Musisz zainstalować flash player pobierz instalator






Numer 3/3/2011 25 marca 2011 r.

Autor pilnie poszukiwany

CHIŃCZYK W NASZEJ SKOLE STRONA 4 JAK DOBRZE NAPISAĆ SPRAWDZIAN STRONA 9 STARY PIÓRNIK JAK NOWY STRONA 3 Jeśli piszesz wiersze, robisz ciekawe zdjęcia lub rysunki, to podziel się nimi z czytelnikami naszej gazetki.

Nasza gazetka chyba już na dobre została zaakceptowana przez czytelników. Świadczy o tym ilość odwiedzin na stronie internetowej szkoły po ukazaniu się każdego kolejnego numeru. W bieżącym numerze gazetki znajdziecie jak zawsze praktyczne porady koleżanek i kolegów (tym razem na temat piórników), recenzję książki ("Atramentowe serce" Cornelii Funke"), kącik kulinarny oraz wizytówkę klasy. Zachęcamy do przeczytania artykułu o wizycie w naszej szkole starszego kolegi, który przyjechał aż z dalekich Chin. Uczniom klas IV - V proponujemy lekturę artykułu "Jak dobrze napisać sprawdzian", a wszystkim nastolatkom przeczytanie tekstów "Pytania nastaolatków" oraz "Szara myszka, czy lider. W trzecim numerze gazetki znajdziecie nową rubrykę "Mam talent", w której będziemy prezentować teksty literackie, zdjęcia i rysunki uczniów naszej szkoły. Zachęcamy wszystkich, żeby przełamali barierę wstydu i przesyłali drogą mailową swoje prace. Obecni redaktorzy niebawem ukończą naszą szkołę, dlatego potrzebni są nowi redaktorzy i współtwórcy szkolnej gazetki. Redakcja Praktyczne porady koleżanek i kolegów
Stary piórnik jak nowy


Masz stary piórnik, który już Ci się znudził, a nie chcesz wydawać pieniędzy na nowy? Poradzimy sobie! Przeczytaj ten artykuł, a Twój piórnik już nigdy nie będzie nudny! 1. Piórnik metalowy. Taki piórnik jest łatwo przerobić. Zdrapujesz z niego farbę i... malujesz. Najlepiej lakierem do paznokci, który możesz potem zmyć i zmienić wzorek. malować można także wodoodpornymi markerami. Możesz również podklejać koraliki, naklejki, albo oblepić piórnik wycinkami z gazet. Też fajnie wygląda. 2. Piórnik - tuba. Możesz dać kolegom i koleżankom aby się na nim podpisali, powpinać agrafki, przyszyć jakieś guziki albo zrobić patchworki na piórnik. Możesz go także pofarbować. Jak? Są dwa sposoby. Moczysz go w czystej wodzie, potem obwiązujesz bibułą w dowolnym kolorze i znowu moczysz. Załóż rękawiczki, bo bibuła farbuje! A drugi sposób, to po prostu użycie gotowej farbki, do kupienia w drogerii. Szaleństwo dozwolone. 3. Piórnik kwadratowy (chyba wszyscy wiecie o co chodzi). I tutaj możesz dać koleżankom i kolegom do podpisania lub powpinać agrafki. Ciężko będzie coś przyszyć, ale możesz spróbować. Pokombinuj także z naklejaniem. Nic więcej nie przychodzi mi do głowy. Chociaż... Do każdego piórnika można przyczepić breloczek i już trochę się zmieni. Aleksandra Wiktorzak klasa 6 c CHIŃCZYK W NASZEJ SZKOLE
CHINY - państwo we wschodniej części Azji. Powierzchnia - 9 600 000 km² (dla porównania - Polska 322 575 km²). Liczba ludności jeden miliard 340 milionów (dla porównania - Polska 38 milionów).


18 lutego 2011 odwiedził nas starszy kolega z Chin w ramach projektu AISEC. Miał na imię Siyuan, tłumacząc na angielski Hary. Pochodził z miejscowości Ningbo. Jest to duży port handlowy nad Morzem Wschodniochińskim. Opowiadał nam o swoim kraju i o jego kulturze. Dowiedzieliśmy się że w Chiny zamieszkuje nie jeden naród, a około 50 różnych narodów, które mają oddzielne języki i obyczaje. Pokazywał nam jak się pisze i wymawia po chińsku przepraszam np. sorry . Na przykładzie sylwetki żółwia wytłumaczył nam pisownię tego wyrazu – „krzaczka”. Dostaliśmy od niego małą lekcję chińskiego i angielskiego. Była bardzo ciekawa i fascynująca. Kilku osobom, które odpowiedziały poprawnie na pytania,podarował kolorowe warkoczyki z materiału przynoszące szczęście. Opowiedział nam o murze Chińskim i jego historii. Dowiedzieliśmy się także o dokładnym położeniu Chin, jego rodzinnej miejscowości i  drodze którą musiał pokonać z Azji do Olsztyna. Podobno bardzo smakują mu polskie potrawy na przykład pierogi, a także gołąbki z naszej szkolnej stołówki. Pokazał nam też jakie jedzenie przyrządza się w Chinach. Był to ryż z sosem i kawałkami mięsa. Na koniec naszego spotkania wchodząc do sali powiedział z dziwnym akcentem SIEMANO !!! . Wszyscy się z tego śmiali. Wygląd Siyuana bardzo nas zaskoczył. Myśleliśmy, że chińczycy są niscy i „żółci”, a nasz nowy kolega jest wysoki, mądry, wykształcony i utalentowany. Jakub Dąbrowski, Mateusz Bąkowski, Krystian Karaszewski Klasa 6b



Kącik czytelniczy "Atramentowe Serce"
Książka - nierozdzielny towarzysz, przyjaciel bez interesu, domownik bez naprzykrzania. Ignacy Krasicki


Namiętna pochwała czytania - książka o miłości do książek i do świata baśniowej ułudy, który rodzi się z lektury. Jakkolwiek opowieść powstała (zapewne) na komputerze, autorka każe nam wierzyć, że pisała ją wodząc gęsim piórem po sztywnych kartach czerpanego papieru, a my z ochotą dajemy jej wiarę. - tak opisuje książkę Joanna Olech - pisarka, publicystka. Książka opisuje niesamowitą przygodę, która spotkała Morimetra Folcharta - introligatora ("lekarza książek") oraz jego trzynastoletnią córkę Meggie. Pewnej letniej nocy w ich domu zjawił się nieproszony gość - Smolipaluch zwany też Połykaczem Ognia. Nagle okazało się że ich życiu zagraża niebezpieczeństwo i muszą uciekać do ciotki. Nie zdradzę wam co stało się dalej - musicie sami przeczytać tę ciekawą książkę. Jeśli lubisz książki fantasy to książka dla ciebie! Zachęcam również do przeczytania następnych części - "Atramentowa krew" oraz "Atramentowa śmierć". Maciej Kulas klasa 6 a MAM TALENT
Uczeń naszej szkoły Jakub Gołębiewski zdobył nagrodę w XV Ogólnopolskim Konkursie im. Ireny Kwinto "Życie bajką jest" w dziedzinie poezji za utwór "Wiersz o Świnkach".


"Wiersz o świnkah" Były sobie świnki dwie, różowy kolor miały, które ciągle gadały,gadały, do nocy gadały. Jedna świnka nosiła okulary, druga miała na nogach sandały. Te świnki mi się przyśniły, że ze mną do szkoły chodziły. W tornistrze cicho siedziały, a kiedy trzeba, podpowiadały. Jakub Gołebiewski klasa 1 a Liderki i szare myszki SZARA MYSZKA LUB LIDER



Przeważnie każada klasa ma lidera. Ktoś pełni też rolę szarej myszki. Oto porównanie lidera i szarej myszki. Lider Zawsze musi być doskonały. Nie może pozwolić sobie na gorszy dzień, niemodny ciuch, bo inaczej szybko , zleci'' z pozycji lidera. Szara myszka Może być jaka chce. Gdy jest źle, może się popłakać, przyjść do szkoły rozczochrana. Nikt nie będzie tego komentował, rozliczał, oceniał. Lider To kim teraz jest nie przesądza kim będzie w dorosłości. Może się okazać, że lider nie odnajdzie się w innym towarzystwie, które może stawiać odmienne wymagania. Szara myszka Ma szanse zabłysnąć. Może okaże się, że spotkani w przyszłości ludzie wolą przebywać w jej towarzystwie. Lider Nigdy nie jest pewny, czy otaczający go ludzie to przyjaciele. Mogą to być osoby "żerujące'' na popularności klasowej gwiazdy. Szara myszka Wie że przyjaciele są ważniejsi od pozycji, chociażby tej w klasie. Lider Może mieć więcej wrogów niż przyjaciół. Jeżeli ma się przyjaciół, ma się i wrogów - najczęściej są to zwykli zazdrośnicy. Czy "dworzanie'' lidera nie odwrócą się do niej plecami kiedy będzie w potrzebie? Szara myszka Ci którzy poznają ją bliżej, często zaczynają ją w sposób spontaniczny lubić. Przecież jest niegroźna, zwyczajna, miła, uczciwa itp. Aleksandra Wiktorzak klasa 6c Jak dobrze napisać test kompetencji.

Czy denerwujesz się przed testem kompetencji? Dzięki moim radom pozbędziesz się stresu, a test pójdzie ci świetnie!

1. Nie jęcz, że źle napiszesz test, lecz zacznij myśleć pozytywnie! Pomyśl, że ten test to mały pikuś. To na pewno pomoże ci pozbyć się stresu. 2. Zamiast siedzieć ciągle przy komputerze zrób coś pożytecznego! Przejrzyj zeszyty i książki, powtórz ważne wzory i zasady ortografii. Ale pamiętaj! Systematyczność jest najważniejsza, więc poświęć temu nawet kilka minut dziennie. Dzięki temu będziesz więcej pamiętać. 3.Poszukaj przykładowych testów! Możesz je znaleźć w różnych gazetach i czasopismach, a także w internecie. Nastaw budzik i zrób jeden lub dwa testy. Dzięki temu będziesz wiedział, czego możesz się spodziewać na teście właściwym i już nie będziesz się go bać! Marcin Hanas Klasa 6 a Pytania nastolatków
Ostatnio robiłam wywiad z koleżanką na temat nastolatków. Na każde pytanie odpowiadaj sobie sam i czytaj odpowiedzi.Zastanów się nad nimi!


1.Czy lubisz czasopisma młodzieżowe? Odp.1.Tak,dlatego,że są ładne dodatki i dużo ciekawych plotek. 2.Czy makijaż jest zawsze , wszędzie i dla wszystkich potrzebny? Odp.2.Nie,ponieważ każdy jest piękny na swój sposób i w naszym wieku nie powinniśmy niszczyć sobie skóry. 3.Czy według Ciebie komputer jest to najpotrzebniejsza rzecz i jedyne źródło informacji? Odp.3.Komputer nie jest rzeczą niezbędną i nie jest to jedyne źródło informacji. Potrzebne informacje zawierają także książki i atlasy. 4.Według Ciebie nastolatkowie powinni tylko się uczyć? Odp.4.W życiu nie jest najważniejsza nauka, ważna jest także zabawa. 5.Czy moda jest ważna? Odp.5.Tak , ale nie jest najważniejsza.Gdy ktoś nie ubiera markowych ciuchów nie znaczy , że jest gorszy. 6.Co jest ważne dla Ciebie? Odp.6.Dla mnie osobiście jest ważna rodzina , nauka, pzyjaciele, znajomi. Trzeba też nie rezygnować z marzeń. 7.Czy warto czytać? Odp.7.Tak, ponieważ książki rozwijają ,  a trzeba się rozwijać. 8.Co powinno się jeść? Odp.8.W każdym wieku powinno się jeść dużo witamin , mięsa, nabiału, warzyw i owoców 9.Czy warto chodzić na dodatkowe zajęcia? Odp.9.Tak , ponieważ możemy się nauczyć  rzeczy, których nie rozumiemy. Magdalena Syska Klasa 6c

KLASA 6 B

Siemka! Tu klasa 6b. Znamy się już 6 lat, a niektórzy nawet 7. Opowiemy wam trochę o sobie. W klasach 1-3 naszą wychowawczynią była pani Czesia Pawelczyk, która nauczyła nas czytać, pisać, liczyć i jak odnaleźć się w szkole. Obecnie naszą wychowawczynią jest pani Jolanta Lubojemska, która pomimo wielu obowiązków każdą wolną chwilę poświęca dla nas. Wszyscy uczniowie naszej klasy są bardzo zgrani i tolerancyjni. Może nie jesteśmy najgrzeczniejszą klasą w szkole, ale za to jesteśmy zaradni i potrafimy sobie zorganizować wolny czas i przygotować klasowe uroczystości, na których świetnie się bawimy. Mamy bardzo dużo osiągnięć sportowych. Bardzo trudno będzie nam się rozstać na koniec roku szkolnego. Na pewno będziemy się często widywać i odwiedzać panią Jolę. Laura Dzierzęcka, Jola Ertmańska, Dominika Piotrowska, Daria Kulesza, Ola Mozolewska Kącik kulinarny REDAKCJA



Składniki: 1 pierś z kurczaka 1 puszka kukurydzy 1 papryka czerwona 3 cebule ogórki konserwowe sałata lodowa Sos: majonez, kethup i czosnek (ilość według uznania) Pierś pokroić w paski, przyprawić i włożyć do lodówki na kilka godzin. Potem usmażyć ją na mocno rozgrzanym oleju i wyłożyć do naczynia. Na tym samym oleju usmażyć cebule pokrojone w talarki, przełożyć je do naczynia i wylać trochę sosu. Dodać puszkę kukurydzy i trochę sosu. Następnie pokroić ogórki konserwowe w kostkę, przelożyć je do naczynia i wylać trochę sosu. Dodać pokrojoną w kostkę paprykę i wylać do końca sos. Na koniec udekorować wszystko sałatą lodową. Smacznego! Joanna Paszkowska 6 a Opiekun: Beata Fiedorowicz Dziennikarze: Marcin Hanas, Maciej Kulas, Natalia Maślany, Beata Parniewicz, Joanna Paszkowska, Aleksandra Wiktorzak. Adres Redakcji: Szkoła Podstawowa nr 9 ul. Zamenhofa 14 10-280 Olsztyn email: gazetka@sp9.olsztyn.pl