Musisz zainstalować flash player pobierz instalator






MARZEC 2016





REDAKCJA GAZETKI " PINECHA" PRAGNIE ZŁOŻYĆ WSZYSTKIM SWOIM CZYTELNIKOM WSPANIAŁYCH ŚWIĄT. NIECH TO BĘDZIE CZAS PEŁEN RADOŚCI, MIŁOŚCI I WSPÓLNEGO BIESIADOWANIA. ŻYCZYMY RÓWNIEŻ, ABY ŚWIETA WIELKIEJ NOCY BYŁY WZOREM DUCHOWEGO WZBOGACENIA I UMOCNIENIA DAJĄCEGO SILĘ I NADZIEJĘ. REDAKCJA GAZETKI



NASZE SUKCESY Szkoła Promująca Zdrowie W Międzygimnazjalnym Konkursie „Ćwicz siłę umysłu” na temat HIV/AIDS Patryk Skinderowicz zdobył II miejsca, a Oliwia Kropidłowska – wyróżnienie. Uczennice: Anna Pietkus i Aleksandra Wacławik zdobyły IV miejsce w Międzygimnazjalnym Konkursie Plastycznym :Młodzież i Tolerancja”. Aleksandra Chwalińska zdobyła III miejsce, a Urszula Poloch – wyróżnienie w Międzygimnazjalnym Konkursie „Masz prawa i obowiązki”. 14 marca odbyły się finały Mistrzostw Wrocławia w Piłce Ręcznej Dziewcząt Szkół Gimnazjalnych. Ciężkie boje stoczyły sobą szkoły: G1, G5, G13 i G28. Nasze zawodniczki zajęły ostatecznie 3 miejsce zdobywając brązowy medal. 11 marca odbył się III Międzygimnazjalny Konkurs Recytatorski Wisławy Szymborskiej. W konkursie brało udział 56 uczestników, wśród nich nasz uczeń Jan Nowakowski z klasy 2 a, który za wyrecytowanie utworu pt. Atlantyda otrzymał wyróżnienie. Finał olimpiady geograficznej Uczniowie: Oliwia Kropidłowska, Łukasz Krzempek, Jacek Rostkowski, Patryk Skinderowicz i Jakub Marcinkowski



zakwalifikowali się do etapu wojewódzkiego Olimpiady Geograficznej organizowanej przez Gimnazjum nr 34. Góra sukcesów wolontariuszy Deszcz nagród spadł na naszych wolontariuszy we wrocławskiej edycji XXII Ogólnopolskiego Samorządowego Konkursu Nastolatków „Ośmiu Wspaniałych”. Aleksandra Chwalińska została laureatem, a Oliwa Kropidłowska zdobyła wyróżnienie. Ola będzie reprezentowała Wrocław na etapie ogólnopolskim konkursu w Warszawie. Ola poproszona o głos przez organizatorów konkursu powiedziała: Wolontariat daje mi siłę. Każdy człowiek, który pomaga drugiej osobie, sam również korzysta z tej pomocy i to on najwięcej się uczy. Nasza grupa „Życzliwych” zdobyła w konkursie wyróżnienie. Finał konkursu na Opowiadanie Fantasy 9 marca w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej odbyła się gala wręczenia nagród IV Międzygimnazjalnego Konkursu W Kręgu Fantasy. Opowiadanie pt. Więzień rezerwatu Patryka Skinderowicza zostało wyróżnione. Drużyna w składzie: Mateusz Więsyk, Filip Wieczorek i Jakub Piznal weszła do finału konkursu Matematyka i Ekonomia z największą liczbą punktów. Nasi uczniowie wzięli udział w konkursie pt. „Zimowe okno w fotografii”, realizowanego w ramach projektu Okno (program „Od inspiracji do kreacji”). I miejsce zdobyła Aleksandra Dusza, II miejsce – Helena Wołoch, a III miejsce – Kacper Szczypiński. Wyróżnienia otrzymały: Joanna Jacuńska i Zuzanna Dudek. Laureaci z geografii Oliwia Kropidłowska i Patryk Skinderowicz zostali laureatami X Dolnośląskiego Konkursu Geograficznego ALFRED „Ameryka Południowa kontynent bliski i daleki”. WSZYSTKIM GRATULUJEMY!!!

Pinecha W rytmie ZUMBY... 10 marca odbył się kolejny czwartek z serii „Zumbastyczne czwartki”. Uczniowie oderwali się od swoich komórek, zeszytów, książek i zatańczyli! Długa przerwa okazała się za krótka i trzeba było iść na lekcje. Kolejna zabawa już wkrótce.



4 MARCA JEDNYKA OTWORZYŁA DLA WSZYSTKICH SWOJE DRZWI Dnia 4 marca 2016r. w naszym gimnazjum odbyły się Drzwi Otwarte. Szóstoklasiści ze szkół podstawowych, wraz z rodzicami, przybywali do nas licznie. Wszyscy byli zainteresowani zasadami rekrutacji oraz klasami, które mają być w przyszłym roku szkolnym. Z zaciekawieniem słuchali opowieści uczniów oprowadzających ich po korytarzach i salach. W tym roku ten zaszczyt przypadł klasie 1c i 2d.



Frankofonia 2016 Nasza szkoła, jak co roku, uczestniczyła w Dniach Języka Francuskego – Frankofonia 2016. Uczennice: Patrycja Błasiak, Ola i Natalia Szuba, w Koncercie Szkół, wykonały utwór Indili Love story. Justyna Dorożyńska zaśpiewała piosenkę Celine Dion Parler a mon pere.

DZIEŃ PROJEKTÓW W NASZEJ SZKOLE



22 marca uczniowie klas drugich prezentowali projekty edukacyjne. Tematyka projektów była bardzo różnorodna. Z projektu „Nie kupuj kota w worku” można było się dowiedzieć, gdzie kupić najlepsze i najtańsze pączki w mieście. Ze słodkościami związany był także projekt o tradycyjnych angielskich słodyczach (wszyscy już wiedzą, jak zrobić muffinki). Uczniów zainteresowała także muzyka – ciekawostki o Beethovenie i jego symfonie czy blues i jazz. Zwolennicy zdrowego stylu życia przekonywali rówieśników, że bieganie jest lekiem na wszystko oraz opowiadali, jak przebyć Kanion Verdon. Wśród propozycji uczniowskich pojawił się także jakże aktualny temat cyberprzemocy i bezpieczeństwa w sieci. Miłośnicy języka polskiego zaproponowali wywiad ze sportowcami: Kacprem i Mateuszem Szczypińskimi (po opuszczeniu studia TV obejrzeliśmy jeszcze pojedynek florecistów) oraz przygotowali słownik współczesnego gimnazjalisty. Jak gimnazjaliści nazywają pokój nauczycielski? Pokój wampirów. W tym roku projekty już za nami. Pierwszakom z pewnością nie zabraknie inspiracji i dobrych wzorców do pracy w przyszłym roku. PAMIĘTAJMY...
O tych, którzy żyli prawem wilka...


Już piąty rok z rzędu 1 marca obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci o Żołnierzach Wyklętych. Z tej okazji w gazetach, stacjach telewizyjnych, radiu i internecie pojawiają się relacje z uroczystości, zdjęcia i filmy dokumentalne poświęcone tym zapomnianym bohaterom. Jednak czy wiemy, kim tak naprawdę byli Żołnierze Wyklęci? Czy wiemy, dlaczego zostali wykleci? Czy wiemy, dlaczego obchodzimy ich święto, skoro „wyklęty” oznacza „zły”? Dla wielu Narodowy Dzień Pamięci o Żołnierzach Wyklętych to jakaś kolejna nic nie znacząca rocznica, historyczny wymysł, chwilowa moda. W swej obojętności nie będą nawet próbowali dociec, dlaczego ten „historyczny wymysł" jest tak ważny dla pozostałych. A przecież każdy z nich, Żołnierzy Wyklętych, jest ziarenkiem składającym się na piaski czasu historii naszego kraju. Czy nie przyczynili się oni do odzyskania przez Polskę pełnej niepodległości? Czy nie zasługują oni na takie samo uznanie, jak rozsławieni wszędzie żołnierze i

GLORIA VICTIS – CHWAŁA ZWYCIĘŻONYM

komendanci Armii Krajowej? Oni działali w tej samej sprawie, tyle że po zakończeniu II wojny światowej. Po wojnie, kiedy pozornie byliśmy wolni- w czasie zniewolenia nas przez władzę komunistyczną. Żołnierze Wyklęci jako jedni z nielicznych walczyli o Polskę naprawdę wolną. A my, współcześni, o nich zapomnieliśmy- „ Ponieważ żyli prawem wilka,/ historia o nich głucho milczy” ( Zbigniew Herbert). Fakt, władza ludowa i Rosjanie próbowali zataić prawdę o nich przed nami, uznając ich za faszystów i reakcyjnych bandytów. Jednak po rehabilitacji w 2011 roku wracają na karty historii jako prawdziwi bohaterowie, którzy uczynili Polskę naprawdę wolną, którzy walczyli do końca o nasz kraj i naszą wolność. I choć współcześnie niektóre wartości straciły na znaczeniu, musimy pamiętać, że wielu naszych pradziadków walczyło w czasie wojny o to, aby następne pokolenia miały lepsze jutro. I choć niejednokrotnie przypłacali to utratą majątku, dobrego imienia, a nawet życia, wiedzieli, że warto. Oddajmy więc hołd tym, którzy to przetrwali i zwyciężyli. Aleksandra Winiarska KLASA 1D Świat Filmów



Witajcie, drodzy czytelnicy! Nazywam się Natalia Kostecka i chodzę do klasy 1a. Od tego semestru będę pisać do naszej szkolnej gazetki. W tym numerze „Pinechy” zaprezentuje Wam filmy dla nastolatek warte obejrzenia. Oto najciekawsze z nich: 1.Igrzyska śmierci -gorąco polecam wszystkie 4 części. Pierwsza z nich powstała w 2012 roku. Serię zakończył film „Igrzyska śmierciKosogłos. Część 2.”, którego premiera odbyła się ubiegłego roku. Ekranizacja na podstawie książki opowiada historię Katniss Everdeen, która jako pierwsza zbuntowała się przeciwko Głodowym Igrzyskom, które odbywając się co roku, niosły śmierć wielu niewinnym ludziom. Czy protest Katniss zostanie wysłuchany? Jak potoczą się dalsze losy młodej rebeliantki? Obejrzyjcie, a poznacie odpowiedzi na te pytania. ;) 2.Zostań, jeśli kochasz (2014)- wzruszająca historia o potędze miłości i sztuce dokonywania wyborów. Mia Hall jadąc z rodziną samochodem, ulega wypadkowi. Budzi się w szpitalu, zawieszona pomiędzy życiem a śmiercią. Musi zdecydować czy warto dalej żyć, po tym, jak cały jej świat wywrócił się do góry nogami. Co wybierze Mia? Czy będzie to słuszna decyzja? Piękny, wyciskający łzy film dla całej rodziny. Oglądając go, nawet chłopcy nie będą wstydzili się płakać... 3.Dziś 13, jutro 30 (2004)aby kino nie było tylko na poważnie, proponuję obejrzeć amerykańską komedię romantyczną, pt.: „Dziś 13, jutro 30”.



Oddaje ona w humorystyczny sposób problemy nastolatków. Jenna Rink pragnie być dorosła. Nie byłoby w tym nic dziwnego... gdyby nie to, że jej marzenie wkrótce się spełnia. Za sprawą magicznego proszku, pewnego dnia Jenna budzi się jako trzydziestolatka. Musi stawić czoło problemom świata dorosłych i spróbować powrócić do młodzieńczych lat. Czy jej się to uda? Zobaczcie sami. 4.Intruz (2013) coś dla fanów ScienceFiction. . Przyszłość. Na świat przybyły tajemnicze Dusze, które opanowują ciała i umysły ludzi. Nie są one wprawdzie złymi istotami, ale nie potrafią czuć. Melanie, w której wnętrzu kryje się jedna z Dusz- Wagabunda, próbuje odnaleźć swoją rodzinę. W tym celu musi nauczyć się współpracować z Wagabundą. 5.Keith (2008) dziewczyny, przygotujcie chusteczki! Przepiękny dramat opowiadający historię nastoletniej Natalie oraz tytułowego Keitha. Ona jest zdolną, popularną i dobrze rokującą uczennicą, on zaś tajemniczy, dziwny, nieodgadniony. Co się stanie, gdy dwa, na pozór różne, światy spotkają się? Naprawdę warty obejrzenia. Jestem pewna, że się nie zawiedziecie. :) Tyle na razie, więcej w następnym numerze. Zabierzcie ze sobą popcorn, bo wieczory filmowe z tymi bestsellerami światowego kina to niezapomniane przeżycie! Natalia Kostecka klasa 1 a Ula Kulon klasa 3d
Kilka słów o tolerancji Czy jesteśmy tolerancyjni? Czyli krótko o tym, na czym polega tolerancja.


Każdego dnia na ulicy mijamy setki różnych osób, gdyby wszyscy z nich mieli się zebrać w jednym miejscu, zauważylibyśmy tą niezmierną rozmaitość. Wszyscy są inni. Nie ma na świecie dwóch identycznych osób, tak samo jak płatków śniegu czy kropel wody. Wszechświat jest urozmaicony i to tworzy go pięknym, bo jak byśmy się czuli w świecie, gdzie wszystko byłoby identyczne i pozbawione wszelkiej indywidualności…raczej źle. Niestety ludzie często o tym zapominają i wytykają palcami „odmieńców”, co prowadzi do powstawania konfliktów w społeczeństwie. Powodów uznania jednostki społecznej jako tzw. „odmieńca” jest wiele. Od błahych takich jak: inny kolor włosów, oczu, skóry aż do odmiennych poglądów politycznych, religii czy orientacji seksualnej. Dzieje się tak, ponieważ każdy żyjący na świecie człowiek ma inne zdanie na temat bycia „normalnym”, a więc istnieje 7,3 miliarda wyobrażeń na temat „normalności”. Dlatego w dzisiejszych czasach tolerancja jest niezmiernie ważnym zjawiskiem. Czym w ogóle jest tolerancja? Słowo to wg SJP (Słownik języka polskiego) oznacza «poszanowanie czyichś poglądów, wierzeń, upodobań, różniących się od własnych». Co ciekawe to termin ten pochodzi od łac. tolerantia – „cierpliwa wytrwałość”; od łac. czasownika tolerare – „wytrzymywać”, „znosić”, „przecierpieć”. Ważne jest, by nie mylić tolerancji z pojęciem akceptacji (łac. acceptatio – przyjmować, sprzyjać), czyli z przyjmowaniem czyjegoś zachowania lub poglądów. Wręcz przeciwnie, tolerancja to poszanowanie czyichś zachowań lub poglądów, mimo że nam się one nie podobają. Istnieją dwa rodzaje tolerancji: negatywna i pozytywna. Oprócz tego powszechnie znana jest nietolerancja (zaprzeczenie tolerancji).



Czasami jest ona (nietolerancja) dobra np. nie możemy tolerować zachowań takich jak: niszczenie mienia publicznego, używanie wulgaryzmów lub ubliżania innym osobom. W tych przypadkach nie należy ignorować i „tolerować” takich zachowań, a przeciwstawiać się im. Ogólnie rzecz biorąc tolerancja jak i jej siostra – nietolerancja - to pojęcia dyskusyjne i temat rzeka. Podsumowując, uważam, że każdy żyjący na świecie człowiek ma prawo do wyrażania swojego zdania, a my powinniśmy te opinie szanować, nawet jeśli niedokońca się z nimi zgadzamy i nie wszczynać jałowych dyskusji w celu przekonania kogoś do uznania naszych poglądów. Ula Kokot kl. 3d Trzecioklasisto nie przegap!!!
Rekrutacja 2016/2017


Do egzaminów gimnazjalnych został już niecały miesiąc. Czas, kiedy nastąpi koniec roku szkolnego, a tym samym zakończenie nauki trzecioklasistów w naszym gimnazjum, upływa w zawrotnym tempie. Warto więc zastanowić się nad wyborem szkoły ponadgimnazjalnej oraz zapoznać się z najważniejszymi zasadami rekrutacji. W tym roku każdy absolwent gimnazjum może uzyskać maksymalnie 200 punktów rekrutacyjnych. Podstawowym kryterium rekrutacyjnym jest suma punktów uzyskana za: • wyniki egzaminu gimnazjalnego (max 100 pkt.), • oceny z czterech przedmiotów na świadectwie ukończenia gimnazjum (max 80 pkt.), • osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum (max 20 pkt.). Teraz przyjrzyjmy się dokładniej każdemu z kryteriów. Na 100 pkt uzyskanych z egzaminów składają się procentowe wyniki egzaminu z części humanistycznej (język polski oraz historia i wos), matematycznoprzyrodniczej (matematyka oraz biologia, chemia, fizyka i geografia) oraz języka obcego na poziomie podstawowym. Oznacza to, że aby obliczyć ile punktów rekrutacyjnych zyskaliście dzięki wynikom z egzaminów, musicie je zamienić na procenty, a następnie pomnożyć przez 0,2. Tym samym z każdego egzaminu możecie uzyskać maksymalnie 20 punktów rekrutacyjnych. Do każdej klasy w liceum, technikum czy szkoły zawodowej liczy się ocena z języka polskiego oraz oceny z trzech dowolnie wybranych przedmiotów przez szkołę ponadgimnazjalną. Wszystkie cztery oceny przeliczane są na punkty według poniższego schematu: • 6 = 20 punktów • 5 = 16 punktów • 4 = 12 punktów • 3 = 8 punktów • 2 = 2 punktów Trzecim kryterium są osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum. Na 20 punktów, które maksymalnie można uzyskać, składają się: • uzyskanie świadectwa z wyróżnieniem (5 punktów) • szczególne osiągnięcia w konkursach na szczeblu co najmniej wojewódzkim (max 13 punktów) • aktywność społeczna na rzecz środowiska szkolnego, a w szczególności wolontariatu (2 punkty) Jak możemy zauważyć największy wpływ na ilość zdobytych przez nas punktów mają egzaminy, a więc warto się do nich dobrze przygotować. Ula Kokot kl. 3d W tym numerze zapraszamy na wywiad z nauczycielem wychowania fizycznego panią Edytą Wróbel
Wywiad przeprowadziły Aleksandra Witarowska i Aleksandra Ćwigoń z klasy 2f


Witamy, czy zgodzi się Pani na przeprowadzenie wywiadu z Panią w roli głównej ? - Dzień dobry, tak z wielką przyjemnością. Dlaczego wybrała Pani akurat ten przedmiot nauczania? - Od zawsze interesowałam się sportem, w dzieciństwie moim głównym zajęciem było trenowanie lekkoatletyki oraz pływanie. To też było wiadome, że jako kierunek moich studiów wybiorę AWF. Co Pani uważa za największy sukces zawodowy? Bardzo lubię wraz z moimi podopiecznymi wychodzić na zawody różnych dyscyplin sportowych. Ogromnie cenie to, gdy znajdę ucznia z wielkim potencjałem, którego on sam nie był w stanie odkryć. W większości przypadków mogę przyczynić się do tego, że talent, który odkryłam w dziecku rozwija się w dobrym kierunku. Miło mi jest , gdy dzieci, które nauczam, w pewnym stopniu są w stanie mi zaufać i mówią mi o swoich problemach. Jakie są wady, a jakie zalety pracy jako nauczyciela? Oczywiście można by było więcej zarabiać ( śmiech), natomiast wadą jest to, że częściej jesteśmy podatni na infekcje górnych dróg oddechowych. Wytężona praca głosem powoduje u nas poważne problemy z gardłem. Są również dobre strony tej pracy. To przede wszystkim sympatia dzieci i moja do nich. Samo nauczanie bardzo lubię, natomiast bardzo mnie męczy praca papierkowa. Nie przepadam za wypełnianiem mnóstwa



dokumentów, a niestety w dzisiejszych czasach nauczyciel ma ich coraz więcej. Jaką pamięta Pani najśmieszniejszą sytuację w szkole? Bardzo dużo było takich sytuacji, potrzebowałabym więcej czasu, aby sobie je przypomnieć Jaka była najgorsza sytuacja w szkole,która utkwiła Pani w pamięci? Zawsze przeżywa się jakieś wypadki dzieci. Miałam bardzo traumatyczną sytuację w podstawówce, w której uczyłam. Musiałam dwie lekcje z rzędu wzywać pogotowie i to mi bardzo utkwiło w pamięci. Miało to miejsce w 4 lub 5 roku mojej pracy. Mniej sprawne dziewczyny zaliczały sprawdzian z gimnastyki. Robiły one mostki i inne tego typu figury, problem polegał na tym, że się nie rozgrzały tak jak powinny. Stwierdziły, że dadzą radę. Jedna dostała kontuzji przy przewrocie. Musiałam wezwać pogotowie, na szczęście okazało się, że wszystko jest w porządku. Drugiej coś strzeliło w kręgosłupie lędźwiowym, więc przyjechała ta sama zmiana. Pytali się ile jeszcze mam lekcji, i ile razy będą musieli przyjeżdżać. To się na szczęście zdarzyło tylko raz i nie miałam później takiej sytuacji. Do jakich krajów wyjeżdżała Pani wraz z uczniami na dłuższe wycieczki? Wielokrotnie miałam okazję wyjeżdżać z uczniami na Zielone Szkoły, dzięki tym wyjazdom poznałam wiele ciekawych miejsc. Odwiedziliśmy między innymi Włochy, Chorwację, Hiszpanię. Chyba najbardziej utkwiła mi w pamięci Barcelona. To fantasytczne miejsce godne polecenia. W naszych planach była również Grecja, ale wyjazd nie doszedł do skutku. Wszystko jeszcze przed nami. Co Pani robi w wolnym czasie? Nie mam zbyt dużo czasu wolnego. Moja córeczka jest baletnicą, więc przez cały czas jeżdżę z nią na zajęcia i występy. Uwielbiam spędzać czas na świeżym powietrzu. Wcześniej biegałam, ale mam problem z mięśniem nogi i nie mogę tego robić, dlatego teraz pozostały mi spacery z kijami, sprawia mi to przyjemność. Jak spędza Pani święta? Przychodzi do mnie moja cała rodzina i w ten sposób od lat razem spędzamy święta. Czy ma Pani w domu jakieś specjalne tradycje? Chyba tak jak wszyscy, święcimy jajka. Wydaję mi się, że spędzam święta bardzo podobnie do innych rodzin. Nie mam żadnych specjalnych zwyczaj. Bardzo dziękujemy za wywiad i zyczymy wspaniałych Świąt. Bartek Holak klasa 2b
Gry w 2016 roku


Co przyniesie nam ten rok w rozrywce komputerowej? Czego możemy spodziewać się od producentów sprzętu a czego od twórców gier? Na pewno możemy liczyć na rozwój wirtualnej rzeczywistości (VR), ponieważ producenci ciągle rozwijają swoje technologie, dążąc do wprowadzenia ich do masowej produkcji i sprzedaży. Wiemy również o tym, że Microsoft i Sony obniżą ceny swoich konsol, przez co staną się one jeszcze bardziej popularne, więc rozwój grafiki komputerowej w grach będzie dużo mniejszy niż w poprzednich latach, ponieważ Xbox One i Playstation 4 są niestety dużo mniej wydajne od tradycyjnych komputerów. Twórcy gier robią gry, patrząc na możliwe zyski, a skoro więcej osób gra na konsolach, które mają ograniczoną wydajność, to po co tworzyć zaawansowane technologicznie produkcje dla małej grupy odbiorców używających drogich i mocnych tradycyjnych komputerów? Tak więc zamiast wykorzystywać pełną dostępną moc i rozwijać wirtualny świat, będą powstawały gry pod słabe (porównując do PC) konsole i będą one przenoszone na komputery. Widać przez to, że chciwość twórców ogranicza rozwój gier. Mimo to możemy w tym roku spodziewać się przynajmniej kilku ciekawych produkcji oraz ciągłej popularności rozgrywek e - sportowych. KĄCI ZDROWEGO ODŻYWIANIA Ciasteczka owsiane ze słonecznikiem, jabłkami i żurawiną
W tym numerze chcemy wam zaproponować nowy przepis na bardzo sycące ciasteczka pełene witamin oraz składników mineralnych, ciasteczka, których nie znajdziemy w tradycyjnych łakociach.


Składniki: 250 g jabłek obranych, pokrojonych w drobną kostkę lub startych na tarce 220 g płatków owsianych 1 jajko 30 g oleju rzepakowego (3 łyżki) 50 g cukru brązowego (miodu lub ksylitolu) 50 g mąki pszennej pełnoziarnistej 30 g nasion słonecznika 30 g suszonej żurawiny 20 g nasion siemienia lnianego i woda Przygotowanie: Płatki owsiane, mąkę, olej, cukier oraz jajko wymieszać w misce, dodać jabłka (im drobniej będą pokrojone, tym łatwiej będzie lepić ciastka), bakalie oraz siemię lniane. Składniki dobrze wymieszać. Dodać ok. 1/4 szklanki wody – tak by z ciasta można było formować ciasteczka, jeszcze raz wymieszać. Ciasto włożyć na 1 godzinę do lodówki. Blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia, piekarnik nagrzać do 170 stopni (bez termoobiegu). Z masy formować okrągłe ciasteczka, układać na blasze i piec ok. 20 minut, aż zaczną się rumienić. Smacznego! www.mojdieteyk.pl