Musisz zainstalować flash player pobierz instalator






SPOŁECZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12

STRONY 3 STRONY 10-28 STRONY 4-6 STRONY 7-9 OD REDAKCJI

SPIS TREŚCI

JURORZY RECENZJE SPEKTAKLI LISTA NAGRODZONYCH GALERIA PLAKATÓW Przed wami specjalne wydanie "Bułhazetki" poświęcone XXII Warsztatom Teatralnym, które odbyły się w naszej szkole. Mamy nadzieję, że będzie stanowić miłą pamiątkę dla tych wszystkich, którzy włożyli wiele pracy w przygotowanie klasowych spektakli. Piotr Szostak JURORZY
XXII WARSZTATÓW TEATRALNYCH


p . Małgorzata Orłowska Dyrektor Społecznej Szkoły Podtawowej nr 12 p. Ewa Sulikowska Dyrektor Społecznej Szkoły Muzycznej I st. p. Bogdan Grzywiński Członek Zarządu Fundacji Szkoły Społecznej p. Julia Kotarska -Rekosz reżyser teatralny, twórca teatru Makadamia Maria Kondraciuk absolwentka Społecznej Szkoły Podstawowej nr 12 Łukasz Osik absolwent Społecznej Szkoły Podstawowej nr 12 LISTA NAGRODZONYCH
OTO ZWYCIĘZCY XXII WARSZTATÓW TEATRALNYCH


GRAND PRIX - ZŁOTY JEŻ nagroda za najlepszy spektakl XXII Warsztatów Teatralnych Klasa 1B "Cztery zwykłe miski" I MIEJSZE ZA NAJLEPSZY SPEKTAKL w kategorii klas 1-3 Klasa 2A "Takie coś" I MIEJSCE ZA NAJLEPSZY SPEKTAKL w kategorii klas 4-6 Klasa 5C "W obozie piratów" II MIEJSCE ZA NAJLEPSZY SPEKTAKL w kategorii klas 1-3 Klasa 1A "Legenda o Smoku Wawelskim" II MIEJSCE ZA NAJLEPSZY SPEKTAKL w kategorii klas 4-6 Klasa 5A "Ananasy z naszej klasy"



NAGRODA PUBLICZNOŚCI KLasa 6A "Klasoliada" * * * NAJLEPSZA PIERWSZOPLANOWA ROLA ŻEŃSKA w kategorii klas 1-3 Selena Guvercin z klasy 3A za rolę Pippi NAJLEPSZA PIERWSZOPLANOWA ROLA ŻEŃSKA w kategorii klas 4-6 (nie przyznano) NAJLEPSZA PIERWSZOPLANOWA ROLA MĘSKA w kategorii klas 1-3 Mateusz Preibisz z klasy 2B za rolę Kaya NAJLEPSZA PIERWSZOPLANOWA ROLA MĘSKA w kategorii klas 4-6 Antoni Sułot z klasy 5C za rolę Tomka Sawyera NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA ŻEŃSKA w kategorii klas 1-3 Antonina Pietrzak z klasy 3B za rolę Ateny NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA ŻEŃSKA w kategorii klas 4-6 (nie przyznano) NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA w kategorii klas 1-3 Jacek Stępkowski z klasy 2B za rolę Czarownika NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA w kategorii klas 4-6 Michał Wojciechowski z klasy 5A za rolę spóźnialskiego Kuby WYRÓŻNIENIA AKTORSKIE Bartek Zieliński z klasy 1A za rolę Króla Kraka Katarzyny Kuć z klasy 1B Anastazja Rosa z klasy 2B za rolę Renifera



Julian Kurzajewski z klasy 4C za rolę Amora Antoni Gorzeliński z klasy 5C za rolę Hucka Finna Zofia Polnik z klasy 5A za ekspresję i temperament sceniczny Iga Węgrzynowska z klasy 6B za rolę Królowej Kier (odkrycie roku) * * * WYRÓŻNIENIA ZA NAJLEPSZY PLAKAT Klasa 3B "Co się wydarzyło na Olimpie?" Klasa 5C "W obozie piratów" NAGRODA ZA NAJLEPSZĄ SCENOGRAFIĘ Klasa 3B "Co się wydarzyło na Olimpie?" WYRÓŻNIENIE ZA POMYSŁOWĄ SCENOGRAFIĘ Klasa 5C "W obozie piratów" NAGRODA ZA NAJLEPSZE KOSTIUMY Klasa 3B "Co się wydarzyło na Olimpie?" * * *











1A - "LEGENDA O SMOKU WAWELSKIM"
Na tegorocznych Warsztatach Teat-ralnych klasa 1A wystawiła przedsta-wienie pt.: "Legenda o Smoku Wawelskim". Opowiadało ono o złym smoku mieszka-jącym w jamie pod zamkiem i ubogim szewczyku, który zna-lazł sposób, by zgła-dzić bestię.


Scenografia była dobrze dobrana do przedstawienia, na scenie znajdowała się jaskinia smoka, trony króla i królewny, a także kilka obrazków wykonanych przez uczniów. Kostiumy pasowały do postaci, które odgrywały prze-brane w nie dzieci. Gdy na scenę wkraczał smok, z głośników rozlegał się odgłos ryczenia. Akto-rzy czasem mówili cicho i niewyraźnie, ale zależało to od osoby, która w danym momencie się wypo-wiadała. Wszyscy doskonale znali swo-je role. Spektakl zajął drugie miejsce w kategorii klas 1-3. Przedstwienie podo-bało mi się, było bardzo ciekawe, a dzięki ładnym strojom przyjemnie się je oglądało. Iga Węgrzynowska z klasy 6B 1B - "CZTERY ZWYKŁE MISKI"
W środę obejrzeliśmy przedsta-wienie klasy 1B pt.: „Cztery zwykłe miski”.


Sztuka opowiadała o tym, co możemy zrobić z czterema zwykłymi miskami. w przed-stawieniu były to cztery półkola wycięte z papieru. Klasa 1B pokazała nam, że mogą one zamienić się w hełmy dla żołnierzy czy nawet skorupy ślimaka. Występ pobudzał wyobraźnię i kreatywność. W sztucę wzięła udział cała klasa. W scenariuszu zabrakło tekstu, ale to nie był duży problem. Sztuka raczej mi się nie podobała, ponieważ była mało ciekawa, a na scenie za mało się działo. Nie zgadzam się z werdyktem jurorów, którzy przyznali 1B Grand Prix. Było dużo o wiele lepszych przedstawień, które zasługiwały na tę nagordę np.: „Alicja w Krainie Czarów”, „W obozie piratów” czy nawet „Paweł Gaweł”. Karol Rostek z klasy 6B
2A - "TAKIE COŚ"


16 czerwca klasa 2A zaprezen-towała przed całą szkołą spektakl „Takie Coś" na podstawie wiersza autorstwa Edwarda Leara. Sztuka opowiada o pewnym czymś, które uczniowie klasy 2A nazywają „Takie Coś”. Opowiadają o jego przygodach w miasteczku Joly Boly Bo. Aktorzy występowali w niebies-kich, białych i czerwonych koszulkach, na czarnym tle. Chodzili po scenie, mówiąc i śpiewając do muzyki, którą grała im pani na pianinie obok sceny. Uważam, że poziom gry aktor-skiej był bardzo wyrównany. Wszyscy bardzo ładnie nauczyli się swoich ról. Nikt nie zapom-niał tekstu ze stresu i dlatego wszystko dało się zrozumieć. 2B - "KRÓLOWA ŚNIEGU"



W całej sztuce najbardziej podobały mi się piosenki oraz wymienianie zwierząt. Po za tym pod koniec spektaklu dzieci zaczęły tańczyć. Moim zdaniem dzieci z klasy 2A zasłużyły na nagrodę za najlepszy spektakl w klasach 1-3, którą przyznało im jury. Michał Brzozowski z klasy 5C W ostatnich latach mieliśmy problem z zimową aurą. Myślałam więc, że dzisiejsze dzieci nie wiedzą co to śnieg. A jednak - klasa 2B zdecydowała się wystawić sztukę na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena pt.: „Królowa Śniegu’’. Sztuka opowiadała o złej królowej, któ-rej życie upływa na rzucaniu odłamkami magicznego lustra w serca i oczy ludzi. Gdy taki kawałek trafi zwyczajną, do-brą osobę, zaczyna ona być zła, niena-widzi wiosny i wszystkiego, co jest z nią związane.



Jeden z takich kawałków trafia Kaja, dobrego chło-pca uwielbiającego wiosnę i kochają-cego swoją siostrę. Kaj zmienia się zgodnie z planem Królowej Śniegu, staje się wredną, zła osobą, a jego serce zamarza na kamień. Jego siostra spróbu-je go uratować... Czy jej się uda? Ci, co widzieli przedsta-wienie wiedzą, a ci, co nie widzieli będą musieli zajrzeć do książki. Czy mimo ograni-czonych doświad-czeń ze śniegiem młodzi aktorzy poradzili sobie z zimowym tematem? Moim zdaniem jak najbar-dziej. Grali dobrze, mówili dosyć głośno i wyraźnie. Czasem tylko robili wrażenie, że zapomnieli, co mają robić - ale za to mieli dobrze dopasowane, ładne stroje, scenografia też była starannie wykonana. Ola Jaczyńska z klasy 5B 3A - "NIEZWYKŁE PRZYGODY PIPPI POŃCZOSZANKI"
Klasa 3A przygotowała "Niezwykłe przygody Pippi Pończoszanki” na podstawie


bestsellerowej powieści Astrid Lindgren. Spektakl opowiadał o przygodach dziewięcioletniej, niezwykle śmiesznej i silnej dziewczynki - Pippi Pończoszanki. Klasa 3A bardzo oryginalnie przygotowała scenografię. Była ona niezwykle kolorowa i widać, że autorzy wykazali sie dużą kreatywno-ścią. Kostium głównej bohaterki był bardzo ładny i precyzyjnie wykonany. Kostiumy bohaterów drugoplanowych były mało kreatywne i widać było, że autorzy tych strojów przyłożyli sie tylko do fryzur.



Muzyka pasowała do charakteru całego przedstawienia. Aktorki pierwszoplanowe miały doskonałą dykcję, czego nie można było powiedzieć o aktorach drugopla-nowych. Mówili oni szybko i niewyraźnie. Odtwórczyni głównej roli w drugiej scenie - Selena Guvercin - była genialna. Bardzo podobał mi się jej ruch sceniczny i gra aktorska. Została ona sprawiedliwie nagrodzona za swoją rolę. Zgadzam sie z oceną jury. Przedstawienie bardzo mi sie podobało, a niewielkie niedociągnięcia były z pewnością wywołane tremą młodych aktorów. Kalina Nurzyńska z klasy 6B 3B - "CO SIĘ WYDARZYŁO NA OLIMPIE?"



Już w pierwszy dniu XXII Warsztatów Teatralnych mie-liśmy okazję obejrzeć długo wyczekiwaną premierę sztuki „Co się wydarzyło na Olimpie” w wykonaniu uczniów kl. 3B. Warto dodać, że uczniowie wraz z panem Markiem są również autorami tej sztuki, opartej oczywiście na mitologii i opowiadającej o życiu na Olimpie. Jedna z historii przypomniała nam w jaki sposób powstały pory roku. Otóż Hades zwabił do podziemi i uwięził córkę Demeter - Korę. Demeter (bogini urodzaju, matka przyrody) szukała jej wszędzie.



Jej smutek po utracie dziecka był tak ogromny, że na świecie zapanowały susze, a przyroda zaczęła umierać. Gdy wreszcie ją odnalazła, okazało się, że Kora część roku musi spędzać z mężem w podziemiach. W ten sposób powstały pory roku. Gdy Demeter jest ze swoją córką przyroda rozkwita (wiosna, lato), a gdy za nią tęskni przyroda obumiera (jesień, zima). Role aktorskie zostały odegrane rzetelnie. Aktorzy znali dobrze tekst i mieli poprawną dykcję, choć nie podobało mi się, że odwracali się do widowni tyłem. Mocnym punktem przedsta-wienia była scenografia i kostiumy. Brama do Olimpu zrobiła wrażenie na całej widowni, a kostiumy naprawdę zaskoczyły. Pomysł, by olimpijskich bogów ubrać we współczesne ubrania uważam za strzał w 10. Dostrzegło to również jury, które nagrodziło ten spektakl właśnie za scenografię i kostiumy. Przedstawienie miało jednak jedną słabość - brak właściwej oprawy muzycznej, a przecież to muzyka pomaga zbudować nastrój na scenie. Podsumowując: przedstawienie „Co się wydarzyło na Olimpie” można zaliczyć do udanych, a reakcja widowni świadczy o tym, że klasa 3B spisała się na medal. Szkoda, że nie będę miała okazji, by obejrzeć tego spektaklu jeszcze raz. Nadia Lipska z klasy 6B 4A - "PAWEŁ GAWEŁ"



Spektakl w wykonaniu klasy 4A opowiadał o chłopcu, któremu dokucza nowa koleżanka z klasy. Powód ich konfliktu jest dla mnie nie do końca zrozumiały - dziewczynka uważa, że Paweł jest od niej fajniejszy i ma więcej przyjaciół. Zastrzeżeń nie wzbudziły we mnie natomiast inne elementy spektaklu. Aktorzy byli świetnie przygotowani, a żartobliwe wykorzystanie rekwizytów spra-wiało, że sceny były zabaw-niejsze, co wzbudzało wesołość widowni. Trzeba przyznać, że spektakl był bardzo zabawny, pomimo niedociągnięć w scenariuszu. Wszelkie braki jednak świetnie tuszował entuzjazm młodych aktorów. Maja Bronowska z klasy 5C 4B - "ŁZOWA WRÓŻKA"
16 czerwca - w dru-gim dniu XXII Warsz-tatów Teatralnych klasa 4B przedstawiła spektakl pt. „Łzowa Wróżka”. Sztuka opo-wiadała o chłopcu o imieniu Karolek, który się ze wszystkich wyśmiewał. Pewnego dnia do szkoły przysz-ła nowa uczennica, która była chora i musiała ze sobą nosić specjalne urządzenie, aby przeżyć.


Karolek zaczął się z niej śmiać i to przy całej klasie. Karolek naśmiewał się też z kolegi, który się jąkał i z nauczyciela, który nie mógł niczego opanować. Sytuację w swoje ręce wzięła wróżka, która poma-gała osobom z proble-mami takimi, jakich spotkały bohaterów spektaklu. Wróżka napisała do rodziców wyśmiewanych ucz-niów i do samego na-uczyciela, aby wszy-scy się spotkali i po-ważnie porozmawiali z Karolkiem. Karolek zawstydził się i powie-dział, że już nie będzie się wyśmiewał z innych. Jeżeli chodzi o przy-gotowanie się do sztuki to myślę, że uczniowie klasy 4B zrobili wszystko bar-dzo dobrze. Każdy miał strój odpowiedni do swojej roli, a dekoracja była właś-ciwie przygotowana. Dominika Błędowska z klasy 5B 4C - "WILKOŁAKI ZE SREBRNEJ GÓRY"
Moja recenzja dotyczyć będzie spektaklu klasy 4c pod tytułem "Wilkołaki ze srebrnej góry".


Autorem scenariusza była klasa 4C, która stworzyła go z pomocą pani Ania. Spektakl powstał na podstawie gry ,,Wilkołaki". Opowiadał on o pewnym sennym miasteczku, w którym wilkołaki zabijają ludzi. Scenografi właściwie nie było. Stroje były proste - zwykłe ubrania z kilkoma dodatkami. Sama gra aktorów nie była zła, choć muszę przyznać, że nie byłam w stanie zrozumieć chłopca grającego Amora i kilku innych wypowiedzi, a akurat na tym spektaklu siedziałam przy scenie. Jednak oprócz tego jednego przypadku seplenienia, aktorów odbierało się dobrze. Co innego mogę powiedzieć o scenariuszu. Na początku czułam się wrzucona na głęboką wodę, potem jednak wszystko stało się jasne. Najbardziej jednak raziło mnie zakończenie. Kiedy Amor powiedział, że wynalazł lekarstwo na wilkołaki, już wiedziałam jak to się skończy. Justyna Kleczkowska z klasy 6A Podczas tegorocznych Warsztatów
5A - "ANANASY Z NASZEJ KLASY"


Teatralnych oglądaliśmy sztukę pod tytułem "Ananasy z naszej klasy" w wykonaniu klasy 5A. Opowiadała ona o pewnej szkole. Podczas przedstawienia poznawa-liśmy jej głównych uczniów. Każdy z nich czymś się wyróżniał. Ruch sceniczny w owym przedstawieniu był bardzo dobry. Interpretacja głosowa i scenografia też należały do tych z górnej półki. Mapa, meble, muzyka oraz stroje uczniów podkreślały szkolny charakter przedstawienia. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że jeden z aktorów w pewnej chwili zapomniał tekstu, przez co zrobiło się lekkie zamieszanie. Poza tą małą wpadką wszystko było zagrane na najwyższym poziomie. Według mnie sztuka była bardzo dobra. Podobała mi się wyraźna i głośna mowa dzieci występujących w niej. Ponad to ruch sceniczny także przykuł moją uwagę. Ocena jury pokryła się z moją opinią, ponieważ przyznano przedstawieniu drugie miejsce w kategorii klas 4-6. Nina Kielczyk z klasy 6B 5B - "ZA ÓSMĄ GÓRĄ"
16 czerwca miałem okazję zobaczyć spe-ktakl 5B i bardzo mi się on spodobał.


Przedstawienie opo-wiadało głównie o dwóch smokach, dwóch królach, dwóch książętach i kmieciu. Przez smoki królowie zostali zmuszeni do opuszczenia króle-stwa i poszukania so-bie nowego domu. Moim zdaniem spek-takl "Za ósmą górą był ciekawy i śmie-szny", co głównie było zasługą kmiecia, który dowcipnie wcinał się w słowa bajarza-narratora. Sam ba-jarz zaś spóźnił się na przedstawienie, co było celowe. Scenografia była skromna, ale w sumie nie o nią tu chodziło, natomiast kostiumy były po prostu świetne. W przedstawieniu była też użyta zamiana płci aktorów, ponieważ dziewczyna stała się księciem. Po spektaklu aktorzy otrzymali gromkie brawa i myślę, że każdemu przedsta-wienie się podobało, ponieważ zostało przygotowane bardzo pomysłowo. Przedstawienie dob-rze się oglądało, bo wszyscy świetnie wy-uczyli się swoich ról. Nie podobało mi się jednak to, że pewne osoby były dekoracją, taką jak skała lub rzeka i nic poza tym nie robiły. Tak czy inaczej przedstawie-nie było wyśmienite, pomimo że nie zdo-było głównej nagrody. Igor Gomółka z klasy 5C
5C - "W OBOZIE PIRATÓW"


Spektakl 5C "W obozie piratów" powstał na podstawie książki Marka Twaina "Przygody Tomka Sawyera". Tomek wraz z przyjaciółmi postanowili uciec z domu i zostać piratami. Kiedy wszystko im się udało, nagle ogarnęło ich poczucie winy. Dowiedzieli się, że wszyscy ludzie myślą, że chłopcy nie żyją. Bohaterowie postanawiają wrócić do domu. W przedstawieniu 5C scenografii prawie nie było, ale sztuka tego nie wymagała. Jedynym elementem była drabina, która stała się łodzią. Muzyka była spokojna i była dobrze dopasowana do przedstawienia. Aktorzy dobrze opanowali tekst, starali się mówić z dykcją. Jednym się udawało, drugim nie. Antek Gorzeliński odegrał swoją rolę najlepiej, mówiąc ze świetną dykcją. 6A - "KLASOLIADA"



Najbardziej podobali mi się śpiewający piraci. Najmniej podobało mi się to, że sztuka kończyła się w złym mo-mencie. Według mnie, bardzo dobrze oceniło ich Jury, które przyznało sztuce I miejsce w klasach 4-6. Spektakl był dobrze przygo-towany i mam nadzieję, że będę miał okazję zobaczyć jego kontynuację. Jan Okliński z klasy 6B Spektakl „Klasoliada” opowiadał o tele-turnieju, w którym brały udział trzy grupy uczestników: nau-czyciele, naukowcy i niewidomi. W pierwszej kolejno-ści niewidomi zmie-rzyli się z naukow-cami. Po kilku pytaniach ogłoszono przerwę na reklamę. Po chwili prezenterzy wrócili i ogłosili wyniki. Okazało się, że na-ukowcy wygrali. Następnie przyszła kolej na nauczycieli, którzy konkurowali z naukowcami. Po do-brych paru minutach zadawania pytań zno-wu ogłoszono przer-wę reklamową. Po chwili reklamy się skończyły i miało być ogłoszenie wyników, ale okazało się nie-spodziewanie, że na



kartce z wynikami nic nie ma, co wywołało zdziwienie i konsternację. Spektakl bardzo mi się podobał. Młodzi aktorzy mieli odpowiednie stroje, a dekoracje pasowały do granej sztuki. Dodatkowo było dobre oświetlenie i dobrze dobrana muzyka. Aktorzy byli świetnie przygotowani: mówili głośno i z dobrą dykcją. Najbardziej podobało mi się to, że przedstawienie było lekkie i dowcipne. Zasłużenie otrzy-mało nagrodę publiczności. Łukasz Wiaderek z klasy 5B 6B - "ALICJA W KRAINIE CZARÓW"
„Alicja w Krainie Czarów” to sztuka powstała w oparciu o książkę, której autorem jest Lewis Carroll. Wykonawcy to uczniowie klasy 6B.


W powieści Alicja była małą dziewczynką, która pobiegła za Białym Królikiem, wpadła do jego nory i niespodziewanie znalazła się w fantastycznym i nieco dziwacz-nym świecie zwanym Krainą Czarów, gdzie żyją bajkowe stwory, mówiące zwierzęta i śpiewające kwiaty, a mieszkańcy obchodzą nieurodziny. W spektaklu Alicja ma 19 lat i powraca do tej niezwykłej krainy, nic nie pamiętając z poprzedniej wizyty. Dochodzi do tego w dniu jej zaręczyn, z których ucieka. Biegnąc przez las zauważa głęboką norkę, zagląda w jej głąb i wpada do magicznej krainy. Okazuje się jednak, że Kraina Czarów również się zmieniła. Pod jej nieobecność Czerwona Królowa umocniła swoją władzę i nadal

Redakcja "Bułhazetki" składa najserdeczniejsze podziękowania wszystkim recenzentom XXII Warsztatów Teatralnych. Ten numer powstał dzięki wam!

sprawuje rządy silną ręką. Natomiast klasyczny już Biały Królik nadal się spieszy, myśląc, że się już dawno spóźnił. Kostiumy 6B były bardzo dobrze dobrane i dopracowane. Każdego z bohaterów można było rozpoznać. Scenografii nie było za dużo, a światło było dobrze dobrane do każdej sceny. Każdy pomimo swojego stresu wypadł doskonale. Każdego było słychać. Wczucie się w swoją rolę też było na wysokim poziomie. Najbardziej podobała mi się Iga, która bardzo dobrze zagrała Królową Kier - jak prawdziwa królowa. Była też jedyną osobą, która dostała nagrodę. Uważam, że na nagrodę zasłużyła także Marta, która grała Kapelusznika. No cóż nie zawsze jest tak, jak my chcemy. Natalia Babiarz z klasy 6A