Musisz zainstalować flash player pobierz instalator








STOPKA REDAKCYJNA



Redaktor naczelny: Patrycja Klempas Sekretarz redakcji: Karina Adamska Korekta: Luiza Drzewiecka Dominika Rękas Graficy: Urszula Rostkowska Monika Wątora Redaktorzy tematyczni: KULTURA Magda Salwoska WYDARZENIA Aleksandra Gałaj CIEKAWOSTKI Bartosz Niewiarkiewicz ROZRYWKA Julia Oziębło SPORT Dagmara Domagała Spis treści:
WYDARZENIA Spotkanie z L.Cichym 4 Dzień Edukacji Narodowej 19 Wyjazd Integracyjny 29
Zdjęcie ze szkolnego konkursu fotograficznego.

SPORT Mecz oczami dziewczyny 25 ROZRYWKA Wywiad z Antkiem Raciborskim 6 Horoskop 14 Szkoła na wesoło 23 CIEKAWOSTKI Polar,ubranie z butelek 8 Jak przetrwać w Dwlocie? 9 Kuchnie świata 10 Kapcie?To tak na serio? 12 KULTURA Recenzja: "Skyfall" 22 Recenzja: "Alchemik" 23 Muzyczna lista 24 Umuzykalnienie uczniów gimnazjum 27 Spotkanie z Leszkiem Cichym
„Bo chcieć to móc…”


We wtorek 23.10.2012 r naszą szkołę odwiedził Leszek Cichy- legenda alpinizmu. Jest absolwentem XXXIX LO im. Lotnictwa Polskiego i pierwszym rocznikiem, który ją ukończył. Studiował na wydziale geodezji, na Politechnice Warszawskiej, gdzie później był wykładowcą, a od 1989 roku jest przedsiębiorcą. Mimo to nic nie przeszkadza mu w realizowaniu swoich pasji. Przygodę z wędrówka po górach rozpoczął zaledwie rok przed maturą. Jest pierwszą osobą,  która weszła na  Mont Everest zimą, a także pierwszym Polakiem, który zdobył Koronę Ziemi. Wraz z Krzysztofem Wielickim i Jackiem Żakowskim napisał książkę: "Rozmowy o Evereście" Podczas spotkania, w którym uczestniczyły klasy 1B i 2B  w bardzo ciekawy sposób opowiedział o swojej historii. Pokazał film, obrazujący trud w dostaniu się na wierzchołek wysokich gór,



a także rozmowę z najwyższego szczytu Ziemi. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali relacji alpinisty i zadawali pytania dot. warunków, w jakich przebywał, a także niebezpiecznych sytuacji, których doświadczył. Spotkanie było ciekawą formą nauki. Dziękujemy panu Leszkowi za ciekawy wykład i życzymy kolejnych sukcesów. redakcjadewulot Wywiad: Antoni Raciborski "Polityk" ze skrzypcami...



Podczas obchodów Dnia Edukacji Narodowej zaprezentował nam swój talent muzyczny, a w humorystycznym przedstawieniu,  "Teledziady” odegrał rolę polityka pragnącego odzyskać swoje dawne stanowisko. W rozmowie z naszą reporterką opowiada o miłości do muzyki, która istnieje w jego życiu od zawsze. Jak długo grasz na skrzypcach? Antek: Już 13 lat. Dlaczego wybrałeś ten instrument? Antek: Właściwie to nie wiem, rodzice wybrali skrzypce. Czy uczęszczasz do szkoły muzycznej, jeśli tak to od jak dawna? Antek: Odkąd pamiętam, zacząłem naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Czy planujesz rozwijać swoją karierę muzyczną? Antek: Tak, ale nie grę na skrzypcach. Chcę skupić się na śpiewaniu. W ostatnim przedstawieniu odgrywałeś rolę polityka. Podobała Ci się ta postać? Antek: Tak, uważam, że fajnie było zagrać tę postać. Miałeś tremę przed występem? Antek: Nie,



przedstawienie było dla mnie dobrą zabawą. Czy to było twoje pierwsze przedstawienie? Antek: Nie, ale nie pamiętam ile ich było. Wolisz grać "czarne charaktery” czy "dobre dusze”? Antek: Zdecydowanie "czarne charaktery". Jak podobały Ci się „Teledziady”? Antek: Bardzo, przedstawienie było naprawdę spoko. Dziękujemy za udzielenie wywiadu i życzymy licznych sukcesów. Patrycja Klempas Polar, ubranie z plastikowych butelek..
EKO ciekawostki Czy wiesz, że?


Wszyscy bardzo dobrze go znamy- polar służy nam w życiu codziennym, chroni nas przed zimnem, a jednocześnie zapobiega poceniu się, kiedy jesteśmy aktywni fizycznie. Naukowcy z USA wpadli na pomysł stworzenia polaru, w oparciu o obserwacje niedźwiedzia. Obserwacja wykazała, że jego futro zbudowane jest z cieniutkich rureczek, co daje dobrą izolację termiczną. Na jej wzór zastąpiono sierść niedźwiedzią włóknami poliestrowymi, które robi się z takiego samego materiału, jak znane nam plastikowe butelki. Mimo że nie każdą bluzę wytwarza się z odpadów, to coraz więcej polarów powstaje z recyclingu butelek PET. Szacuje się, że 35 odzyskanych butelek wystarczy, by wyprodukować jedną bluzę. Butelki z odzysku mogą nam posłużyć również do  wyprodukowania ubrań narciarskich, turystycznych, treningowych, a także ekwipunku typu: namioty, plecaki czy buty. Odzyskiwane odbywa się za pomocą recyklingu materiałowego, czyli ponownego użycia butelek po ich wcześniejszym przetopieniu bądź przetworzeniu na granulki. Po skomplikowanych procesach technologicznych powstaje ten popularny materiał na kurtki i bluzy, bądź też przędza na dywany, części do samochodów czy też plastikowe tacki i kubki. Zuzanna Chyłek Dagmara D.  Monika W.  Kinga W.
10 ważnych wskazówek dla pierwszoklasistów.


1. Nie tacy nauczyciele straszni jak ich malują. 2. Powstrzymajcie się od palenia w toaletach, bo Wielki Brat patrzy. 3. Jeżeli będziecie mili dla siebie i nauczycieli to lekcje skrócą się wam w mgnieniu oka. 4. Musicie być uważni na lekcjach, słuchać i notować .W taki sposób lepiej się nauczycie, bo przecież wiedza jest kluczem do sukcesu. 5. Licz kalorie, bo inaczej nie zmieścisz się między szafkami. 6. Ucz się informatyki, może złamiesz kod do pokoju nauczycieli. 7. Ze szkoły i tak nie uciekniesz, bo w oknach nie ma klamek. 8. Uwaga! Lekcje z profesorem Piekarskim są ciekawe i zabawne, lecz jak będziecie omijać sprawdziany lub kartkówki oraz rzadko pokazywać się na jego lekcjach to wam bardzo współczujemy… 9. Nie ściągajcie ! Bo nikomu to tu jeszcze nie uszło płazem. 10. Pamiętajcie o kapciach, im śmieszniejsze tym jesteście modniejsi! Kuchnie Świata...
Kuchnia Afrykańska


Kuchnia afrykańska, podobnie jak kultura „czarnego kontynentu” ma wiele uroku. Królują tu głównie aromatyczne potrawy mięsne (z  wykluczeniem wieprzowiny), a na deser podawane są świeże, afrykańskie owoce lub inne słodkości wraz z kawą lub herbata miętową. Afryka jest duża, a każde z państw, które się na niej znajduje posiada własne przepisy i kuchenne tajniki. Niektóre z nich znane są powszechnie, np. chili, jako podstawa kuchni nigeryjskiej, a kminek kuchni egipskiej. Inne nadal pozostają nieznane Europejczykom, jak np. przyrządzanie gołębiego mięsa (uznawanego za afrodyzjak), przyprawy ze ślimaka yet, czy też prawdziwej tunezyjskie harrisy. Z pewnością wiadomo, że w afrykańskiej kuchni królują zioła i przyprawy (często egzotyczne), które nadają wszystkim potrawom niepowtarzalny smak, dzięki temu, że  dodawane są już na samym początku gotowania (np. afrykańskiej zupy z orzeszkami ziemnymi), co pozwala wydobyć cały ich aromat.Mawia się, że Afryka jest ojczyzną kawy. Myślę, że jest to prawdą, bowiem liczące się na światowym rynku

Stawiamy na ogniu, mieszamy aż do zagotowania. Przykrywamy, odstawiamy na 4 minuty. Przecedzamy, rozlewamy do filiżanek. Bartosz Niewiarkiewicz

gatunki, czyli Arabika i Robusta, uprawiane są głównie na tym kontynencie. W krajach afrykańskich kawę podaje się zaraz po posiłku, najczęściej jako deser. Przepis na kawę na sposób afrykański: "Demitasse Dakar" Potrzebujemy: 10 dag zmielonej kawy 1 jajko 1 litr wody. Kawę wsypujemy do rondelka, który będzie można postawić na ogniu. Całe jajko ubijamy delikatnie, powstanie nam rzadka piana. Wlewamy ją do garnuszka z kawą, dolewamy 0,5 szklanki zimnej wody, wszystko dokładnie mieszamy. Następnie dolewamy resztę wody - tym razem wrzątku (ok. 3,5 szklanki). Kapcie?
To tak na serio?


Pierwszego dnia szkoły zostaliśmy poinformowani o obowiązkowej zmianie butów na kapcie. Sądząc po reakcji klasy nie tylko ja byłam zaskoczona. No ale cóż można było zrobić? Tego samego dnia po południu pojechałam z rodzicami kupić te nieszczęsne kapcie. Większość osób, pewnie wzięła „pierwsze lepsze” domowe. Ja niestety jestem typem osoby, która w kapciuchach po domu chodzić zwyczajnie nie potrafi (o co moja mama zawsze się złości), stąd na gwałt potrzebowałam odwiedzić jakiś sklep. Nie było dużego wyboru, ale jakieś w końcu znalazłam. Pierwszego dnia kiedy odbywały się lekcje, poszłam do szatni, założyłam kapcie i…  Zastanawiałam się czy nie będę wyglądać śmiesznie! Nigdy nie spotkałam się z wymogiem chodzenia w kapciach po szkole, dlatego czułam się w nich dość niezręcznie, niekomfortowo. Nie mogąc nic z tym zrobić, wyszłam lekko skrępowana z szatni i ku mojemu zdziwieniu wszyscy, albo przynajmniej większość osób miała klapki bądź kapcie. Sadząc, że wiele osób „oleje” ten nakaz noszenia, bałam się, że będę jedyną osobą w klasie w „paputkach”, ale tak się na szczęście nie stało...

Konkurs: Najładniejsze kapcie DWLOTu.

W związku z tym, że już Wszyscy przyzwyczailiśmy się do noszenia naszego specyficznego obuwia na terenie szkoły, postanowiliśmy OGŁOSIĆ konkurs na  „Najładniejsze kapcie DWLOTu”. Prosimy o zgłaszanie kandydatów,pisząc imię, nazwisko i klasę do której chodzi na adres redakcji redakcja39lo@onet.pl My opublikujemy najciekawsze propozycje, ale to Wy wybierzecie Najładniejsze kapcie DWLOTu!!! Zgłaszanie kandydatów trwa od 5 do 15 listopada. Dominika Rękas HOROSKOP



Baran (20.III - 18.IV) Klasowy rozrabiaka, ciekawski łobuziak, lubi szkołę, zrobi wszystko, żeby się w niej nie nudzić. Barany to osoby bystre, ciekawskie, elokwentne, a przy tym bardzo ambitne. Nie za bardzo chcą siedzieć spokojnie w szkolnej ławce, najbardziej lubią w szkole przerwy. Wtedy mogą się wyszaleć i wyładować rozpierającą je energię. Nudne lekcje zniechęcają Barana, zachęcają do rozrabiania. To typowi „przywódcy klasowi”, prowodyrzy niejednej draki. Wszędzie jest ich pełno, swoich poglądów bronią uparcie, nie podlizują się nauczycielom, z nimi również prowadzą zwykle żywiołowe dyskusje. Jeśli polubią przedmiot i nauczyciela, potrafią przyłożyć się do nauki.Szybko się uczą, przedmiot który lubią, pochłania je całkowicie. Barany powinny popracować nad koncentracją, wykazywać więcej samokontroli i zdyscyplinowania, a wtedy dobre oceny i sukcesy przyjdą same. Byk (19.IV - 19.V) W szkole spokojny i cichy, pilny i sumienny - ale bez przesady - nie lubi robić więcej niż musi Byki są spokojne, zdyscyplinowane, pilne. Nigdy nie słychać ich w klasie, nie lubią zgłaszać się do odpowiedzi, rzadko biorą udział w klasowych dyskusjach. Byki są lubiane przez nauczycieli, bo nie sprawiają większych kłopotów wychowawczych. Starannie prowadzą zeszyty, robią notatki. Mają dobrą pamięć, są pracowite i wytrwałe, chociaż nie uczą się więcej niż muszą, nie rozwiązują zadań „dla chętnych”. Są często uzdolnione artystycznie, mają też zdolności do przedmiotów ścisłych. Zwykle są lubiane, mają dużo kolegów, ale są pamiętliwe i nie zapominają urazów. Byki powinny starać się bardziej rozwijać swoje zainteresowania, wkładać w naukę więcej pasji. Więcej odwagi w klasie również się przyda. Ulubione przedmioty: matematyka, biologia, geografia, plastyka, muzyka.



Bliźnięta (20.V - 20.VI) Klasowy gaduła, każdego rozbawi, wyczyta każdą ciekawostkę, wszędzie go pełno. Bliźnięta szybko się uczą, są ciekawskie, bystre i inteligentne. Interesują je bardzo różnorodne dziedziny nauki, lubią szperać w książkach i nawet nauczycieli zaskakiwać wyczytanymi nowinkami. Są gadatliwe, zadają zwykle mnóstwo pytań, biorą udział we wszystkich dyskusjach. Nauka nie sprawia im większej trudności. Zwykle są lubiane przez nauczycieli i kolegów. Mają bardzo dobrą pamięć, zdolności artystyczne, talent aktorski. Są bardzo pomysłowe, mają duże poczucie humoru, potrafią rozweselić całą klasę. Chętnie uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych. Bliźnięta powinny popracować nad koncentracją, pracować systematycznie, solidniej się przykładać do nauki i lepiej wykorzystywać wrodzone zdolności. Ulubione przedmioty: języki obce, polski, historia, chemia, informatyka. Rak (21.VI - 21.VII) Pilny i obowiązkowy, szybko się uczy, spokojny, żyje we własnym świecie marzeń, wzorowy uczeń, lubią go nauczyciele. Raki mają dużą wyobraźnię, dobrą pamięć, szybko się uczą. Podczas nauki wykorzystują swoją intuicję, spostrzegawczość, wrażliwość. Chociaż nie przepadają za szkołą, to nie mają problemów w nauce. Są lubiane przez nauczycieli za pilność i obowiązkowość – nigdy nie zapominają o pracy domowej, starannie prowadzą zeszyty, zawsze są przygotowane do lekcji. Raki są tajemnicze, nie mają zbyt wielu przyjaciół, zwykle chodzą własnymi drogami. Są pamiętliwe, łatwo je zranić. Wobec zaufanych przyjaciół są bardzo uczynne, koleżeńskie. Mają talenty artystyczne oraz zdolności do przedmiotów ścisłych. Chętnie uczęszczają na zajęcia



pozalekcyjne, kółka zainteresowań, lubią szkolne wycieczki, rajdy, biwaki. Raki powinny być bardziej wytrwałe w nauce, nie rozpraszać się uciekając w świat marzeń, konsekwentnie i systematycznie zdobywać wiedzę. Ulubione przedmioty: matematyka, fizyka, geografia, plastyka. Lew (22.VII - 21.VIII) Zdolny i ambitny, zawsze chce być pierwszy, chciałby rządzić w klasie, uwielbia zwracać na siebie uwagę. Lwy są bardzo ambitne, żądne władzy i sukcesów. Do szkoły chodzą z chęcią, szkoła jest bowiem dla nich miejscem, w którym mogą zabłysnąć, wykazać się swoją inteligencją i polotem. Lubią poznawać nowych ludzi, są dobrymi kolegami, potrafią się dzielić, pomagać słabszym. Zwykle bardzo zdolne, szybko zdobywają wiedzę, biorą udział w konkursach, olimpiadach. Wszystko co robią ma na celu przysporzenie im popularności, podziwu. W klasie zawsze mają coś do powiedzenia, chcą rządzić, przewodzić, wszędzie ich pełno. Zwykle lubiane przez nauczycieli, czasem mają skłonności do podlizywania się, zwracania na siebie uwagi za wszelką cenę. Mają zdolności aktorskie, potrafią rozśmieszyć nauczycieli i kolegów. Lubią pisać wypracowania, występować na szkolnych apelach, redagować szkolną gazetkę. Lwy nie powinny przesadzać ze swoimi ambicjami, z większym dystansem powinny podchodzić do siebie i swoich ewentualnych porażek czy niepowodzeń. Troszkę więcej skromności też nie zaszkodzi. Ulubione przedmioty: język polski, historia, matematyka, wf. Panna (22.VIII - 21.IX) Nie przepada za szkołą, samotnik, uczy się sumiennie, ale nie dla stopni i wyróżnień, wybiera sobie ulubione przedmioty. Panny są zdolne, inteligentne, szybko się uczą. Ich wrodzona nieśmiałość, spokojna natura sprawiają, że w szkole nie czują się najlepiej. Panny są samotnikami, nie zależy im na dużej ilości znajomych, nie lubią szkolnych dyskotek, wycieczek. W szkole uczą się dla własnej satysfakcji, stopnie nie mają dla nich dużego znaczenia. Zwykle wybierają sobie ulubione przedmioty i im poświęcają cały zapał i energię. Nauczyciele doceniają Panny za obowiązkowość, sumienność, zwykle nie ma z nimi zbyt wielu problemów. Wobec zaufanych przyjaciół są lojalne i wierne. Z uporem bronią swoich poglądów. Potrafią przekonać innych do swoich racji.Mają zmysł praktyczny, talent do handlu, zdolności do przedmiotów ścisłych. Panny powinny starać się wykorzystywać swoje talenty, walcząc z nieśmiałością. Czasem w zdobyciu sukcesu przeszkadza im nadmierna drobiazgowość, nie warto przywiązywać takiej wagi do szczegółów. Ulubione przedmioty: informatyka, biologia, matematyka, plastyka. Waga (22.IX - 22.X) Sympatyczna i towarzyska, mądra i zdolna, łatwo osiąga w szkole sukcesy, ma wielu kolegów, lubią ją nauczyciele. Wagi są miłe, otwarte na ludzi, spokojne i wrażliwe. Mają duże wyczucie piękna, estetyki i harmonii. Łatwo się uczą, ulubione przedmioty stają się ich pasją. Łatwo nawiązują kontakty, mają dużo szkolnych kolegów, są uczynne i otwarte, świetnie nadają się do pracy grupowej. Bywają uparte, mają oryginalne poczucie humoru, z łatwością potrafią stworzyć karykaturę kolegi czy nauczyciela. Trudno je przekonać do zmiany zdania. Są bystre, umieją prowadzić dyskusje, przekonywać do swoich argumentów, chociaż same zwykle nie zmieniają zdania, nie dają się przekonać do czyichś racji. Elokwencja i bystry umysł sprawiają, że wszystkie testy i egzaminy, zarówno ustne jak i pisemne, nie sprawiają im większej trudności. Nie lubią ćwiczeń gimnastycznych, wolą rozrywki dla umysłu –na przykład szachy. Wagi powinny starać się być bardziej elastyczne, nie upierać się bez sensu przy swoim. Zapał i energię powinny przeznaczyć na zdobywanie wiedzy, rozwijanie swoich licznych talentów. Ulubione przedmioty: języki obce, literatura, historia, matematyka. Skorpion (23.X - 21.XI) Żarliwy i namiętny, w szkole do nauki podchodzi z pasją, wszystko go interesuje, lubi gdy wkoło coś się dzieje. Skorpiony kierują się w życiu emocjami, interesuje je wiele dziedzin nauki,



zwykle lubią w szkole wiele przedmiotów. Czasem nawet zbytnio się rozdrabniają, nie potrafią wybrać dziedziny, która je zafascynuje, mają problemy z wyborem zawodu. Bystre i inteligentne, łatwo się uczą, z łatwością zdają egzaminy. Skorpiony to osoby obdarzone wyobraźnią, pomysłowe, ambitne i dociekliwe. Lubią szkolę, biorą aktywny udział w życiu szkoły, działają w samorządzie, chętnie wyjeżdżają na szkolne wycieczki, rajdy. Zwykle mają wielu znajomych, chociaż z natury są samotnikami. Nielicznych przyjaciół dobierają sobie długo i pozostają im wierne przez lata. Sport nie jest ich mocną stroną, nie lubią sportowej rywalizacji. Chętnie uczą się przedmiotów ścisłych, interesują się literaturą, mają predyspozycje do nauki języków obcych. Skorpiony bywają zbyt krytyczne wobec siebie, zbyt łatwo się zniechęcają gdy spotyka je niepowodzenie. Potrzebują więcej wiary w siebie i więcej konsekwencji w działaniu, a mniej emocji. Ulubione przedmioty: matematyka, fizyka, język polski, języki obce, informatyka. Strzelec (22.XI - 20.XII) Bardzo zdolny, bystry, gadatliwy, umie dyskutować, przekonywać, do szkoły chodzi z chęcią, lubi konkursy i olimpiady, często je wygrywa. Strzelce szybko się uczą, mają dobrą pamięć. Interesują się filozofią, religią, polityką, socjologią. Mają dużo znajomych, lubią dyskutować na wszystkie tematy, wszędzie ich pełno. Zwykle są lubiane przez nauczycieli, brak systematyczności w nauce i pracowitości zastępują elokwencją i umiejętnością robienia dobrego wrażenia. Lubią rywalizację, konkursy, olimpiady, testy to dla nich nowe wyzwanie. Również zawody sportowe wzbudzają w nich chęć do osiągania sukcesów, dają im możliwość pokazania się, rywalizowania. Gorsze wyniki osiągają w nauce przedmiotów ścisłych, wymagających systematycznej pracy i ugruntowanej wiedzy. Strzelce powinny bardziej koncentrować się na tym co robią, działać konsekwentnie, uczyć się systematycznie, nie odkładać wszystkiego na później. Ulubione przedmioty: geografia, religioznawstwo, język polski.



Koziorożec (21.XII - 19.I) Pracowity, dokładny i pilny, bardzo odpowiedzialny i rozsądny, a do tego wyjątkowo zdolny - prawdziwy wzór, chociaż za szkołą nie przepada. Koziorożce są zdolne, bystre, łatwo się uczą, szybko zapamiętują wiadomości. To zwykle samotnicy, lubią czytać książki i pracować albo grać na komputerze. Do szkoły chodzą z poczucia obowiązku i niezbyt za nią przepadają. Zwykle jednak szybko ujawniają się ich zdolności, jak również pracowitość i pilność. Dlatego zwykle są lubiane przez nauczycieli. Mają wielu kolegów, przyjaciół dobierają sobie ostrożnie. Zawsze wiedzą jak się zachować, są kulturalne i zawsze opanowane. Unikają konfliktów, czasem są proszone o rozstrzyganie klasowych sporów. Często działają w samorządzie szkolnym, są przewodniczącymi klasy. Wykazują duże zdolności do nauki przedmiotów ścisłych, matematyki, informatyki. Koziorożcom przyda się więcej wiary w siebie, więcej przebojowości. Ich wrodzony takt i dobre wychowanie sprawiają, że nie potrafią sobie radzić w sytuacjach konfliktowych, nie potrafią za wszelką cenę dążyć do sukcesu. Ulubione przedmioty: matematyka, informatyka, geografia, fizyka. Wodnik (20.I - 18.II) Oryginalny i pomysłowy, wszystkich w szkole zna, lubi dyskutować i popisywać się wiedzą, nauka to dla niego przyjemność. Wodniki to istoty niezwykle ruchliwe, energiczne, żywiołowe. Z chęcią chodzą do szkoły, lubią ruch i zmiany. Z łatwością uczą się przedmiotów humanistycznych, mają bujną wyobraźnię, czasem nawet szalone pomysły. Lubią dyskutować, spierać się, popisywać oryginalnymi poglądami. Nauczyciele zwykle starają się utemperować ich szaloną naturę, chociaż jest to ciężka praca. Wodniki lubią przebywać wśród ludzi, w szkole znajdują wielu znajomych, czasem także wrogów. Nie unikają bowiem konfliktów, a swojego zdania bronią do upadłego. Uczą się szybko, dużo czytają, śledzą nowinki techniki. Interesują się informatyką, nowymi technologiami, ciekawostkami, wszystkim co intrygujące i tajemnicze. Mają zmysł praktyczny, lubią majsterkować. Wodniki są konsekwentne w działaniu, łatwo zdają egzaminy. Powinny więcej pracować nad koncentracją, unikać popisywania się i udziwniania wszystkiego co robią, tylko po to by było oryginalnie. Ulubione przedmioty: język polski, historia, geografia, informatyka Ryby (19.II - 19.III) Zdolne i pracowite, spokojne, bystre, lubiane przez kolegów, w szkole osiągają sukcesy, są uzdolnione artystycznie. Ryby są wszechstronnie uzdolnione, szybko się uczą, zwykle są pilne, grzeczne i zdyscyplinowane. Mają duże poczucie obowiązków, nie kuszą ich wagary i łobuzowanie. Nie sprawiają problemów wychowawczych, nauczyciele chwalą je, podają innym za wzór. Często mają zdolności artystyczne, Grają na instrumentach, śpiewają, tańczą. Wszystko co robią, wykonują z pasją i zaangażowaniem. Jeśli szkolny przedmiot je ludzi, to za nic nie będą chciały się go uczyć. Mają wielu znajomych, można na nich polegać. Zwykle mają swoje zdanie na każdy temat i uparcie go bronią. Nie lubią być w centrum zainteresowania, unikają imprez klasowych, żyją we własnym świecie marzeń i fantazji. Ryby powinny być bardziej konsekwentne i wytrwałe, nie zniechęcać się za szybko. Robert Esaian Wydarzenia: Dzień Edukacji Narodowej
"Randka z wieszczem"... czyli jak uczniowie ZS nr 119 podziękowali swoim Nauczycielom.


15 października 2012r obchodziliśmy w naszej szkole polskieświęto oświaty i szkolnictwa wyższego. Tego dnia uczniowie zaprezentowali publiczności swoje zróżnicowane talenty. Jedni zachwycili nas grą na skrzypcach, inni pokazali swoje zamiłowanie do poezji poprzez wspaniałą recytację. Kilka osób wystąpiło w żartobliwym przedstawieniu, które zakończyło obchody tegorocznego Dnia Nauczyciela. W części oficjalnej nastąpiła zmiana dotychczasowego pocztu sztandarowego. Od tego dnia naszą szkołę będą reprezentować podopieczni p. Katarzyny Lipskiej : Dagmara Domagała, Aleksandra Gałaj, Dominika Rękas, Agnieszka Halama, Paweł Waśniowski i Mikołaj Kaca. Podczas uroczystości odbyło się ślubowanie klas pierwszych, których delegaci składali słowa przysięgi do nowego sztandaru. Wszyscy uczniowie, rozpoczynający naukę w XXXIX LO otrzymali od p. Dyrektora drobne upominki:  przypinkę z logo liceum oraz długopis.



Na zakończenie grupa aktorów przedstawiła humorystyczny pokaz "TeleDziady”,który jest współczesną wersją znanego nam wszystkim dramatu Mickiewicza. Stworzony na  jego motywie program telewizyjny "Randka z  wieszczem” poprowadzili Kuba Wojewoda i Monika Oleisty, których zagrali Przemek Przysowa i Patrycja Klempas.  W postać Mickiewicza wcielił się Bartek Gołębiowski, z którym nasza reporterka przeprowadziła wywiad. Jak podobała Ci się rola? Bartek: Bardzo Jak współpracowało ci się z innymi aktorami? Bartek: Bardzo dobrze, atmosfera była bardzo miła. Czy miałeś tremę przed występem i jakie są twoje wrażenia po nim? Bartek:Nie miałem tremy, a wrażenia były bardzo dobre, wszystko poszło po mojej myśli. Swoją opinią na temat występu, podzielił się z nami odtwórca roli Kuby- Przemek Przysowa. Jak podobała Ci się rola? Przemek: Była świetna. Jak współpracowało Ci się z innymi aktorami? Przemek: Nie oceniam naszej współpracy. Czy miałeś tremę przed występem i jakie są twoje wrażenia po nim? Przemek: Nie,a przedstawienie nie podobało mi się. W „TeleDziadach” wystąpili również: Antek Raciborski, Karina Adamska, Monika Wątora, Luiza Drzewiecka, Paweł Waśniowski i Kacper Komaiszko. Patrycja Klempas Warto obejrzeć: "Skyfall"
Skyfall jest 23 filmem z serii przygód Jamesa Bonda...


W rolę tytułową po raz kolejny wcielił się Daniel Craig. W pozostałych rolach występują Javier Bardem jako były agent pragnący zemsty oraz Bérénice Marlohe jako nowa dziewczyna Bonda. Po ataku na siedzibę MI6, M zostaje zmuszona do przeniesienia działalności do podziemnego centrum. Jej każdy krok śledzi nowy przewodniczący Komitetu Wywiadu i Bezpieczeństwa, Mallory. M może zaufać tylko Bondowi. Bez względu na konsekwencje 007 będzie musiał wytropić i zniszczyć zagadkowego przeciwnika. Z pomocą agentki Eve Bond podąża tropem tajemniczego i bezwzględnego Raoula Silvy. Z czasem zaczyna odkrywać motywy jego działań. Lojalność wobec M zostaje wystawiona na próbę, kiedy jej przeszłość wyjdzie na jaw. Mimo swoich emocji i uczuć Bond musi zniszczyć zagrożenie. Bezsprzecznie jest to jeden z najlepszych filmów z serii o agencie 007. Okraszony świetnymi scenami akcji i mnóstwem efektów specjalnych dosłownie „wbija w fotel”. Piękna muzyka (wykonanie Adele) i zdjęcia (Deakins) dodają magii temu filmowi. Nie brakuje scen gdzie Bond pokazuje swoje poczucie humoru i wdzięk. Rewelacyjna gra aktorska Bardema dopełniają klimat filmu. Jednakże nie jest to Bond idealny. Nie brakuje słabych stron filmu takich jak mało wyraziste dziewczyny Bonda, momentami wątki trwają zbyt długo i rozwlekle. Podsumowując jest to bardzo emocjonujący, aczkolwiek momentami przerysowany, oferuje dużą dawkę akcji i dowcipne dialogi. Jest to niewątpliwe nowa twarz agenta 007. Z niecierpliwością czekamy na kolejną przygodę. Dagmara Domagała Recenzja: "Alchemik"

Paulo Coelho: "Bo los pragnie, byś spełnił swoją Własną Legendę."

"Alchemik" Paula Coelho to wspaniała książka o Santiago, pasterzu, który marzył o poznawaniu świata. Jego chęć odkrywania spowodowała, że wyruszył w podróż za skarbem, który mu się przyśnił. Na swej drodze spotyka starego króla, nakłaniającego go do pogoni za swoją Własną Legendą, Anglika poszukującego Kamienia Filozoficznego i Alchemika posiadającego tajemnicę długowieczności. Każda z tych osób pomogła mu odnaleźć drogę do Własnej Legendy, będącej jego przeznaczeniem. Santiago odkrywa sens życia, a na skraju podróży spotyka samego siebie i zdaje sobie sprawę, że skarbem, którego szukał jest moc wiary w swoje możliwości i własną osobę. Musiał przemierzyć pół świata i odczytywać różnego rodzaju znaki na ziemi i niebie, aby odkryć, że to czego szukał znajdowało się w miejscu z którego wyruszył. Przygody pasterza ukazane w tej książce uczą nas, że mimo przeciwności losu i niepowodzeń, nie wolno poddawać się, bo jedyną przeszkodą do osiągnięcia pełni szczęścia jest brak akceptacji samego siebie... Kinga Wandachowicz Szkoła na wesoło
Nauczyciel pyta:- Jasiu, ile miałeś lat w ostatnie urodziny? - 7  A ile będziesz miał w następne? - 9  Siadaj, pała! - Niech to  pała w urodziny...


O 3-ciej w nocy w mieszkaniu profesora dzwoni telefon: - Śpisz? - Śpie. - A my sie jeszcze uczymy! Przed egzaminem profesor widząc zdenerwowanie studenta pyta: - Czego się pan tak obawia? Moich pytań? -Nie, swoich odpowiedzi! Co to może być: biało -  czarne, znalezione na środku Sahary? - Cholernie zagubiony pingwin. Kacper Komaiszko MUZYCZNA LISTA



1.Gangam Style- PSY http://www.youtube.com/watch?v=9bZkp7q19f0 2.Jej dotyk- Mig http://www.youtube.com/watch?v=NZm4bPhWo48 3.Ona tańczy dla mnie Weekend http://www.youtube.com/watch?v=JvxG3zl_WhU 4.Skyfall Adele http://www.youtube.com/watch?v=7HKoqNJtMTQ 5.Don’t play No Game That I Can’t Win- Beastie Boys http://www.fabrykamuzy.pl/hit/don_t_play_no_game_that_i_can_t_win/329101 Mecz: Polska-Anglia okiem dziewczyny
Pierwszy gwizdek sędziego i…  zaczynamy!


Pierwsza strata Anglików z autu Jakuba Wawrzyniaka, aut dla Anglii... Wawrzyniak nie upilnował Milnera, ten zdołał dośrodkować drugi słupek, ale zamykając akcje Cleverley uderzył ręką, w nogę Piszczka. Dalekie zagranie z linii obrony, ale czujny Tytoń łapie piłkę z przed linii bocznej pola karnego. Znów próba prostopadłego podania Anglików - tym razem za mocne zagranie Milnera do Cleverley'a. Wawrzyniak znakomicie wyłożył piłkę spod linii końcowej Grosickiemu, który... nie trafił w nią czysto będąc na jedenastym metrze! Milner znów przesadził z siłą dośrodkowania i mamy kontrę! Grosicki próbował, ale powracający aż pod własne pole karne, Rooney wślizgiem wybił mu piłkę spod nóg. Polański łapie kartkę za faul w środkowej strefie boiska. Grosicki prostopadle w pole karne do wbiegającego Piszczka, ale Joe Hart był o ułamek sekundy szybszy. Po wybiciu piłki, głową, przez Jagielke, Wawrzyniak spróbował z woleja, jednak futbolówka poszybowała obok bramki Harta. Teraz było groźnie! Najpierw Krychowiak powstrzymał w polu karnym szukającego sobie pozycji do strzału Cleverley'a, a chwilę później Tytoń wyłapuje techniczny strzał Rooney'a. Uderzenie Gerrarda zablokowane! Anglicy co raz śmielej atakują... Bardzo mocne, kąśliwe uderzenie Lewandowskiego z prawej strony pola karnego, ale futbolówka przeleciała przed bramką Harta.Nie było komu strzelić teraz w kierunku bramki Anglików… Dośrodkowana z lewego skrzydła, piłka mijała kolejnych obrońców i Lewandowskiego, ale w końcu padła łupem Harta! Dośrodkowanie Gerrarda na 6. metr, a Wayne Rooney głową pakuje futbolówkę do siatki! Tytoń, niczym "Przyrośl", tylko odprowadził ją wzrokiem... GOOL!!! ROONEY! Ostre dośrodkowanie wybija Wasyl, a na strzał z  dwudziestego metra decyduje się Cleverley, jednak piłka o dobre pół metra mija bramkę Tytonia. Ależ ważny przechwyt Polańskiego! Gdyby nie on  to zagrana przez Rooney'a, piłka trafiłaby do Milnera, a ten miałby przed sobą tylko polskiego bramkarza i jedyne siedem metrów do bramki. Do przerwie, Polacy przegrywają z Anglikami, 0 1. Nie wyglądaliśmy w tej pierwszej połowie źle na tle Synów Albionu. Jednak jedna sytuacja wystarczyła, by Rooney wpakował futbolówkę do siatki, zdobywając swoją trzecią bramkę w eliminacjach. W drugiej połowie (o dziwo!) cały czas utrzymujemy dobry poziom



gry. Gramy mądrze i nie pozwalamy Anglikom rozwinąć skrzydeł. .. Przez większość czasu to my jesteśmy w ofensywie... Gramy bez żadnych kompleksów z takim przeciwnikiem jak Anglia, gdzie występują takie gwiazdy światowego footballu jak choćby Rooney czy Gerrard. W 70 minucie meczu, wysiłek naszych piłkarzy zostaje nagrodzony. Piłka w końcu ląduje w siatce Harta po rzucie rożnym wykonywanym przez Ludo Obraniaka. Umieszcza ją tam, strzałem głową, 24- letni Kamil Glik. Na stadionie wielka radość polskich kibiców, a z mojej strony jeszcze większe nadzieje na wygranie tego meczu. Niestety naszym Orłom remis jak najbardziej wystarczał i przez resztę meczu najzwyczajniej spuścili z tonu. Do końca spotkania mieliśmy jeszcze kilka sytuacji na trafienie do bramki. Całe spotkanie kończy się remisem 1 1. Dla Anglików była to zapewne porażka, gdyż spodziewali się pewnego zwycięstwa nad polską drużyną. Jednak my  kibice jak i zapewne piłkarze, traktujemy ten remis jako zwycięstwo, do którego zabrakło tylko troszeczkę szczęścia. Był to mecz, w którym to podopieczni Fornalika narzucili swój styl przeciwnikowi. Grając w odmłodzonym składzie, a na dodatek bez Jakuba Błaszczykowskiego. Brawa należą się również kibicom, którzy tłumnie przyszli na mecz po wtorkowym ''małym problemie technicznym'' z murawą. Stworzyli naprawdę świetną atmosferę na trybunach. Dobrze zaprezentowali się młodzi zawodnicy tacy jak 20- letni Paweł Wszołek czy 2 lata starszy Grzegorz Krychowiak, którzy mogą w niedalekiej przyszłości stanowić trzon polskiej reprezentacji. Podsumowując jedyną wadą tego meczu było to  że nie dorzuciliśmy 3 punktów do naszej tabeli. Karina Adamska Luiza Drzewiecka Umuzykalnienie młodzieży w wieku gimnazjalnym...
Na bazie własnych doświadczeń, postanowiliśmy sprawdzić jakie są preferencje młodzieży odnośnie muzyki i zainteresowań muzycznych.


Do przeprowadzenia badań posłużyliśmy się ankietą pani Reginy Hanslik, którą dostosowaliśmy do własnych potrzeb. Została przeprowadzona wśród losowo wybranych klas gimnazjalnych. Kolejnym etapem było zebranie i opracowanie danych. Badaniami zostało objętych 81 uczniów z klas 1-3 gimnazjum, w wieku od 13 do 16 lat, z czego 54% stanowiły dziewczęta a 46 % chłopcy. Już pierwsze pytanie skierowane do młodzieży przekonało nas, że lubią oni słuchać muzyki – bardzo lubi 78% uczniów, a tylko lubi 22% badanych. Jednocześnie z badań wynika, że bardziej lubią słuchać muzyki dziewczęta (55%) niż chłopcy (45%). Najczęściej słuchanym rodzajem muzyki wśród badanych było techno (56%), potem hip hop (51%), rock(19%), pop (19%), rap (10%), muzyka poważna (6%). Inne rodzaje muzyki wymieniane przez uczniów to  metal, punk, punk rock, hardrock, grunge, blues. Analiza odpowiedzi na pytanie, jaki jest twój ulubiony zespół muzyczny wskazała, że uczniowie nie posiadają jednego, czy nawet kilku ulubionych artystów muzycznych. Można śmiało wysnuć wniosek, że nie mają jednoznacznego lidera, idola muzycznego. Głosy oddane na poszczególne zespoły były bardzo zróżnicowane. Na pierwszym miejscu uplasował się zespół 52 Dębiec (10 głosów), potem: Scooter (6 głosów) Peja (6 głosów), Metallica (6 głosów), Nirvana (5 głosów), Ozone (5 głosów), Wilki (5 głosów), Lockdown (4 głosy), DKA (4 głosy), Linkin Park (4 głosy), Kazik Staszewski (3 głosy), Korn (3 głosy), Myslovitz (3 głosy), ATB (3 głosy), Ivan i Delfin (2 głosy) oraz Eminem (2 głosy).



Na pytanie, czy byłeś/ byłaś kiedyś w operze, filharmonii lub teatrze, ponad połowa badanych (53%) odpowiedziała, że tak. Myślę, że to dobrze świadczy o nauczycielach, którzy zajmują się edukacją i wychowaniem tej grupy młodzieży, dając im szansę obcowania z różnymi przejawami kultury.W wolnym czasie uczniowie najchętniej: słuchają radia (35%), siedzą przy komputerze (17%), oglądają TV (17%), spotykają się z przyjaciółmi (19%), czytają książki (6%) lub uprawiają sport (6%). Wnioski, jakie nasuwają się po przeprowadzeniu ankiety są moim zdaniem bardzo niepokojące  i w znacznej części pokrywają się z tymi do których doszła Pani Regina Hanslik przeprowadzając ankietę wśród uczniów gimnazjum nr 1 w Raciborzu patrz -http://www.szkola.net/awans/? Przeprowadzone badania jednoznacznie wskazują, że młodzi ludzie lubią muzykę, spędzają sporo czasu na słuchaniu ulubionych przebojów. Najpopularniejszym rodzajem w gronie młodzieży jest techno i hiphop, przy czym młodzież nie posiada jednego, czy nawet kilku ulubionych zespołów. Można śmiało powiedzieć, że „każdy słucha to  co lubi”. Nasuwa się pytanie: Jaki poziom reprezentują zespoły i jakie tematy poruszają w swoich piosenkach, których młodzież tak chętnie słucha? Część młodzieży, jak wykazały badania w wolnym czasie uczęszcza na zajęcia muzyczne takie jak nauka gry na gitarze, w orkiestrze dętej i zajęcia wokalne, a niektórzy chodzą nawet do szkoły muzycznej. Jest to bardzo pozytywne zjawisko i należy się z tego cieszyć. Nie jest to jednak zjawisko masowe i stopień muzycznego oddziaływania na młode pokolenie nie jest aż tak wielki. Magda Salwoska Wyjazd Integracyjny
O godz. 7.15 odbyła się zbiórka pod kościołem Św. Zygmunta. Celem wyjazdu była Bukowina Tatrzańska, i dodatkowe zwiedzanie Krakowa.


Około godz. 18 dotarliśmy do celu. Ośrodek wywarł na nas miłe wrażenie. Kiedy się już ulokowaliśmy w pokojach, poszliśmy wszyscy na kolację a następnie udaliśmy się do pokojów odpoczywać po długiej podróży. Po długim i upojnym śnie, o godz. 9 zeszliśmy na śniadanie. Po posiłku poszliśmy na świetlice gdzie zostaliśmy podzieleni na grupy i dostaliśmy zadania do wykonania na mieście. Gdy udokumentowaliśmy zdjęciami nasze zadania, wróciliśmy do ośrodka na obiad. Na wyjeździe organizowane były różne atrakcje, podchody, wycieczki w góry, na basen. Wszystkie były świetne i wszyscy się bardzo zaprzyjaźniliśmy, to chyba było celem wycieczki. Zachęcamy do takich wyjazdów, na pewno wszystkich bardzo zintegrują i zapewniają super zabawę. Bartosz Niewiarkiewicz Aleksandra Luksic