Musisz zainstalować flash player pobierz instalator






Numer 1/1/2011 22 stycznia 2011 r.

Przeprowadzka do internetu Pierwszy numer nowej gazetki szkolnej!

WOŚP KOLEJNY RAZ ZAGRAŁA W NASZEJ SZKOLE STRONY 3 - 5 WYWIAD Z PANEM JERZYM JANKOWSKIM STRONY 7 - 8 JAK OBRONIĆ SIE PRZED PRZEMOCĄ STRONA 9 Zapraszamy wszystkich uczniów naszej szkoły do wspólnego redagowania gazetki!

Przed wami pierwszy numer oficjalnej gazetki szkolnej Szkoły Podstawowej nr 9 w Olsztynie "NEWS 9". Kiedyś powiedzielibyśmy, że oddajemy go do waszych rąk. Teraz nie możemy tak powiedzieć, ponieważ gazetka będzie się ukazywać wyłącznie w formie elektronicznej, w internecie. Od wielu lat gazetka była drukowana, zapytacie zapewne, dlaczego postanowiliśmy przenieść ją do globalnej sieci. Powodów jest kilka. Po pierwsze nakład. Dotychczas był ograniczony - mogliśmy wydrukować co najwyżej kilkadziesiąt egzemplarzy. Teraz nakład jest nieograniczony, każdy użytkownik internetu będzie mógł przeczytać naszą gazetkę. Po drugie jakość. Gazetka internetowa jest kolorowa, można też w niej zamieszczać kolorowe i dobrej jakości zdjęcia. Trzeci powód ważny jest bardziej dla redaktorów, niż czytelników, ale nie mniej istotny. Cała redakcja może pracować nad gazetką w internecie. Dlatego spotkania zespołu redkacyjnego nie muszą się odbywać zbyt często. Pragniemy, aby większość zawartości każdego numeru naszej gazetki zajmowały sprawy dotyczące naszej szkoły i naszych uczniów. Zapraszamy wszystkich uczniów naszej szkoły do wspólnego redagowania naszej gazetki szkolnej. Przesyłajcie na adres gazetka@sp9.olsztyn.pl artykuły, wiersze, prace plastyczne, zdjęia itp. Najciekawsze prace będziemy publikować w kolejnych numerach gazetki. Najlepszych autorów zaprosimy do grona Redakcji. REDAKCJA Do końca świata i jeden dzień dłużej
Dnia 8 stycznia 2011 roku w naszej szkole odbył się XIX finał WOŚP. Prowadzącą orkiestry byłam ja, Natalia. Orkiestra rozpoczęła się o 10 godzinie i trwała do 13. Na scenie występowały dzieci z klas 1-6.Choć to był pierwszy występ pierwszoklasistów, to poradzili sobie wyśmienicie. Następne były klasy drugie, które zaczęły rozgrzewać publiczność.
Gazetka Szkoły Podstawowej nr 9 w Olsztynie

W szczególności bardzo podobał mi się występ Kuby z 2b(muszę to sprawdzić), który tańczył do piosenki „Number One” i np. stawał na rękach.Trzecioklasiści już wcześniej występowali, więc na scenie czuli się jak ryby w wodzie. Podczas licytacji można było zakupić oryginalne koszulki z WOŚPu, zeszyty, kalendarze, kubki i wiele innych wspaniałych rzecz. Zebrane pieniądze trafią do dzieci z chorobami neurologicznymi, więc warto wydać każdy grosz. Czwarte klasy wprowadziły nas w rockowy nastrój, natomiasta piąte w spokojne reagge Koniec imprezy zbliżał się nieubłaganie, a publiczność domagała się bisu. Niestety nic nie trwa wiecznie. A może? Jak mówi hasło imprezy „Do końca świata i jeden dzień dłużej”. Natalia Maślany kl. 6a _______________ W tym roku zebraliśmy 3013 złotych, a przez 10 lat 21 079 złotych

Gazetka Szkoły Podstawowej nr 9 w Olsztynie MIŁÓŚĆ, MUZYKA, ROCK AND ROLL Więcej zdjęć z XIX Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy zorganizowanego w naszej szkole można zobaczyć na profilu szkoły w serwisie Facebook. zobacz zdjęcia



Gazetka Szkoły Podstawowej nr 9 w Olsztynie

Kącik czytelniczy "Czarownice ze szkolnej ławki"
Książka - nierozdzielny towarzysz, przyjaciel bez interesu, domownik bez naprzykrzania. Ignacy Krasicki
Gazetka Szkoły Podstawowej nr 9 w Olsztynie

Książka „Czarownice ze szkolnej ławki” opowiada o siostrach: Tince i Lissi, które posiadają magiczne moce. W ich szkole zbliżają się wybory przewodniczącego klasy. Tinka chce je bardzo wygrać. Kiedy Lissi wspomaga siostrę kilkoma niedozwolonymi zaklęciami, sprowadza na obie mnóstwo kłopotów. Dziewczynki muszą udać się d Szkoły Czarownic, gdzie czekają je trudne egzaminy. Jeśli sobie z nimi nie poradzą, utracą swoje czarodziejski moce. Przed egzaminem dziewczyny chodziły na lekcję latania na miotle, teleportacji, przyrządzania mikstur i lekcję zaklęć. Miały bardzo dużo nauki i tylko jeden dzień do egzaminu… Czy zdołały się wszystkiego nauczyć? Czy zdały egzamin? Kto został przewodniczącym klasy? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziecie w książce pt. „Rywalki nierozłączki” napisanej przez Thomasa Brezina. Gorąco polecam! Joanna Paszkowska kl. 6a Ogłaszamy konkurs dla uczniów na najlepszą recenzję książki. Jeśli przeczytałeś książkę, która Ci się podoba, chciałbyś podzielić się swoimi wrażeniami z lektury, masz ochotę polecić ją koleżankom i kolegom, to NAPISZ RECENZJĘ. Najciekawsze prace oceni specjalna komisja złożona z uczniów i nauczycieli. Trzy najlepsze recenzje zostaną nagrodzone - oczywiście książkami. Recenzje należy nadsyłać do końca marca na adres: gazetka@sp9.olsztyn.pl. Redakcja DŁUTEM I PĘDZLEM WYWIAD Z PANEM JERZYM JANKOWSKIM

Gazetka Szkoły Podstawowej nr 9 w Olsztynie

K: Tato chcę przeprowadzić z Tobą wywiad, bo bardzo Cię kocham i szanuję. T: Kasiu, proszę bardzo, pytaj…. K: Jaki przedmiot w szkole najbardziej lubiłeś? T:  Najbardziej lubiłem historię, plastykę i matematykę. K: A dlaczego historię i matematykę? T:  W obu tych dziedzinach wiedzy występują cyferki. K: Od kiedy zacząłeś czytać książki? T: Zacząłem czytać i pisać jak miałem 5 lat. Nauczyła mnie sąsiadka, Pani Agnieszka emerytowana nauczycielka. W przedszkolu czytałem moim kolegą „ Misie”, a w domu, żeby mieć kilka chwil spokoju od mojego brata, szedłem na strych. Było tam było cicho i spokojnie. Mogłem czytać do woli. K: Tato, a kto Ci podsunął pomysł, żeby zacząć rzeźbić w drewnie? T:  Kiedyś bardzo lubiłem malować na płótnie farbami olejnymi, ale to były takie czasy, że albo nie mogłem kupić farb, płótna, werniksu, bo ich nie było w sklepie, a jak się pokazały, to były strasznie drogie. A rzeźbienie…. Mój kolega, Leszek Meller, trener pływania, pochwalił się, że wyrzeźbił piękną obudowę do starego zegara. Chciałem też spróbować. Dostałem kilka dłut, mały pieniek…. I tak się zaczęło. K: Dlaczego rzeźbienie jest dla Ciebie takie ważne? T:  Po pierwsze: każda jest inna, więc nigdy nie nudzę się.Po drugie: nie mam kłopotów z materiałem. Po trzecie: rzeźbienie to rzadka sztuka, obecnie zanikająca, a jako historyk nie chcę o niej tylko czytać, lub oglądać cudzych rzeźb. Chcę pomóc tej sztuce żyć w czasach, które zdominował komputer i telefon komórkowy. K: Co lubisz rzeźbić najbardziej? Jaka rzeźba sprawia Ci najwięcej kłopotu? T:  Najbardziej lubię tworzyć postacie ludzi, twarze – maski oraz motywy sakralne. Mój kolega, gdy zobaczył moje pierwsze maski, powiedział że to są „MAŚCIUCHY”…. I tak już na mnie mówią moi koledzy rzeźbiarze : Jurek – MAŚCIUCH.

Gazetka Szkoły Podstawowej nr 9 w Olsztynie

To traktuję jako komplement. Najwięcej kłopotów (krwi od zacięći potów) sprawiła mi moja pierwsza rzeźba z 1986 roku. K: Tato, czy wyrzeźbiłbyś psa? Bo kotek już stoi u mnie w pokoju. T:  Psa? Tak. Pomagałem kiedyś mojemu Mistrzowi Panu Andrzejowi w rzeźbieniu jamników naturalnej wielkości. Wyglądał tak realistycznie, że prawdziwy pies podbiegł do wyrzeźbionego, obwąchał go, zamachał ogonem…. I był zdziwiony, że rzeźba nie chce się z nim zaprzyjaźnić. K: Tato, dostałeś medal „PRZYJACIELA SZKOŁY". Jak się wtedy czułeś? T:  Czułem się bardzo zaszczycony, że znalazłem się w takim elitarnym towarzystwie. Bardzo się wzruszyłem. Nie spodziewałem się tak wielkiego wyróżnienia. K: Dziękuję za rozmowę. Jeszcze tylko ostatnie pytanie: kochasz mnie? T:  Najbardziej na świecie!!! Ktarzyna Jankowska kl. 3a __________________ Pan Jerzy Jankowski, tata Kasi, od wielu lat prowadzi w naszej szkole koło rzeźbiarskie dla uczniów. Trzeba dodać, że jest to jedyne takie koło w olsztynskich szkołach. Zawsze wspiera wszelkie akcje charytatywne organizowane w naszej szkole, organizując kiermasz wykonanych przez siebie i uczniów rzeźb. Pan Jerzy Jankowski w 2008 roku otrzymał honorowy tytuł i medal "PRZYJACIEL SZKOŁY" za wieloletnie wspieranie działań naszej szkoły. Praktyczne porady koleżanek i kolegów
Jak obronić się przed przemocą?
Gazetka Szkoły Podstawowej nr 9 w Olsztynie

Wśród wielu zjawisk i zachowań istniejących wśród ludzi występuje agresja i przemoc. Słownik Języka Polskiego PWN definiuje agresję jako „zachowanie zmierzające do wyładowania niezadowolenia lub gniewu na osobnikach lub rzeczach.” Bardzo trudno ustrzec się agresji. Niedawno uczestniczyłam w zajęciach treningu pewności siebie, poznałam kilka sposobów, jak można obronić się przed przemocą. Pamiętaj agresor wyczuwa, że się go boisz, wyczuje także, że potrafisz bronić się przed przemocą. Szukaj wokół siebie ludzi życzliwych, rozmawiaj o swoich problemach, nie izoluj się, mów co czujesz- to dobre sposoby, żeby agresor nie uznał cię za swoją ofiarę. Wskazówki "Jak obronić się przed przemocą" 1.Postawa ciała. Miej wyprostowane plecy i głowę uniesioną. (podejdź do lustra i ćwicz swoją postawę). 2.Obrona wzrokiem: patrz innym w oczy jako znak, że się nie boisz. 3.Mocny zdecydowany głos (użyj go kiedy ktoś cię wyzywa) poćwicz: "NIE MÓW TAK DO MNIE !!! "  4.Stanowcze NIE! np  Gdy (osoba atakująca) nakłania cię do czegoś np.:agresor: "Dawaj tę komórkę!". Ty: "Nie!" Powtarzaj to kilka razy póki to osobie atakującej się nie znudzi. 5.Własne zdanie : Masz własne zdanie na ten temat np możesz powiedzieć w sytuacji takiej jak ta : agresor: "Ale masz brzydkie spodnie, skąd je zabrałeś, ze śmietnika ?" Ty: "Mnie się podobają."mówisz to spokojnym,  zdecydowanym głosem. 6.Odchodzenie z pretekstem. Gdy robi się niebezpieczni, warto spokojnie odejść pod pretekstem, np.:"Idę do toalety, baza mnie wzywa". 7.Twórcze odpowiedzi, to znaczy twoje własne zdanie z dodatkiem humoru np.: agresor: "Ale jesteś gruby!!!" Ty: "Tyle jem ponieważ chcę zostać zapaśnikiem sumo". Agresor: "Ale masz brzydkie buty, skąd je wygrzebałeś, ze śmietnika ?"  Ty: "Tak, chodź pokażę ci, w którym śmietniku je znajdziesz". Aleksandra Wiktorzak kl. 6c BATIK

Gazetka Szkoły Podstawowej nr 9 w Olsztynie Jak to wykonać?

Do wykonania go potrzebne będą: *płótno, *farby do tkanin, *żelazko, *kartki z bloku, *pędzel, *ciemny mazak, *wosk pszczeli. Na kartce naszkicujcie swój motyw i poprawcie go mazakiem. Rozgrzejcie wosk. Potem na szkic połóżcie płótno i przy pomocy pędzla nałóżcie wosk na płótno w miejsca, w których prześwituje mazak. Gdy już to zrobicie, rozróbcie farbę w ciepłej wodzie i poczekajcie aż wystygnie. Wtedy będziecie mogli włożyć pracę do farby. Co kilka minut sprawdzajcie kolor i wyjmijcie, gdy uzyskacie ten odcień, jaki wam pasuje. Poczekajcie aż wyschnie. Potem napełnijcie woskiem środek rysunku i jeszcze raz zamoczcie w innym kolorze. Teraz nałóżcie wosk na puste miejsca. Gdy całość już wyschnie materiał należy pognieść. Po rozłożeniu wyjdzie wam piękny efekt liścia. Następnie włóżcie pracę między kartki i przy pomocy żelazka sprasujcie cały wosk z tkaniny. Gdy to zrobicie możecie już powiesić swe dzieło na ścianie. Patrycja Sobocińska kl. 6c Batik – ręczna technika barwienia, polegająca na kolejnym nakładaniu wosku i kąpieli tkaniny w barwniku, który farbuje jedynie miejsca niezamaskowane warstwą wosku. Jak wykonać batik

Gazetka Szkoły Podstawowej nr 9 w Olsztynie KLASA 6 C

Jesteśmy razem już 6 lat.Bardzo się lubimy i wspieramy. W klasach 1-3 opiekowała się nimi pani Ewa Robaczewska. Uczyła nas wtedy różnych tańców ludowych np. krakowiaka, polki itp.Prowadziliśmy własną KRONIKĘ KLASOWĄ. W klasach 4 - 6 naszą wychowawczynią pani Małgorzata Dębska . W klasie 4, pani Małgosia nauczyła nas tańczyć poloneza. Z tym właśnie tańcem klasa wystąpiła na apelu z okazji 11 listopada – Dzień Niepodległości. Nasza klasa ta na koniec roku szkolnego wyjeżdża na różne wycieczki. W klasie 4 pojechaliśmy do Gdańska i Oceanarium. W klasie 5 odwiedziliśmy miasto Mikołaja Kopernika  Toruń. Sami piekliśmy pierniki w Muzeum Piernika oraz oglądaliśmy zabytki Torunia. Byliśmy też w Solcu Kujawskim, w którym znajduje się JURA PARK. W zeszłym roku szkolnym dziewczyny z tej klasy chodziły też na lekcje tańca FLAMENCO. Wytrwale ćwiczyły na treningach, a rezultaty były znakomite. Dziewczyny na zakończenie roku szkolnego dla szóstych klas zaprezentowały swój występ taneczny. Co jakiś czas pani Małgosia zabiera swoja klasę na różne wycieczki. Kącik kulinarny REDAKCJA

Gazetka Szkoły Podstawowej nr 9 w Olsztynie

Przepis na szyszki Składniki: 1/2 kg krówek (miękkich i ciągnących) 1/2 kostki margaryny "Kasia" 2 łyżki kakao 12-15 dag ryżu preparowanego Przepis: Krówki rozpuścić na małym ogniu. Dodać margarynę i kakao. Wszystko rozpuścić na jednolitą masę. Wsypać ryż preparowany, wymieszać. Formować szyszki. Prawda, że proste? Marcin Hanas kl. 6a _________________ Ciasto z migdałami Składniki: 200 g. słodkiej śmietanki – 18% - 30% 3 jajka 2 szklanki (400 g.) mąki 1 opakowanie proszku do pieczenia Kostka masła 3 łyżki mleka 1 szklanka cukru 100 g. płatków migdałowych Sposób przygotowania: Wymieszać ze sobą śmietankę, jajka, mąkę i proszek do piekarnika. Ciasto wstawić do nagrzanego do 180˚C piekarnika na 10 min. Kostkę masła rozpuścić, dodać mleko, cukier i płatki migdałowe. Polać tym ciasto i podpiec 10 min. Smacznego! Joanna Paszkowska kl. 6a Opiekun: Beata Fiedorowicz. Dziennikarze: Marcin Hanas, Maciej Kulas, Natalia Maślany, Beata Parniewicz, Joanna Paszkowska. Adres Redakcji: Szkoła Podstawoa nr 9 ul. Zamenhofa 14 10-280 Olsztyn email: gazetka@sp9.olsztyn.pl