Musisz zainstalować flash player pobierz instalator




W TYM NUMERZE M.IN. aktualności z życia szkoły, obchody STULECIA NIEPODLEGŁOŚCI w naszej szkole,



utwory naszych uczniów, relacje z wycieczek, artykuły o tematyce historycznej,wspomnienia o Patronie szkoły, wyniki szkolnych konkursów niepodległościowych, kącik kulinarny oraz wiele innych ciekawych artykułów. UWAGA!!! OD LISTOPADA 2018 W NASZEJ SZKOLE FUNKCJONUJE SZKOLNY RZECZNIK PRAW UCZNIA, ZOSTAŁA NIM PANI BEATA WRZEŚNIEWSKA. DZIEŃ PAPIESKI 15 PAZDZIERNIKA 2018 ROKU UROCZYSTYM APELEM UCZCILIŚMY KOLEJNĄ - CZTERDZIESTĄ ROCZNICĘ WYBORU KAROLA WOJTYŁY NA PAPIEŻA.

AKTUALNOŚCI Z ŻYCIA SZKOŁY - CZYLI CO PISZCZY W MĘTOWIE DZIEŃ NAUCZYCIELA 12 października 2018 roku w naszej szkole uczciliśmy Dzień Edukacji Narodowej. Wspaniały apel został przygotowany przez klasę 5 b i 5 d pod kierunkiem pań: Małgorzaty Wojtyły Drwal i Beaty Wrześniewskiej. Podczas uroczystości wystąpił również nasz szkolny chór pod kierunkiem pani Elżbiety Woś. Wszyscy pracownicy szkoły otrzymali z okazji ich święta smaczne upominki od Samorządu Uczniowskiego.

AKADEMIA ZOSTAŁA PRZYGOTOWANA PRZEZ UCZNIÓW NASZEJ SZKOŁY POD KIERUNKIEM PANI ANNY JEZIORKOWSKIEJ POLAKOWSKIEJ I PANI ELŻBIETY WOŚ. CHÓR SZKOLNY PRZYPOMNIAŁ WSZYSTKIM ZEBRANYM PIEŚNI ZWIĄZANE Z NASZYM PAPIEŻEM. DYSKOTEKA Z OKAZJI DNIA CHŁOPAKA 4 PAZDZIERNIKA 2018 ROKU ODBYŁA SIĘ DYSKOTEKA Z OKZJI DNIA CHŁOPAKA ZORGANIZOWANA PRZEZ SAMORZĄD UCZNIOWSKI. ŚLUBOWANIE KLAS PIERWSZYCH 23 PAZDZIERNIKA 2018 ROKU ODBYŁO SIĘ ŚLUBOWANIE KLAS PIERWSZYCH SZKOŁY PODSTAWOWEJ.



UROCZYSTOŚĆ ZOSTAŁA PRZYGOTOWANA PRZEZ WYCHOWAWCZYNIE KLAS PIERWSZYCH: PANIĄ ELŻBIETĘ PYKAŁO I PANIĄ MARTĘ KORCZAK. W UROCZYSTOŚCI WZIĘŁY UDZIAŁ WŁADZE GMINY GŁUSK. KAŻDY PIERWSZAK ZOSTAŁ PASOWANY NA UCZNIA PRZEZ PANIĄ DYREKTOR BARBARĘ UFNAL - BUDZYŁĘ. PIERWSZAKI, W TYM UROCZYSTYM DNIU, ZOSTAŁY OBDAROWANE RÓWNIEŻ UPOMINKAMI OD WŁADZ GMINY I SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO. Wizyta uczennic z Wielkiej Brytanii



W dniach 18-19 października 2018 naszą szkołę odwiedziły dwie licealistki z Glasgow, które poprowadziły zajęcia kulturoznawcze na temat Szkocji w klasach IV – VIII i gimnazjum. Uczniowie mogli dowiedzieć się ciekawostek na temat położenia, kultury, tradycji, kuchni, szkolnictwa i stylu życia w Szkocji oraz mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności komunikacyjne. Nie była to pierwsza wizyta obcokrajowców w naszej szkole i po raz kolejny okazało się, że różnice kulturowe nie są przeszkodą w nawiązywaniu przyjacielskich relacji z rówieśnikami z innych krajów. Ewelina Halicka Małolepsza 9 LISTOPADA 2018 ROKU GODZINA 11.11 W NASZEJ SZKOLE



Nasza szkoła przystąpiła do akcji "Rekord dla Niepodległej". Wszyscy wspólnie zaśpiewalismy nasz hymn narodowy. W każdym zakątku naszej szkoły rozbrzmiewał "Mazurek Dąbrowskiego". Wydarzenie to poprzedziło uroczystości w naszej gminie i szkole z okazji STULECIE ODZYSKANIA PRZEZ POLSKĘ NIEPODLEGŁOŚCI. Podczas uroczystości zaprezentowali się uczniowie naszej szkoły, uczniowie zaproszeni ze szkół w Prawiednikach i Wilczopolu, którzy recytowali patriotyczne wiersze i śpiewali żołnierskie piosenki.

STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI W NASZEJ SZKOLE 11 listopada 2018 roku w naszej szkole odbyły się uroczystości związane z STULECIEM ODZYSKANIA PRZEZ NASZĄ OJCZYZNĘ NIEPODLEGŁOŚCI. O 14.00 w naszym kościele parafialnym odprawiona została Msza Święta w intencji naszej Ojczyzny, następnie w uroczystym pochodzie wszyscy udaliśmy się na dalszą część uroczystości do szkoły. W obchodach udział wzięły władze gminy, powiatu oraz wielu mieszkańców okolicznych miejscowości, ale przede wszystkim uczniowie wraz z rodzicami.

W wykonaniu Zespołu Mały Głusk moglismy obejrzeć staropolskiego poloneza, którego pan Wójt zatańczył wraz z zebranymi gośćmi. Wystapił również ludowy zespół Głuskowianki. Mogliśmy również wysłuchać utworów patriotycznych w wykonaniu Orkiestry Dętej Gminy Głusk. Koło Gospodyń Wiejskich przygotowało wspaniały tort na STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI.



Dzięki naszym PANIOM KUCHARKOM i RODZICOM naszych uczniów na wszystkich gości czekał pyszny poczęstunek. Obok naszej szkoły przez PANIĄ DYREKTOR, WŁADZE GMINY, PRZEWODNICZACEGO RADY RODZICÓW i SAMORZĄD UCZNIOWSKI, zostały posadzone cztery DRZEWA NIEPODLEGŁOŚCI upamiętniające to doniosłe wydarzenie. W HOŁDZIE NIEPODLEGŁEJ - SZKOLNE KONKURSY NA STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI



KONKURS RECYTATORSKI "W HOŁDZIE NIEPODLEGŁEJ" ZWYCIĘZCY W KATEGORII KLAS IV - VI I MIEJSCE - Patrycja Wierzbicka –klasa 6a WYRÓŻNIENIA: Maria Gajur – klasa 5b Weronika Nalepa – klasa 6a ZWYCIĘZCY W KATEGORII KLAS VII - VIII I GIMNAZJUM I MIEJSCE - Natalia Waszyńska – klasa 7b WYRÓŻNIENIA: Paulina Gajur –klasa IIIb Dominika Sulowska – klasa IIIb Aleksandra Skrzypczyk –klasa 8a KONKURS LITERACKI "STO SŁÓW NA STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI" I MIEJSCE - Paulina Gajur IIIb WYRÓŻNIENIA: Maria Gajur –klasa 5b. Aleksandra Skrzypczyk – klasa 8a Dagmara Skórska – klasa IIIa Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i wyróżnionym! Dziękujemy wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w tych konkursach! ZACHĘCAMY DO PRZECZYTANIA UTWORÓW, KTÓRE ZOSTAŁY NAGRODZONE I ZGŁOSZONE DO KONKURSU! na następnej stronie... STO SŁÓW NA STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI...



Spojrzenie na Marszałka w Stulecie Niepodległości Na Placu Litewskim w Lublinie, w otoczeniu różnobarwnych kwiatów oraz zielonych drzew znajduje się cudowny, wykonany z brązu, siedmiometrowy, pomnik Józefa Piłsudskiego – Pierwszego Marszałka Polski. Dumny Piłsudski odziany w długi płaszcz siedzi na swym koniu – Kasztance i ciągnie za wodze swoją piękną klacz. Z przodu cokołu umieszczono napis: „Pierwszy Marszałek Polski Józef Piłsudski”. Przed pomnikiem stoją bardzo duże wieńce splatane z białych kwiatów, przyozdobione białoczerwonymi wstęgami. Co roku Marszałek spogląda z postumentu na Święto Niepodległości, o którą walczył. Każdego 11 listopada dumnie patrzy na parady wojskowe i składane mu hołdy. Twarz ma bardzo poważną, tak samo jak jego Kasztanka. Klacz z wielką dumą i zachwytem podnosi lewe, przednie kopyto. Za wielkim pomnikiem widnieją podskakujące co chwilę fontanny, którym z wielkim zachwytem przyglądają się turyści i lublinianie. Postument ten kojarzy mi się z wybuchami armat i polską flagą oraz odzyskaniem niepodległości. Jest to bardzo ważny i wspaniały pomnik. Przechodnie nie za często spoglądają na niego, z tak wielka uwagą, z jaką ja na niego spoglądam. Myślę, że tę część placu można nazwać „narodową”, ponieważ trochę dalej stoi pomnik Konstytucji 3 Maja oraz Unii Lubelskiej. Kinga Mielnik kl. VI a DZIENNIK ''Wspomnienia Żołnierza'' 1 listopada , 3 rok wojny o niepodległość Wyruszyło nas tysiące, została garstka. Z każdym dniem brakuje mundurów i broni palnej, wszystko jest wykorzystywane w walce. Jednak nie możemy narażać narodu na koszty, właśnie go bronimy. Szczerze powiedziawszy nie wiem komu jeszcze ufam, czy dożyję następnego dnia. Nasze pieśni rozbrzmiewają wśród krzyków rozpaczy i dźwięku pistoletu. Z każdym pokonanym przeciwnikiem, każdą choć trochę spokojną sekundą, jeszcze bardziej wierzę w wygraną. Ci którzy już nawet nie dają rady, chcą choć trochę pomóc. PATRIOTYCZNA TWÓRCZOŚĆ NASZYCH UCZNIÓW ZACHĘCAMY DO CZYTANIA!



Mimo że jestem zdeterminowany do pomocy krajowi, gdy pomyślę o tych wszystkich skrzywdzonych, coś w środku pęka, lecz za dużo przeżyłem. Zdecydowanie się zmieniłem, stałem się odważny jak mało kto , jestem zwinniejszy i czujny , wręcz przewrażliwiony na punkcie każdego małego szmeru. Dobrze wiem, oswoiłem się z myślą że nie zasnę już tak samo spokojnie jak przed tym okropnym okresem, nawet we własnym domu. Gdy wyruszałem moja żona wiedziała jak bardzo się zmienię, mimo że ja kompletnie nie zdawałem sobie z tego sprawy. Patrząc na lekko podpaloną i podartą fotografię rodzinną, słone łzy leją sie wodospadami na twarzyczki moich córek, a podrapany opuszek palca przejeżdża po sylwetce syna. Od zawsze wiedziałam, to jest jeden z powodów mojego oddania w walce, że moje skarby dostaną dobrą przyszłość i lepszy naród. Jutro wyruszam daleko, nasz generał już zadeklarował nam, że możemy nie powrócić. Napisałem list do każdej znanej mi osoby, choć mam nadzieję że nigdy nie zostaną rozesłane. Potrafię wyobrazić sobie syna, który jak co roku na święta oczekuje mnie przy kominku, córki rysujące laurki, którymi mogły by mnie powitać, żonę przygotowujący najlepszy posiłek, którym nie mogę się rozkoszować, bo znów nie wrócę. Mój dobry kolega, rzec mogę że nawet i przyjaciel, został postrzelony. Gdy się o tym dowiedziałem, mimo doświadczenia cząstka mnie pękła, a słona ciecz zaczęła spływać ze zmęczonych oczu. Długo po tym wydarzeniu nie mogłem zasnąć, co tylko wpływało na niekorzyść misji. A teraz nadal szykuje sie do tego ogromnego ataku, chce go wygrać, dla rodziny, przyjaciół i narodu. Za niepodległość Polski! Lidia Stachyra, klasa VI c W HOŁDZIE NIEPODLEGŁEJ...



11 listopada Dzisiaj właśnie wam powiadam „jedenasty listopada”! Jest to piękny dzień, wspaniały dla ojczyzny, Polski całej. Wtedy właśnie była wojna – strach, niepokój, rozpacz, żal, ale za ojczyznę swoją. każdy życie oddać chciał. Jednak przyszedł czas szczęśliwy, gdzie Piłsudski pognał w bój. Na Kasztance, jego koniu pomógł Polsce wygrać bój. Cała Polska się cieszyła i świętować nadszedł czas, bo ojczyzna pożegnała naszych wrogów na pewien czas. To nie koniec tej historii gdyż wojenka nie ot tak, poszła sobie by zapomnieć ją na długi, długi czas. Było wiele strat po wojnie, dużo ruin było też. Aż mi gardło się zaciska, jak powiedzieć o tym chcę! To nie była łatwa walka. To nie był szczęśliwy czas.Lecz walczyli tam Polacy, by dać wolną Polskę nam! Maria Gajur Klasa V B 100 słów na stulecie niepodległości Był ranek, gdy na ulicy Królewskiej wydobył się niespotykany dźwięk. Jak co dzień pojechałam rowerem do sklepu. Gdy tam weszłam, nie mogłam uwierzyć w to, co widzę. Podejrzewałam, że właśnie przyszłam na naradę wojenną. Została zrewidowana. Próbowałam dowiedzieć się czegoś od sprzedawczyni, ale była zbyt zajęta. Po jakimś czasie żołnierze zaczęli wychodzić. Gdy sklep opustoszał, spróbowałam jeszcze raz zapytać o co chodzi. Powiedziała, że obcokrajowcy najechali nasze ziemie. Z jednej strony przestraszyłam się, a z drugiej chciałam walczyć. Wiersze i opowiadania naszych uczniów na STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI



Wróciłam do domu. Słyszałam wszystkie odgłosy. Byłam ciekawa, co się tam dzieje. Gdy się trochę uspokoiłam, położyłam się spać z nadzieją, że jutro będzie tak jak dawniej. Katarzyna Szafranek, klasa VI B Niepodległa Polska Polsko! Jesteś wolna Rozbiłaś monarchię AustroWęgier i po stu dwudziestu trzech latach Powstałaś… Z ciała swego Zrzuciłaś niepowodzenia, a my walecznie, odważnie, honorowo broniliśmy Cię… Rozdzielił nas – zły los, jednak Ty wszystko w swych Skrzydłach mocno trzymałaś. Co dzień, wczesnym rankiem Armaty grać zaczynały. A Ty? Niczym matka, która kocha swe dzieci ponad wszystko dałaś nam siłę do walki o wolność Dzisiaj… Po wieku… Każdy powinien powiedzieć Ci – jedno wielkie i szczere Dziękuję… bo dzięki Tobie, biel śniegu, żar czerwieni i orzeł… Co na swej głowie Złotą nosi koronę to… odwieczny symbol tej pięknej i pełnej podziwu, Ziemi… Dagmara Skórska *** Piątek, 21.08.1941 r. Co ja zrobiłam?! Przeze mnie Marysia została schwytana podczas łapanki! A pokłóciłyśmy się tylko o sukienkę. Boże, żeby tylko nie wzięła swetra! Przecież w nim były podziemne ulotki. Musiała wsiąść do ciężarówki… Mama to wszystko widziała. Jest załamana po stracie taty. Czy teraz podniesie się po stracie córki?! Próbowałam rozmawiać z dowódcą mojego oddziału AK, lecz nie ma zgody na wykupienie Marii. TWÓRCZOŚĆ PATRIOTYCZNA NASZYCH UCZNIÓW



Podobno zwolnili naszego człowieka, który był naszą wtyczką w więzieniu. Dowództwo szuka nowych kontaktów. Co z tego? Pomoc dla siostrzyczki potrzebna jest w tym momencie! Jedyna nadzieja w Jurku, moim koledze sprzed wojny. On jest sanitariuszem. Ma podać jej wszy zarażone tyfusem, a potem wywieźć ją z Pawiaka. Boję się o Manię. Ona jest taka słaba… Nie przeżyje nawet jednej nocy. A jeżeli Niemcy dowiedzą się o naszych planach? Co jeżeli wywiozą ją do Auschwitz? Co jeżeli ją rozstrzelają?! Teraz zostaje tylko modlitwa. Tak bardzo pragnę wierzyć w puste słowa Jerzego „Nie wolno tracić nadziei!” Paulina Gajur, klasa IIIb Polska Niepodległa W następstwie działań zaborców: Austrii, Rosji i Prus w latach 1772, 1793 i 1795 Rzeczpospolita przestała istnieć na mapie Europy. Jednak dla narodu polskiego własne, suwerenne państwo było wartością najważniejszą. Walka trwała ponad 100 lat i naznaczona była ofiarą krwi przelaną w wojnach napoleońskich, licznych zrywach niepodległościowych, w powstaniu listopadowym i styczniowym oraz na polach I wojny światowej. Marzenia o wolności spełniły się wraz z klęską wszystkich trzech zaborców i zakończeniem I wojny światowej, w wyniku której Polska odzyskała niepodległość. Bohaterowie tamtego okresu, mimo szykan, aresztowań, wywózek i represji ze strony zaborców, byli w stanie uchwycić narodową tożsamość, a następnie przekazali ją następnym pokoleniom żyjącym już w odzyskanej Polsce. Każdego jedenastego listopada świętujemy ten szczególny dzień, dzień odzyskania niepodległości przez Polskę. Justyna Skrzypiec, klasa V D
Twoja Ojczyzna Każdy człowiek utożsamia się z jakąś Ojczyzną. Opisuje ją jako kraj, w którym się urodził. Jest to słuszny opis. Należy jednak spojrzeć na temat z przeciwnej perspektywy – perspektywy Ojczyzny. Czy pragnie byśmy wykazywali jak największe starania wobec realizacji siebie? Na pewno tak, gdyż jesteśmy Jej dziećmi. Więc czego jeszcze oczekuje od nas Ojczyzna? Rzetelnej pracy? Starań o awans? Ekologicznego tryby życia? Z pewnością te wymagania znajdą się wśród szeregu jej potrzeb, lecz nie zajmują najważniejszego miejsca. Ów miejsce zajmuje bowiem prosta i szczera miłość, która jest fundamentem innych wartości. Bez której nie wydamy dorodnych plonów i będziemy mogli spełniać marzeń. Mateusz Płaza, klasa 8a


27 LISTOPADA 2018 ROKU TRZY UCZENNICE Z NASZEJ SZKOŁY: - LIDIA STACHYRA - KLASA 6C - JOWITA WÓJCIK - KLASA 6C - NATALIA WASZYŃSKA - KLASA 7B WZIĘŁY UDZIAŁ W KONKURSIE RECYTATORSKIM POD HASŁEM "LUBELSZCZYZNA -GODNA EUROPY OJCZYZNA". KONKURS ZOSTAŁ ZORGANIZOWANY PRZEZ SZKOŁĘ PODSTAWOWĄ NR 33 IM. 27 WOŁYŃSKIEJ DYWIZJI PIECHOTY ARMII KRAJOWEJ W LUBLINIE. UCZENNICE RECYTOWAŁY WYBRANE UTWORY POETÓW ZWIĄZANYCH Z LUBELSZCZYZNĄ. Z RADOŚCIĄ INFORMAUJEMY, ŻE LIDIA STACHYRA UZYSKAŁA WYRÓŻNIENIE W KATEGORII KLAS IV - VI, A NATALIA WASZYŃSKA W KATEGORII KLAS VII - VIII I GIMNAZJUM. SERDECZNIE GRATULUJEMY UDZIAŁU W KONKURSIE I WYRÓŻNIEŃ! DZIEJE OJCZYZNY W UTWORACH UCZNIÓW ZE SZKOŁY W MĘTOWIE



STO SŁÓW NA STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI To był kolejny dzień walki o niepodległość. Mama była w pracy, a siostrzyczka Marysia u cioci. Około dwunastej poszłam do centrum Lublina. Przy okazji odebrałam Marysię od cioci, która dała nam kilogram cukru. Marysi było gorąco, marudziła. Nic dziwnego, był środek lata. Co chwilę mijałyśmy polskich żołnierzy, którzy nas rewidowali. Szłyśmy dalej. Napotkałyśmy następnego wojskowego. Wyglądał na Rosjanina. Nie myliłam się, zaczął wypytywać nas o dane osobowe w języku rosyjskim. Odpowiedziałam krótko. Zrozumiałam go, gdyż tego języka uczyłam się w szkole. Nagle z kieszeni munduru wyjął czekoladę, którą nam dał i kazał szybko wracać do domu. Tak też zrobiłyśmy. Wtedy zrozumiałyśmy, że nie każdy walczący przeciwko nam jest złym człowiekiem. Julia Wójcik, klasa VI B Stulecie odzyskania niepodległości Sto lat temu, bohaterski czyn się zdarzył,niezapomniany historyczny moment się wydarzył. Jedenastego listopada to było, tego dnia radości, łez, wzruszeń się nie kryło. Szczęśliwe chwile wolności dla Polaków, jesteśmy dumni z walki naszych drogich rodaków. Że za niepodległość dzielnie krew przelali oraz że w najcięższych momentach się nie załamali. O stuleciu tego święta pamiętamy oraz zmagania naszych bohaterów wspominamy. Każdego dnia za wolna Polskę dziękujemy, kiedyś naszym przodkom osobiście podziękujemy. Codziennie wdzięczność ogromną ukazujmy i szacunek naszej ojczyźnie pokazujmy. Bądźmy wdzięczni bohaterom polskim naszym, którzy mogą być autorytetem waszym. Naszą Ojczyznę kochajmy, za niepodległość uwielbiajmy. Emilia Rzeźniczek,klasa 8 A *** Niepodległość- jedno słowo, a tak wiele dla nas znaczy. Niezależność naszej Ojczyzny określenie to tłumaczy.



Ono znaczy- spokojnie żyć, ono znaczy- bez strachu się rodzić, cieszyć się każdym wschodem słońca i patrzeć jak ono spokojnie zachodzi. Dzień 11 listopada, pomimo chłodu i dreszczów obecności, jest dla nas- Polaków powodem dumy i ogromnej radości. Cztery pokolenia na niepodległą Polskę czekały i przez 123 lata zaborów walcząc mężnie w Jej obronie, życie swoje poświęcały. Piąte pokolenie z trudem cel swój osiągnęło i w 1918r. uzyskało to, czego przez lata tak bardzo pragnęło. Pamiętajmy więc o tych, którzy w największym stopniu przyczynili się do odzyskania przez Polskę niepodległości, bo tylko pamięć może być wyrazem naszego szacunku i ogromnej wdzięczności Aleksandra Skrzypczyk, klasa 8a Narodowe Święto Niepodległości



Jest to święto państwowe obchodzące w Polsce corocznie 11 listopada- dzień wolny od pracy. Obchodzone jest dla upamiętnienia odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918, po 123 latach zaborów. W XVIII wieku Polska na skutek działań trzech sąsiednich mocarstw - Rosji, Prus i Austrii zniknęła z mapy Europy, a Polacy stali się poddanymi obcych władców. Jednak duch walki w narodzie nigdy nie umarł i przez wiele lat trwała walka o wolność. Odzyskiwanie przez Polskę niepodległości było procesem stopniowym. 11 listopada 1918 r. - Rada Regencyjna przekazała uwolnionemu z twierdzy magdeburskiej Józefowi Piłsudskiemu władzę wojskową i naczelne dowództwo podległych jej wojsk polskich. Tego samego dnia Niemcy podpisały zawieszenie broni kończące działania bojowe Wielkiej Wojny. Po ponad 123 latach Polska odzyskiwała niepodległość. Dzień 11 listopada ustanowiono świętem państwowym po raz pierwszy dopiero w 1937 roku. W okresie międzywojennym to jednak 11 listopada był obchodzony jako nieoficjalne Święto Niepodległości, celebrowane zwłaszcza przez wojskowych. Pierwsze obchody Święta Niepodległości, 11 listopada 1919 r., odbywały się w trudnych warunkach - trwały bowiem walki o kształt granic odrodzonej przed rokiem Polski. Wiktoria Wojtysiak, klasa 6c JÓZEF PIŁSUDSKI - PORTRET BOHATERA



Józef Piłsudski urodził się 5 grudnia 1867 roku w Zułowie pod Wilnem. Zmarł 12 maja 1935 roku w niespełna trzy tygodnie po uchwaleniu nowej konstytucji, mającej ugruntować jego pozycję polityczną. Był działaczem niepodległościowym, dowódcą wojskowym, politykiem, Naczelnikiem Państwa Polskiego, Marszałkiem Polski, dwukrotnie pełnił funkcje premiera, tworzył rządy sanacyjne. Pochodził z zamożnej rodziny ziemiańskiej, w której pielęgnowano polskie tradycje i patriotycznego ducha. Ojciec z wykształcenia był prawnikiem, matka pochodziła z rodziny patriotycznej, represjonowanej przez Rosjan po Powstaniu Styczniowym. Józef został ochrzczony 15 grudnia 1867 w kościele rzymskokatolickim przez księdza Tomasza Wolińskiego. Rodzicami chrzestnymi byli Józef Marcinkowski i Konstancja Rogalska.



W 1914 roku Piłsudski dostał najpiękniejszego z koni, który nazywał się Fantazja. Tu pojawił się problem, bo jak człowiek, który chce wyzwolić Polskę i walczyć w wojnie z Moskalami może jeździć na Fantazji.W związku z tym zmieniono jej imię na Kasztanka. 11 listopada 1934 roku, gdy Józef Piłsudzki przyjmował defiladę, stracił równowagę i pozostałą część defilady przyjmował, siedząc na krześle. Była to jedna z pierwszych, publicznie wiadomych oznak słabnącego zdrowia przywódcy. Ciekawostki 1. Józef Piłsudski był wielbicielem twórczości Juliusza Słowackiego, którego uważał nawet za największego poetę. Właśnie dzięki inicjatywie Piłsudskiego w 1927 r. dokonano ekshumacji prochów wieszcza, które wówczas spoczywały na paryskim cmentarzu Montmartre i przetransportowano je do Polski, by ostatecznie złożyć w krypcie królewskiej na Wawelu. 2. Józef Piłsudski zmarł 12 maja 1935 r. o godz. 20:45 w ulubionym narożnym pokoju w Belwederze, w otoczeniu swojej rodziny. Po śmierci wykonano gipsowy odlew jego twarzy, a ciało zabalsamowano. Pierwsze dwa dni Marszałek spoczywał w otwartej trumnie w zamienionym na kaplicę salonie belwederskim. Przed trumną, na katafalku, wyłożono jego szablę, buławę i szarą maciejówkę z legionowym orłem. 3.Józef Piłsudski uznawał szachy i stawianie pasjansa za doskonałą rozrywkę. Znał wiele rodzajów pasjansów: Grób Napoleona, Prześcieradło, Ogonki, Warkocz Wenery. Unikał natomiast brydża – gry strategicznej, w której rozmiłowała się część ówczesnej kadry oficerskiej. 4. W kondukcie żałobnym podążającym ulicami Krakowa dwaj oficerowie prowadzili klacz wydaną na świat przez Kasztankę – Merę, była ona przykryta kirem.



Podobieństwo do ukochanego konia Marszałka było tak duże, że wśród zgromadzonego tłumu dało się słyszeć szepty: „Kasztanka!„. W ”Ilustrowanym Kuriera Codziennym” pod fotografiami z pogrzebu znalazło się imię sławnego wierzchowca. 5. Ulubiony pies Piłsudskiego wabił się … Pies. Według jednej z anegdot miał on śmiertelnie przestraszyć znaną poetkę Kazimierę Iłłakowiczównę, która przerażona szczekaniem ulubieńca Marszałka, padła przerażona na ziemię i długo nie mogła dojść do siebie, mimo zapewnień Komendanta, że zwierzę jest łagodne i ma przyjazne usposobienie. Wiktoria Wojtysiak, klasa 6c Ignaś Opowieści patriotyczne POLECAMY DO CZYTANIA!



„Ignaś. Opowieści patriotyczne” to historia niezwykłego chłopca, który miał tylko dwa marzenia: być kimś i zrobić coś dla Polski. Starał się je realizować przy każdej nadarzającej się okazji, a Polska w owym czasie potrzebowała ogromnego wsparcia, miłości i oddania Opowieść o małym chłopcu Ignasiu może naprawdę wzruszyć. To patriotyczna książka dla dzieci i niepodległości. Księga małego patrioty Książka zawiera zbiór najpopularniejszych pieśni patriotycznych



Utwory zamieszczone w książce weszły na stałe do kanonu polskiej piosenki patriotycznej i nie sposób wyobrazić sobie bez nich żadnej uroczystości patriotycznej i państwowej''. W książce znajdują się również najpiękniejsze wiersze patriotyczne dobrane do potrzeb współczesnego młodego człowieka. Dzieci odnajdą w nich nauki dotyczące szacunku do symboli państwowych do ojczyzny i wolności, zachwytu dla piękna polskiego krajobrazu i dorobku kulturowego. Pragniemy, aby poezja przeniknęła do serduszek wszystkich dzieci i rozpaliła w nich żar miłości do Polski, ukształtowała postawę solidarności oraz poczucia własnej tożsamości po latach zaborów. Faustynka Opowieści patriotyczne



„Faustynka. Opowieści patriotyczne” - to historia o dziewczynce mieszkającej na dalekiej Syberii. Tatuś codziennie opowiadał jej o Polsce, chociaż naszego kraju od dawna nie było na mapie świata. Faustynka słuchała i marzyła, by kiedyś wrócić do Ojczyzny i uczyć dzieci języka polskiego. Historia o małej dziewczynce która zawsze pragnęła wrócić do ojczyzny. Poleca Helenka Pietras, klasa 4a PRZYPOMNIJ SOBIE W STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI...



Hymn narodowy napisał Józef Wybicki. Słowa hymnu – nazywanego Pieśnią Legionów Polskich we Włoszech– zostały napisane przez Józefa Wybickiego. Autor melodii, opartej na motywach ludowego mazurka (właściwie mazura) pozostaje nieznany. Pieśń powstała w mieście Reggio nell’Emilia, jednak dokładna data i okoliczności jej napisania oraz pierwszego wykonania nie są pewne. Czy wiesz dla czego polska flaga jest biało- czerwona?



• Koloru białego używa się w heraldyce jako reprezentację srebra. Oznacza on także wodę, a w zakresie wartości duchowych czystość i niepokalanie. • Kolor czerwony jest symbolem ognia i krwi, oznacza również odwagę i waleczność. Czy znacie historię naszego godła? Według legendy założyciel państwa Polan, Lech, podczas postoju w okolicach Poznania ujrzał pod wieczór sporych rozmiarów gniazdo na drzewie. HISTORIA POLSKIEGO ORŁA



Znajdował się w nim biały orzeł z trzema pisklętami. Gdy Lech przyglądał się mu, orzeł rozpostarł skrzydła na tle nieba czerwonego od zachodzącego słońca. Lech zachwycił się, postanowił tam osiąść, umieścił orła w swym herbie, a miejsce na pamiątkę nazwał Gniezdnem (obecnie Gniezno) od słowa gniazdo. Lena Wróblewska, Madzia Witusik, klasa 4a WSPOMNIENIE O PATRONIE SZKOŁY W CZTERDZISTĄ ROCZNICĘ PONTYFIKATU



Karol Józef Wojtyła, bo tak brzmi pełne imię Jana Pawła II, urodził się 18 maja 1920 r. w Wadowicach, jako drugi syn Karola Wojtyły i Emilii. Został ochrzczony w kościele parafialnym 20 czerwca 1920 r. przez ks. Franciszka Żaka, kapelana wojskowego. Rodzina Wojtyłów mieszkała w Wadowicach w kamienicy przy ulicy Kościelnej 7. Żyli skromnie. Jedynym źródłem utrzymania była pensja ojca, który pracował jako wojskowy urzędnik w Powiatowej Komendzie Uzupełnień w stopniu porucznika. Edmund, brat Karola, studiował medycynę i został lekarzem. Wojtyłowie mieli jeszcze jedno dziecko – Olgę, która zmarła zaraz po urodzeniu. W dzieciństwie Karola nazywano najczęściej – Lolek.. 13 kwietnia 1929 r. zmarła matka Karola a trzy lata później, w 1932 r., w wieku 26 lat, zmarł na szkarlatynę brat Edmund. Chorobą zaraził się od swojej pacjentki w szpitalu w Bielsku. Od września 1930 r. Karol rozpoczął naukę w 8-letnim Państwowym Gimnazjum Męskim im. Marcina Wadowity w Wadowicach. Nie miał żadnych problemów z nauką, już w tym wieku, według jego katechetów, wyróżniała go także ogromna wiara. 14 maja 1938 r. Karol zakończył naukę w gimnazjum otrzymując świadectwo maturalne z oceną celującą. Latem tego roku wraz z ojcem przeniósł się do Krakowa i zamieszkali przy ul. Tynieckiej 10. Jesienią rozpoczął studia polonistyczne na Wydziale Polonistycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. W lutym 1940 r. poznał osobę ważną dla swego rozwoju duchownego. Był to Jan Tyranowski, który prowadził dla młodzieży męskiej koło wiedzy religijnej. Uczestniczący w nim Wojtyła poznał wówczas i po raz pierwszy czytał pisma św. Jana od Krzyża. Podczas II wojny światowej 18 lutego 1941 r. po długiej chorobie zmarł ojciec Karola. Gdy Karol wrócił po pracy, do domu zastał w nim nieżyjącego już ojca. Wojna odebrała Karolowi możliwość kontynuowania studiów, zaczął więc pracować jako robotnik w zakładach chemicznych Solvay. Początkowo w kamieniołomie w Zakrzówku, a potem w oczyszczalni sody w Borku Falęckim. W 1942 r. postanowił studiować teologię i wstąpił do tajnego Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Krakowie,



2 listopada jako neoprezbiter odprawił Mszę św. prymicyjną w krypcie św. Leonarda w katedrze na Wawelu. 15 listopada wyjechał do Rzymu, aby kontynuować tam studia, które ukończył w 1948 r. W lipcu 1948 r. na okres 7 miesięcy Karol został skierowany do pracy w parafii Niegowić, gdzie spełniał zadania wikarego i katechety. W marcu 1949 r. został przeniesiony do parafii św. Floriana w Krakowie, gdzie jego wielką pasją stało się duszpasterstwo młodzieży akademickiej. Zasłynął on z organizowanych przez siebie wyjazdów ze studentami w góry i nad jeziora. Przez młodzież był nazywany „Wujkiem”. U św. Floriana Karol Wojtyła zorganizował pierwsze w historii parafii rekolekcje dla chorych. W 1958 r. Karol Wojtyła został mianowany biskupem pomocniczym Krakowa. Konsekracji biskupiej ks. Karola Wojtyły dokonał 28 września 1958 r. w katedrze na Wawelu metropolita krakowski i lwowski, arcybiskup Eugeniusz Baziak. Na okres biskupstwa Karola przypadły obrady Soboru Watykańskiego II, w których aktywnie uczestniczył. Jako biskup przyjął, zgodnie z obyczajem, hasło przewodnie swej posługi „Totus Tuus” (łac. „Cały Twój”), kierował je do Maryi - Matki Chrystusa.



Również na swoim herbie papieskim Jan Paweł II umieścił później złotą literę „M” oznaczającą Maryję. 30 grudnia 1963 r. Karol Wojtyła został mianowany arcybiskupem metropolitą krakowskim. 26 czerwca 1967 r. został kardynałem. 16 PAZDZIERNIKA 1978 ROKU zostaje Następcą Świętego Piotra! Jowita Wójcik, klasa 6c Czy zastanawiałeś się kiedyś nad historią najważniejszych pieśni w naszym państwie? Poznaj ją razem z nami!



Wszyscy kojarzymy z filmu "Krzyżacy" Aleksandra Forda moment, w którym rycerstwo polskie przed bitwą pod Grunwaldem śpiewa chóralnie „Bogurodzicę”. Zdarzenia to miało mieć miejsce w rzeczywistości, gdyż właśnie „Bogurodzica” pełniła w późnym średniowieczu funkcję hymnu Korony Polskiej, w związku z czym została nawet w 1506 r. włączona do Statutów Łaskiego i jest uznawana jako pierwszy hymn Polski. Choć jej autorstwo przypisuje się św. Wojciechowi, jej powstanie datuje się raczej na przełom XIII i XIV wieku. Właśnie „Bogurodzica” rozpoczyna bogatą historię hymnu Polski. Drugim średniowiecznym hymnem polskim jest łacińska pieśń „Gaude Mater Polonia”. Jej autorstwo i czas powstania jest o wiele lepiej znany – powstała w 1253 r. przy okazji kanonizacji św. Stanisława, a jej autorem jest dominikanin i poeta Wincenty z Kielczy. Śpiewało ją rycerstwo po odniesionym zwycięstwie, towarzyszyła także uroczystościom narodowym i akademickim. Bogurodzica, Gaude Mater Polonia, Rota



Pieśń ta również bywa uznawana jako hymn Polski, a jej historia kontynuuje ciekawą historię hymnu Polski. Najbardziej znaną w naszym kraju pieśnią patriotyczną jest Rota. Autorem słów Roty jest Maria Konopnicka, natomiast autorem obecnej muzyki jest Feliks Nowowiejski. Pieśń Rota powstała podczas pobytu autorki w Cieszynie w 1908 roku. Rota miała być protestem Marii Konopnickiej przeciw wywłaszczeniom w zaborze pruskim. Mimo, iż melodię do tej pieśni patriotycznej układało wielu kompozytorów to dopiero 1910 roku Feliks Nowowiejski skomponował melodię, która po dziś dzień towarzyszy słowom tej pięknej pieśni. Ola Skrzypczyk, Natalia Wejman, klasa 8a WYCIECZKI SZKOLNE
WYCIECZKA DO WARSZAWY 17 października 2018 roku uczniowie klas 4 pod opieką pani Agnieszki Pawelec, pani Agaty Rekiel, pani Liliany Kołodziejczyk i pana Dariusza Sawickiego uczestniczyli w wycieczce do Warszawy.


Już od początku wycieczki wszystkim dopisywały znakomite humory, mimo wczesnej pory wyjazdu. Pobyt w stolicy rozpoczęliśmy od wizyty w Manufakturze Słodyczy „Cukier Lukier”. Tu mieliśmy okazję obejrzeć, w jaki sposób powstają kolorowe cukierki i lizaki o różnorodnych fantazyjnych kształtach. Uczestniczyliśmy też w warsztatach, podczas których każdy samodzielnie wykonał lizaka. WARSZAWSKA STARÓWKA



Następnie przy pięknej słonecznej pogodzie udaliśmy się na spacer na Stare Miasto, gdzie przywitaliśmy się z warszawską Syrenką. Pod drodze mieliśmy okazję podziwiać Pałac Kultury i Nauki oraz Zamek Królewski. Udaliśmy się także pod pomnik Małego Powstańca, gdzie poznaliśmy jego historię. CENTRUM NAUKI KOPERNIK



Ostatnią atrakcją był pobyt w Centrum Nauki Kopernik. Uczniowie mieli okazję zobaczyć wiele doświadczeń naukowych. Przed uczniami odkryte zostały tajniki nauki dotyczące organizmu człowieka, światła i barw, optyki, fizyki , chemii, roślin i zwierząt, kosmosu, powietrza. Nasza wycieczka była bardzo udana, wszyscy świetnie się bawili, z żalem wracaliśmy do domu! fabrykancka w Polsce i niezwykle ciekawe miejsce na mapie Łodzi. Neobarokowa budowla zajmuje cały narożnik ulic Zachodniej i Ogrodowej, przy której wznoszą się potężne mury dawnej fabryki Poznańskiego, dziś największe

WYCIECZKA DO ŁODZI KLASY VI 26.10.2018 W piątek 26 października 2018r. odbyła się szkolna wycieczka do Łodzi. Uczestniczyły w niej klasy 6A, 6B i 6C wraz z opiekunkami p. Agnieszką Pawelec, p. Moniką Staszczak i p. Iwoną Skórską. Dzień rozpoczął się od zbiórki przed szkołą o godz. 6.20. Wszyscy przybyli punktualnie, więc o 6:30 wyjechaliśmy. Do celu dotarliśmy około 12:00. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w Pałacu Poznańskiego,gdzie znajduje się Muzeum Historii Miasta Łodzi. Pałac Izraela Kalmanowicza Poznańskiego, nazywany "łódzkim Luwrem", to największa rezydencja

w Europie centrum kulturalno - rozrywkowo - handlowe Manufaktura i robotnicze domy. Następnie przejechaliśmy do Muzeum Rezydencji „Księży Młyn” w dawnym pałacu Herbsta. Pałac Herbsta to miejsce nierozerwalnie związane z losami rodziny Herbstów i Scheiblerów, zaliczanych do najbogatszych i najbardziej wpływowych rodzin przemysłowców nie tylko w Łodzi, lecz także na całych ziemiach polskich



w drugiej połowie XIX wieku.Ok godziny 16:30 udaliśmy się na obiad do Centrum Handlowego Manufaktura, gdzie mogliśmy najeść się do syta w McDonald, KFC itp. . Po obiedzie pieszo udaliśmy się na jedną z najdłuższych ulic w Europie – ulicę Piotrkowską, gdzie mogliśmy podziwiać przepiękne kamienice, świadczące o dobrobycie łódzkich przemysłowców. Wycieczka była naprawdę ciekawym doświadczeniem. Fajnie jest poznawać piękne polskie miasta, historie wybitnych ludzi oraz ich pasje, a także cieszyć się towarzystwem przyjaciół. Do Metowa wróciliśmy ok północy. Iwona Skórska, Monika Staszczak KĄCIK KULINARNY DLA KAŻDEGO COŚ PYSZNEGO
CZEKOLADOWE MUFINKI Potrzebne są: • migdały – 100 g • czekolada deserowa – 125 g • cukier puder – 100 g • białko – 3 szt. • masło, miękkie – 75 g • mąka pszenna – 60 g • proszek do pieczenia – szczypta DO DEKORACJI • cukier puder – 1 łyżeczka • kakao – szczypta • cynamon – szczypta PRZYGOTUJ • papierowe papilotki lub foremki do muffinek • piekarnik rozgrzany do temperatury 180°C


Migdały i czekoladę drobno ścieramy na tarce. Cukier puder przesiewamy przez sito. Białka ubijamy na sztywno, dosypujemy 30 g cukru pudru i ponownie ubijamy, aż masa będzie sztywna i błyszcząca Masło i pozostały cukier puder miksujemy, aż powstanie krem. Migdały, czekoladę, mąkę i proszek do pieczenia mieszamy, dodajemy białek i wszystko razem łączymy. Dodajemy pozostałe białka i ponownie mieszamy. Ciasto przekładamy do ok. 12 papierowych papilotek i układamy na blasze. Pieczemy w piekarniku rozgrzanym do temperatury 180°C przez 20-25 minut. Studzimy. Cukier puder mieszamy z kakao i cynamonem, posypujemy kolorową posypką. polacają: Emilka Sokół, Kinga Dubil, klasa 4a MINI PANCAKES NA PATYKU! BEZ TRUDU PRZYRZĄDZISZ JE SAMODZIELNIE! SMAKUJĄ WYBORNIE!
Składniki: • 75 g mąki; • szczypta proszku do pieczenia; • szczypta soli; • 25 g cukru; • 1 opakowanie cukru wanilinowego – 16 g; • 90 ml mleka; • 1 jajko; • 1 łyżeczka oleju rzepakowego; • 150 g truskawek; • ok. 120 g kiwi; • olej do smażenia; • 6 łyżeczek syropu klonowego;


• W misce łączymy wszystkie składniki sypkie: mąkę, proszek do pieczenia, sól, cukier oraz cukier wanilinowy. W osobnym naczyniu ubijamy jajka, mleko i olej rzepakowy. Łączymy ze składnikami sypkimi i mieszamy do uzyskania gładkiej masy. Ciasto odstawiamy na 15 minut • Truskawki oczyszczamy i kroimy na połówki lub w ćwiartki, obieramy kiwi i kroimy na kawałki. • Podgrzewamy odrobinę oleju na patelni, delikatnie mieszamy ciasto i małą łyżeczką nakładamy je na patelnię. Naleśniki smażymy z każdej strony przez ok. 1 minutę i przekładamy na ręcznik papierowy, aby pozbawić je nadmiaru oleju. • Na patyczki nakłuwamy po kawałku truskawki, kiwi oraz trzy pancakesy. Przed podaniem polewamy syropem klonowym. polacają: Emilka Sokół, Kinga Dubil, klasa 4a ZAMIAST KUPOWAĆ - ZRÓB SAM! CHIPSY ZMIENIACZANE DOMOWEJ ROBOTY! SMAKUJĄ PYSZNIE!
Składniki • 2 łyżeczki soli morskiej • 0,5-1 łyżeczka mielonego kolorowego pieprzu • 1 łyżeczka tymianku • 500 g ziemniaków • 1,5 l oleju słonecznikowego • papier kuchenny


Przygotowanie 1 łyżeczkę soli mieszamy z pieprzem. Pozostałą sól rozcieramy na drobno z tymiankiem w moździerzu. Ziemniaki obieramy i strugamy za pomocą obieraczki do warzyw na cienkie plasterki o grubości 1 mm. Olej rozgrzewamy w szerokim rondlu do momentu, aż po włożeniu drewnianej łyżki ukażą się na niej pęcherzyki. Plasterki ziemniaków smażymy małymi porcjami mniej więcej przez 30 sekund, aż lekko zbrązowieją na brzegach. Wyjmujemy sitkiem lub łyżką cedzakową, układamy obok siebie na papierowych ręcznikach i dobrze osączamy. Przekładamy każdorazowo połowę chipsów do miski i dodajemy mieszankę tymianku i soli lub pieprzu i soli. Podajemy natychmiast. polacają: Emilka Sokół, Kinga Dubil, klasa 4a NASZA REDAKCJA



LIDKA STACHYRA JOWITA WÓJCIK WIKTORIA WOJTYSIAK, HELENKA PIETRAS MADZIA WITUSIK LENKA WRÓBLEWSKA, EMILKA SOKÓŁ KINGA DUBIL Gościnnie: OLA SKRZYPCZYK NATALIA WEJMAN LUBISZ PISAĆ, INTERESUJESZ SIĘ CIEKAWYMI RZECZAMI, CHCESZ PODJĄĆ Z NAMI WSPÓŁPRACĘ? SKONTAKTUJ SIĘ Z NASZĄ REDAKCJĄ! ZACHĘCAMY DO WSPÓŁPRACY!