojej młodszej córki Anny dawcę dla Kate, podda-jąc ją serii zabiegów. Akcja filmu rozpoczyna się w momencie, gdy jedenastoletnia Anna zwraca się do prawnika o pomoc w uzyskaniu prawa do medycznego usamowolnienia. W „Bez mojej zgody" Cassavetes (reżyser) przedstawia, jak bardzo idealistyczne i odmien-ne od rzeczywistości są nasze oczekiwania i jak szybko można zmienić zdanie. Film wywołuje niesa-mowite emocje, daje wiele do myślenia. Zo-stał stworzony w opar-ciu o powieść Jodi Picoult. Różnią się za-kończeniem, ale tego dowiecie się sami, o-glądając lub czytając ten znakomity utwór. Burmistrz



Kwiat pustyni Od najmłodszych lat Waris żyła w Somalii wraz z całą ro-dziną. Wychowała się w otoczeniu dzikiej, afrykańskiej przyrody. W wieku pięciu lat została obrzezana, a w wie-ku sześciu lat pierwszy raz została zgwałcona. Jako trzy-nastolatka uciekła z domu, by uniknąć narzucanego przez ojca ślubu. W końcu trafiła do Londynu, gdzie nastąpił wielki przełom w jej życiu… Książka opowiada autentyczną historię Waris Dirie, która ukazuje, że nawet jeśli pochodzisz z biednego kraju i ży-jesz w trudnych warunkach, to dzięki pracy i poświęceniu możesz osiągnąć więcej, niż się spodziewasz. Porusza tak-że trudny temat obrzezania małych dziewczynek, który w niektórych plemionach praktykuje się niestety do dziś. Burmistrz Lepiej nie zaczynać... Misjonarska przygoda



W naszej szkole od 7 paź-dziernika do 2 listopada realizowany był program profilaktyczny ,,Najlepsze wyjście - nie zacząć”. Zajęcia z uczniami prowa-dził doktor i chirurg Rafał Babiak. Wszystkie spotkania odbywały się w sali 12. Każde zajęcia były przygotowane dla poszczególnych roczni-ków uczniów naszej szko-ły. Takie spotkania mają na celu zniechęcenie uczniów do różnych nało-gów np.: palenie papie-rosów itp. oraz zapo-biegania różnym choro-bom np.: AIDS, HIV itp. Osobiście będąc na pier-wszym takim spotkaniu w pierwszej klasie byłam przerażona, ponieważ moim zdaniem pan doktor zachowywał się dziwnie, ale jak później się dowie-działam to wszystko było po to, aby uczniowie za-częli słuchać tego, co do nas mówił. Na kolejnych spotkaniach w klasie drugiej prowadził już z nami luźną pogawędkę. Więc bez obaw, to tylko pierwsze wrażenie. Z takich zajęć dowie-działam się, że trudno jest wyjść z nałogów i przez ,,głupotę” można zachorować na wiele różnych chorób, które czasami nie są uleczalne. Lenka Ostatnio w naszej szkole odbyła się prelekcja prze-prowadzona przez ks. Rafała Brukarczyka na temat jego pobytu na mi-sjach na Madagaskarze i w Boliwii. Prelekcja odby-wała się w holu naszego gimnazjum na drugiej i trzeciej lekcji. Ks. Rafał jest misjonarzem. Od niedawna jest duszpaste-rzem w parafii św. Trójcy w Żmigrodzie. Wcześniej sprawował posługę kapłańską na Madagas-karze i w Boliwii. Misjo-narz przybliżył nam sytu-ację gospodarczą panującą w tych krajach. Dowie-dzieliśmy się, jak trakto-wane są tam dzieci oraz jak wyglądają tamtejsze szkoły. Zaprezentował na również tradycyjny ludo-wy strój Boliwijczyka. Przez cały czas trwania lekcji były puszczane zdjęcia pokazujące życie w tych krajach. Wyniosłam dużo z tego spotkania i bardzo mi się podobało. Moim zdaniem takie lekcje powinny odbywać się częściej. Asia Pilarska zDolny Ślązak Wycieczka do MultiCentrum



Zwycięzcy: • blok matematyczno-fizyczny - zwyciężyła Oliwia Rogala, kl. II b • blok humanistyczny - zwyciężył Mariusz Müller, kl. III a, zakwalifikowany do etapu powiatowego • blok przyrodniczy - zwyciężyła Daria Ładowska, kl. III a, zakwalifikowana do etapu powiatowego • blok j. angielskiego - zwyciężył Mariusz Müller, kl. III a • blok j. niemieckiego - zwyciężył Marcel Pursh, kl. I b Zadania były na dość wysokim poziomie, ra-zem do wykonania 40 zadań, a na każdy blok przeznaczone 60 min. Gratuluję wszystkim uczestnikom za trud i poświęcenie włożony w tą pracę oraz zwycięz-com. Andżelika Golicz O godz. 11.00 wyjechaliś-my z p. J. Osio i p. B. Szy-manowicz do MultiCen-trum w Jaworze. Na po-czątku poszliśmy coś zjeść, a następnie udaliś-my się do MultiCentrum. Na początku podzieliliś-my się na cztery grupy. Dwie pierwsze udały się do Multitechniki, gdzie konstruowaliśmy karuzelę z klocków lego, a następnie programowaliś-my ją w komputerze, wydając polecenia. Póź-niej udaliśmy się do Multi-muzyki, gdzie mogliśmy tworzyć własną muzykę, za pomocą programu i do-dawać swój głos. Dwie pozostałe grupy tworzyły filmy i dodając własne zdjęcia i muzykę. Wszys-cy przedstawiliśmy swoje prace, które były udane. O 18.00 wyjechaliśmy do Żmigrodu. Uważam tą wycieczkę za bardzo udaną, ponieważ mieliśmy okazję skorzystać z czegoś nowego, stworzyć własną sztukę, sprawdzić się na multimedialnych urządze-niach, a przy okazji nieźle się zabawić. Andżelika Golicz Międzynarodowy Dzień Wolontariusza
Wolontariat (łac. voluntarius - dobrowolny) to dobrowolna, bez-płatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa, wykraczająca poza związki rodzinno - koleżeń- sko - przyjacielskie


5 grudnia obchodzony jest jako Międzynarodowy Dzień Wolontariusza. Dzień ten został wyznaczony w 1986 roku przez Organiz-ację Narodów Zjednocz-onych w dowód uznania dla wielu ochotników, któ-rzy swój czas i umiejętności darowują innym. Zbliżający się natomiast ku końcowi ROK 2011 ogłoszo-ny został 27 listopada 2009 r. przez Radę UE „Europejskim Rokiem Działalności Wolon-tariackiej na rzecz aktywne-go obywatelstwa” . W ten sposób Parlament Europejski chciał podkreślić rolę wolontariatu dla budo-wania społeczeństwa obywa-telskiego. Zasady współpracy z wolontariuszami przedsta-wione są w ustawie o działal-ności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873) uchwalonej w 2003 roku. „Wolontariat – cytując tekst decyzji Rady UE z dnia 27 listopada 2009 roku – jest jednym z kluczowych wy-miarów aktywności obywa-telskiej i demokracji, gdyż pozwala realizować w prak-tyce takie wartości europej-skie, jak solidarność i niedy-skryminacja, a także przycz-ynia się do harmonijnego roz-woju społeczeństw europej-skich.” Taka właśnie aktywność obywatelska, w swoim wy-miarze międzynarodowym, narodowym, regionalnym czy lokalnym, jest istotnym elementem pracy wielu



sektorów: ochrony zdrowia, edukacji, ochrony środowiska, a także sportu. Wsparcie wolontariuszy/ek pozwala zaspokoić potrzeby ludzkie czy środowiskowe. Dla samych wolontariuszy i wolontariuszek zaś jest wartościowym doświad-czeniem edukacyjnym i spo-łecznym lub po prostu konstruktywnym i przyjem-nym spędzaniem wolnego czasu. Wolontariat często też bywa ciekawą formą zdo-bycia doświadczenia zawo-dowego. Każdy moment jest dobry na podjęcie dzia-łalności wolontariackiej, w trakcie której poświęca się wolny czas, wiedzę i umie-jętności wybranym osobom, grupom społecznym, organi-zacjom czy instytucjom. Będąc wolontariuszem, mo-żna nauczyć się pracy w gru-pie, poznać samego siebie - swoje mocne i słabe strony. Uczniowie naszej szkoły również chętnie angaiarują się w działalność charyta-tywną. Mogą na nich zawsze liczyć uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych w Żmigro-dzie, Stowarzyszenie Win-centego a Paulo, czy Parafia św. Trójcy. Nie pozostają też bez echa inne lokalne akcje , które chętnie wspierają. Do licznej grupy naszych wolontaruszy należą: (kolejność wymieniania przypadkowa) 1. Klaudia Brodala - 3d 2. Magda Fijołek- 3d 3. Natalia Kopij- 3d 4. Klaudia Łuszczek- 3d 5. Klaudia Kmieciak- 3d 6. Nikola Pietrzak- 3d 7. Paulina Walczak- 3d 8. Roksana Wyzinkiewicz- 3d 9. Patryk Kopij- 3e 10. Szymon Rabajczyk- 3f 11. Konrad Gleń- 3c 12. Magda Cierpka-3c 13. Kasia Smardzewska-3c 14. Andżelika Golicz-2a 15. Magdalena Skaczyło-2a 16. Karolina Maksymów-2a 17. Ola Pietrzak-2a 18. Kasia Hołubowicz-2b 19. Paulina Brodala-2b 20.Klaudia Trupkiewicz-2b 21. Agata Wyzinkiewicz-2g 22. Milena Cizio-1b 23. Sandra Świerszcz-1b 24.Ala Janson-1b 25.Martyna Kmieciak M.R.



KALENDARIUM 14 października – Otrzęsiny 19 listopada – start akcji „Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia” Gimnazjaliści uczą przedszkolaków zDolne Ślązaki 11 listopada – Dzień Niepodległości, kotyliony w szkole 16 listopada – wyjazd do MultiCentrum w Jaworze 17 listopada – IE w dzielnicy tolerancji 19 listopada (?) – II Charytatywny Turniej Siatkówki Rad Młodzieżowych 24 listopada – Andrzejki w ZSS w Żmigrodzie, dyskoteka szkolna 25 listopada - Konferencja młodzieżowa „Możliwości rozwoju i zatrudnienia młodzieży w gminie” 29 listopada - I Mecz Matematyczny w ramach XI edycji Dolnośląskich Meczów Matematycznych 30 listopada - Debata szkolna nad Kodeksem 2.0 gray REDAKCJA: Daria Ładowska Andżelika Golicz Oliwia Rogala Bartosz Smektała Ola Klimkowska Ola Bagińska Joanna Ulidowska Magda Skalska Joanna Pilarska Kacper Połeć Mariusz Muller