Musisz zainstalować flash player pobierz instalator






Luty * NUMER 6 / 2015 * II LO W SŁUPSKU


„A Capito” wita po dwóch tygodniach zimowej przerwy!
Fot. Natalia Bodnar, kl. II C

Witajcie kochani! Mam nadzieję, że odpoczęliście i zregenerowaliście siły na dalsze zmagania z nauką! My nie próżnowaliśmy i przygotowaliśmy dla Was ciekawostki z murów Micka. Maturzystom przypominam, że do matury pozostało 62 dni! Już teraz trzymamy za Was kciuki! Luty powoli dobiega końca i już coraz bliżej wiosny! Nasza redakcja też zaczęła wielkie odliczanie do przyjścia wiosny! Pozdrawiam cieplutko! Natalia Bodnar, kl. II C KALENDARIUM
Luty 2015 był miesiącem wielu ciekawych przeżyć i radości. Bardzo miło jest nam poinfrmować o kolejnych sukcesach naszych uczniów!


18.02.2015r. Magdalena Simińska z klasy IIEzakwalifikowana została do finału Wojewódzkiego Seminarium Astronomicznego. 27 lutego 2015 w Tczewie Magdalena przedstawi jurorom pracę pt. "Czar księżyców." Życzymy bezstresowego sukcesu. 19.02.2015r. Serdecznie dziękujemy za uczestnictwo i gratulujemy przejścia do II etapu XIII edycji Misyjnej Olimpiady Znajomości Afryki: Klaudii Karpińskiej i Patrycjii Bomba. 20.02.2015r. Anastasja Karimowa i Agnieszka Łanska zostały zakwalifikowane przez Pomorski Komitet Okręgowy Olimpiady Języka Rosyjskiego do udziału w eliminacjach okręgowych XLVI OJR, które odbędą się w Gdańsku 7 marca 2015 r. Gratulujemy dziewczętom i trzymamy kciuki. 20.02.2015r. Miło nam poinformować, że uczniowie klasy IC Aleksandra Płotka i Konrad Jędrzejczak dostali się do II etapu IV Wojewódzkiego Pomorskiego Konkursu Wiedzy o Podatkach. 24.02.2015r. Uczeń klasy IIIB Piotr Łukasiak zakwalifikował się do zawodów centralnych 39 Ogólnopolskiej Olimpiady Języka Angielskiego. Ostatni etap (pisemny i ustny) odbędzie się w Poznaniu 13-14 kwietnia. Patrycja Milczarczyk i Dominika Witkowska kl. II C



Ciekawe daty - marzec 1 marca - Dzień Puszystych, Dzień Piegów, 2 marca - Międzynarodowy Dzień Obrony Cywilnej, 3 marca - Międzynarodowy Dzień Pisarzy, Międzynarodowy Dzień Chorego 5 marca - Dzień Teściowej, Dzień Dentysty 6 marca - Dzień Olimpijczyka 8 marca - Dzień Kobiet, 9 marca - Światowy Dzień Psa, Dzień Paniki 10 marca - Dzień Mężczyzny, 11 marca - Dzień Ku Czci Narzędzi Pracy, 12 marca - Światowy Dzień Drzemki w Pracy 14 marca - Dzień Pi 15 marca - Światowy Dzień Poezji 17 marca - Światowy Dzień Morza, 18 marca - Europejski Dzień Mózgu, 19 marca - Dzień Wędkarza 20 marca - Dzień Bez Mięsa 21 marca - Światowy Dzień Walki z Dyskryminacją Rasową, 22 marca - Światowy Dzień Wody, Dzień Ochrony Bałtyku 23 marca - , Dzień Windy 24 marca - Narodowy Dzień Życia, 27 marca - Międzynarodowy Dzień Teatru 29 marca - Dzień Metalowca 31 marca - Światowy Dzień Budyniu Ewelina Siwiaszczyk, kl. II C Spotkanie z prezydentem miasta Słupska – Panem Robertem Biedroniem
Spotkanie społeczności szkolnej z prezydentem zorganizował samorząd uczniowski.


We wtorek, 17 lutego gościliśmy w naszej szkole prezydenta miasta Słupska – Pana Roberta Biedronia. Głównym założeniem spotkania było przybliżenie osoby Pana Roberta Biedronia, którego dotychczas większość z nas kojarzyła z funkcją posła, a od listopada nowego prezydenta naszego miasta. W spotkaniu wzięło udział dziesięciu reprezentantów każdej z klas naszego liceum. Wśród tematów poruszonych podczas rozmowy były: edukacja w naszym mieście, modernizacja szkół oraz plany na najbliższe zmiany w funkcjonowaniu Słupska. W trakcie wizyty dowiedzieliśmy się, że prezydent podczas swojej pięcioletniej kadencji chce położyć duży nacisk na rozwój kultury w naszym mieście. Z dużym zaangażowaniem odniósł się On także do tematu ścieżek rowerowych w Słupsku, do tych które są obecnie modernizowane oraz do tych, które mają dopiero powstać. Jednym z priorytetowych zadań w tej kwestii jest budowa drogi rowerowej do Ustki. Po spotkaniu mogę powiedzieć, że Pan Robert Biedroń sprawił wrażenie osoby otwartej, radosnej, ambitnej, z głową pełną pomysłów, które - mam nadzieję - wpłyną na dynamiczny rozwój naszego miasta. Aleksandra Poźniak, kl. II C

Zdjęcia ze spotkania z prezydentem naszego miasta



"(...)Pan Robert Biedroń sprawił wrażenie osoby otwartej, radosnej, ambitnej, z głową pełną pomysłów..." Dziękujemy Panu prezydentowi za odwiedzenie naszej szkoły!

DZIEŃ KOBIET
Dzień Kobiet – coroczne święto obchodzone 8 marca jako wyraz szacunku dla ofiar walki o równouprawnienie kobiet. Ustanowione zostało w 1910 roku. Dzień Kobiet w Polsce był obchodzony na szeroką skalę do 1993 roku.


DZIEŃ KOBIET - historia święta Choć w Polsce wiąże się je przede wszystkim z ideologią PRL i symbolicznym czerwonym goździkiem, z założenia Międzynarodowy Dzień Kobiet jest uczczeniem pamięci sufrażystek walczących o równouprawnienie kobiet, równe traktowanie w pracy i taką samą wypłatę za jednakowo wykonaną pracę. Początki obchodów tego święta związane są ze strajkami w Stanach Zjednoczonych. Podczas jednego z nich, w 1909 roku kobiety sprzeciwiające się uciskowi w firmie, zostały zamknięte w fabryce, gdzie wybuchł pożar. Zginęło w nim 126 kobiet. Dlatego od 1910 roku obchodzi się Dzień Kobiet jako uczczenie pamięci i poświęcenia tych kobiet. Ustanowiła go Międzynarodówka Socjalistyczna w Kopenhadze. Z założenia Dzień Kobiet miał służyć utrwalaniu idei równości. Dzień Kobiet - kiedy i gdzie jest obchodzony?



W większości krajów obchodzony jest 8 marca, choć są wyjątki – w Tunezji obchodzi się go 13 sierpnia. Data – początek marca – związana jest z rzymskimi obchodami Matronaliów, święta macierzyństwa, płodności i pierwiastka żeńskiego w naturze. Wtedy też kobiety były traktowane w sposób wyjątkowy, dawano im prezenty i spełniano ich życzenia. Współcześnie respektują to święto kraje takie, jak Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Brazylia, Chiny, Chorwacja, Cypr, Kuba, Portugalia, Rosja, Słowacja, Szwecja, Ukraina, Indie, Węgry, Francja i oczywiście Polska. Dzień Kobiet - co dać w prezencie? Zazwyczaj panie w Polsce otrzymują w prezencie słodycze i kwiaty. Goździki nadal są niezwykle popularnym kwiatem. Obok niego królują tulipany i czerwone róże, te szczególnie dla partnerek. Jednak w innych krajach, na przykład we Włoszech, kobiety otrzymują gałązki akacji srebrzystej. Podobny podarunek otrzymują w Rosji. Kamil Kosucho, kl. II C POMIDORY KULTURY



Pusty dom (2004) Kim Kiduk opowiada historię młodego bezdomengo Taesuk, który żyje w domach innych ludzi podczas ich nieobecności. Wszystko się zmienia, gdy pewnego razu, po włamaniu się do mieszkania odkrywa ze znajduje się tam kobieta. Uczucie rodzące się pomiędzy bohaterami jest wypadkową romantycznych wizji, a najprostsze czynności nabierają mistycznego charakteru. Dialogi w filmie ograniczone zostały do minimum, natomiast za bohaterów mówią gesty, symbole. To co najważniejsze dzieje się między słowami. Krzyki otaczającego świata są zagłuszane milczeniem głównych bohaterów. Każda scena jest przemyślana i potrzebna, wszystko składa się w niezwykle sprawny wizualnie obraz. "Pusty dom" to fascynujący film opowiadający o okrucieństwie świata, z którym walczy miłość. Film mimo że prosty w wymowie jest nieprzeciętnym dziełem, którego atmosferę powinniśmy chłonąć wszystkimi zmysłami. Zakochany bez pamięci (2004) Główny bohater Joel (Jim Carrey) to człowiek niezwykle samotny, zmagający się z własną pospolitością. Na swojej drodze napotyka zaskakująco otwartą i oryginalną Clementeine, w której się zakochuje. Po jednej z kłótni kobieta poddaje się zabiegowi wymazania go z pamięci. On ostanawia zrobić to samo, lecz w trakcie uświadamia sobie, że ciągle kocha Clementaine. Kaufman stworzył opowieść z zaskakującą głębią i mozajkową wielowarstwowością. Film doskonale przedstawia zakamarki ludzkiej psychiki i dwubiegunowość ludzkich uczuć. Miłość w "zakochanym bez pamięci" jest uczuciem, przed którym nie można uciec, ani go oszukać. Specyficzny klimat filmu, gra aktorska, wybitny



montaż składają się na nietuzinkowość tego obrazu. The Black Keys - Brothers(2010) Brothers jest ósmą płytą The Black Keys. Brzmienie jak i wydźwięk ogólny albumu nie pasują do reszty dorobku tegoż zespołu. Jest zdecydowanie bardziej mainstreamowy niż np. „Rubber Factory” (który osobiście właśnie poprzez garażowe brzmienie i surowość jest uważam za ich najlepszy krążek), ale nie idzie na ustępstwa pod publikę które mają miejsca na „El Camino”. Zgrabnie porusza się między fuzzowymi riffami(Howlin’ For You), radiowym poprockiem (Tighten Up), a wręcz swingującym jazzem(Never Gonna Give You Up). „Brothers” na każdym kroku pozytywnie zaskakuje, serwując nam ucztę różnorodnych „pyszot”. Choć wrzucono nań wiele, na pierwszy rzut oka niepasujących do siebie utworów, ogół zachwyca. Nawet pojawia się delikatne reggae, które jest naprawdę fachowo zagrane. Widać przy tym mocne zafascynowanie twórczością takich artystów jak Jack White, Joe Strummer czy Robert Johnson(tego ostatniego można w dzisiejszych czasach podpiąć pod wszystkich artystów blues-rockowych). Album polecam z całego serca. Nie jest skomplikowany ani przesycony niepotrzebną treścią. Wszystko się w nim bardzo dobrze łączy. Słuchać go jednak trzeba z dystansem. Nie jest odkrywczy, albo powalający pod względem kompozycji. Efekt końcowy jest jednak urzekająco przystępną odskocznią od poważniejszej muzyki. Hubert Kurkiewicz i Magda Kasperek, kl. II A i II C
Tak sobie myślę o historii


Historią zainteresowałem się w 3 klasie gimnazjum. Pamiętam, że planowałem wówczas zdobyć tytuł laureata w jakimś konkursie kuratoryjnym, który pozwoliłby mi na dostanie się do wybranej przeze mnie szkoły i klasy (nie udało mi się bo, zostałem jedynie finalistą, co dzięki Bogu wystarczyło). Historia ma to do siebie, że na samym początku potrafi zniechęcić. Grube, opasłe tomy z setkami dat rzeczywiście mogą przytłoczyć. Czy nauka historii ma w ogóle jakiś sens? Po pewnym czasie, gdy już przeczytałem wiele książek historycznych, przekonałem się, że tak. Z pewnością daje możliwość zrozumienia procesów religijnych, społecznych, kulturowych i gospodarczych, które spowodowały, że świat wygląda tak, a nie inaczej. Ponadto pozwala poznać historię swojej ojczyzny, co jest fundamentalne, aby nie zatracić własnej tożsamości. Mnie osobiście wiedza historyczna wiele razy pozwalała zmierzyć się z nieprawdziwymi poglądami tzw. „wojujących ateistów”, którzy próbowali poprzez rzekomo racjonalne argumenty zanegować religię katolicką. Przede wszystkim historia pozwala jednak na zaobserwowanie błędów. Dzięki tej obserwacji, możemy uniknąć pomyłek już przez kogoś popełnionych w życiu. Myślę, że jest to bardzo praktyczne. Ponadto może nam się kiedyś przytrafić sytuacja, w której ktoś opowie historyczny żart, wszakże żeby go zrozumieć, trzeba trochę wiedzieć. Teraz przejdźmy do praktycznej strony nauki. Warto sobie zadać pytanie: jak uczyć się historii? Na bazie własnych doświadczeń mogę stwierdzić, że nie ma sensu uczyć się dziennych dat, a czasem nawet i rocznych, które i tak w większości wylecą z głowy. Myślę, że każdy maturzysta powinien znać jednak daty najważniejszych wydarzeń w historii świata i ojczyzny. Radzę skupić się jednak głównie na zrozumieniu procesów rządzących światem. Pomocne w nauce historii jest pozytywne nastawienie, które pozwala czytać książki historyczne prawie jak przygodowe (pamiętajcie jednak, że prawie robi wielką różnicę ). Nie należy też przesadzać, ale z umiarem poznawać tajemnice przeszłości i ich skutki w teraźniejszości. Myślę, że to pozwoli poprzez historię wysnuć ciekawe wnioski odnośnie siebie i swojego miejsca w świecie. Zachęcam i życzę powodzenia B.S A NIECHAJ NARODOWIE WŻDY POSTRONNI ZNAJĄ, IŻ POLACY NIE GĘSI, IŻ SWÓJ JĘZYK MAJĄ..., CZYLI MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO – 21.02.2015
"Dbaj o język i mów poprawnie, wyraźnie oraz dokładnie, bo kto nie ćwiczy często języka, ten się w mówieniu potem potyka"


Już od 15 lat w Polsce i na świecie, 21 lutego organizowany jest MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO. To coroczne święto zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku na pamiątkę wydarzeń z 1952 roku, kiedy to w miejscowości Dhaka (obecnej stolicy Bangladeszu), doszło do demonstracji, a następnie zamordowania pięciu studentów, domagających się uznania ich języka ojczystego - bengalskiego (bangla) - za jeden z dwóch urzędowych języków ówczesnego państwa Pakistan. Ma ono na celu ochronę różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego, gdyż według wielu językoznawców około połowa spośród języków, którymi obecnie mówi się na świecie, jest zagrożonych wyginięciem. Z racji tego, przedstawimy kilka ciekawostek na temat naszego, pięknego języka polskiego: •język polski jest językiem ojczystym dla około 46 milionów ludzi na świecie, w tym głównie w Polsce oraz wśród Polaków za granicą (Polonia) •najstarsze zdanie w języku polskim „Day, ut ia pobrusa, a ti poziwai”, zapisano w 1270 na karcie 24 tzw. Księgi henrykowskiej •litery w tym języku mają bardzo ciekawą historię, która sięga starożytnego Egiptu sprzed 5000 lat. Niektóre z liter były hieroglifami przedstawiającymi różne przedmioty np. litera F była utożsamiana z sierpem, B z domem, natomiast R oznaczała ludzką głowę •samogłoska A jest najczęściej spotykaną głoską •dawniej występowały trzy liczby gramatyczne, a były to mianowicie: pojedyncza, podwójna i mnoga. W dzisiejszym języku liczby te zostały zredukowane do dwóch z wykluczeniem podwójnej

"Dzień ten powinien nabrać szczególnego znaczenia dla wszystkich mniejszości narodowych, a jego obchody powinny stać się stałym elementem tradycji".

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego przypomina nam o znaczeniu dobra kulturowego, jakim jest język. Dla Polaków jest on skarbem i symbolem narodowym. Język nie jest bowiem tylko środkiem komunikacji, lecz pełni także funkcję nośnika tożsamości narodowej. Tworzony jest przez kulturowe tradycje, wspomnienia, historie, emocje, jak również szczególne zwroty i formy myślenia. W związku z tym dzień ten powinien nabrać szczególnego znaczenia dla wszystkich mniejszości narodowych, a jego obchody powinny stać się stałym elementem tradycji. Główną rolę w podtrzymywaniu i pielęgnacji języka ojczystego odgrywa przede wszystkim rodzina. Jednak dzięki możliwości nauki w szkole języków mniejszości narodowych, ogromny wpływ na krzewienie języka polskiego mają nauczyciele. W związku z tym pragniemy im za to szczerze podziękować. Malwina Gasyna i Magdalena Knuth, kl. II C
WALENTYNKI


Jak zakochani obchodzą walentynki w różnych kulturach? Czy zastanawialiście się kiedykolwiek nad tym, jak w innych kulturach obchodzi się dzień zakochanych? W naszym kraju ten dzień przede wszystkim kojarzy się z czerwonym kolorem, serduszkami, drogą kolacją oraz obowiązkowym prezentem - od brylantów poczynając, a na różnego rodzaju misiach kończąc, od tych kieszonkowych, po te, które nie mieszczą sie w pokoju. Oczywiście, nie tylko w naszym kraju walentynki są tak obchodzone, jednak na walentynkowej mapie świata znajdziemy różne rodzaje świętowania. W Stanach Zjednoczonych obdarowujemy nie tylko kochaną osobę, ale również kolegów z pracy, wysyłając im różne śmieszne i miłe liściki. Niemcy stawiają przede wszystkim na zasadę "przez żołądek do serca". Jeżeli wybieracie się do naszych zachodnich sąsiadów do kochanej osoby, to obowiązkowo musicie zamówić jakąś dobrą kolację. Jeżeli twój mężczyzna jest niemieckiego pochodzenia, to spodziewaj się krótkiego rymowanego liścika. W Południowej Afryce kluby, restauracje oraz puby są wypełnione po brzegi, a walentynkowicze zarówno młodzi jak i starzy bawią się, tańcząc i pijąc. We Włoszech w ten dzień obowiązuje nakaz kupowania prezentów w jednym kolorze, nieważne co to będzie czy pluszak, czy samochód prezent musi być czerwony. Włosi wierzą, że w dzień



zakochanych kobieta wyjdzie za pierwszego mężczyznę, którego spotka na ulicy. Austriaccy nowożeńcy 14 lutego dostają od państwa darmową przejażdżkę dorożką przez kilka głównych ulic miasta. Szczęście jest podwójne, ponieważ dostają też nagrodę w postaci sumy pieniężnej, a swoją drogą to ciekawe, czy turyści też dostaliby pieniądze. W Japonii walentynki są bardzo podobnie obchodzone jak w Polsce, jednak jest jedna mała różnica - prezenty dostają jedynie mężczyźni, a specjalnym prezentem są zrobione własnoręcznie przez ukochaną ciasteczka. Mam nadzieję, że wiąże się to z tym, że kobiety w Japonii są noszone na rękach nie tylko od święta. W Szkocji zaś święto celebrują przede wszystkim dzieci, które na zajęciach szkolnych wymyślają wierszyki okolicznościowe, a następnie wysyłają lub podrzucają je anonimowo znajomym lub rodzinie. Organizowane są również specjalne przyjęcia, gdzie każdy przy wejściu pisze swoje imię na kartce i wrzuca do jednego z dwóch pojemników podzielonych ze względu na płeć. Następnie losuje się imię wybranki lub wybranka, z którym należy spędzić resztę wieczoru. Ponoć na tego typu imprezach poznało się wiele szkockich par. W Malezji organizowany jest konkurs pt. "Więźniowie miłości", w którym biorą udział pary zakute w metalowe kajdanki, które następnie są obserwowane przez tydzień. Zwycięska para otrzymuje nagrodę pieniężną. Teraz, kiedy już wiecie, jak obchodzi się Walentynki w innych krajach, śmiało możecie wchodzić na zagraniczne portale randkowe i zaskakiwać potencjalnych partnerów swoimi prezentami. Damian Niewadził, kl. II C W poetyckim nastroju
Pisanie wierszy nie musi wiązać się z emocjonalnym przytłoczeniem. Pisać można o wszystkim!


Gdzie jesteś? Gdzie jesteś?! Od rana Beznadziejnie poszukiwana Bawełniana, czerwona Skarpetko prawa! Czyżby jakaś Podła zmora Wczoraj z wieczora Podstępnię Cię ukryła Z lewą rozdzieliła? Wszystkie kąty Przeszukałam W szafki, szuflady Zajrzałam Zmysły przez ciebie Straciłam! Pewna przecież byłam Że obie skarpetki Do pary złożyłam! Myślę Żeś na zawsze stracona! Trudno… Twoje miejsce Przy lewej Zajmie prawa Bordowa! Zaśnij Śpij Emilko, śpij Śnij sny piękne, śnij Noc już płaszczem świat otula Chce jej uciec myszka bura A na płocie szary kot Może złapać myszkę w lot Księżyc szelma niespodzianie Wykąpał się w zimnym stawie Gwiazdy za nim powpadały Przestraszyły wszystkie żaby Cisza się po domu skrada Skrzypi tylko szafa stara Sen z za rogu nos wysuwa A tuz za nim – myszka bura Spij siostrzyczko śpij Śnij o czarach śnij Z tobą zaśnie tez kot szary I nie złapie myszki małej. Samotny Drewniany stół z czterema nogami Skarży się rudej sofie Że stary Że w stawach go łamie od rana| Że noga prawa kulawa Że nikt nic na niego nie stawia Że lepsza od niego ława Że z wieczora i z ranaStoi sam bez zastawy Taki stół z powyłamywanymi nogami… Okno Wreszcie okno na świat Szeroko otwarte! Miękką szmatką Dziś z rana przetarte Z resztek deszczu Pyłu i smutku Który kłębił się I w domu i w ogródku Od soboty… Ja Zamykam oczy Z trzaskiem Nie pozwalam uszom słyszeć Wstrzymuję oddech Z nadzieją, że Uspokoję Dudnienie serca W bezruchu W bezzmysłowym Bezmyśleniu Szukam Siebie Natalia Pliszka IP Awareness Foundation



Fundacja przeprowadziła trzy kampanie: 2010 r. – „Accidental Pirate” (Przypadkowy Pirat). Najważniejszym tematem kampanii był wynik badań, które pokazały, że 1 na 3 Australijczyków był zaangażowany w kradzież filmu lub materiału telewizyjnego, czyli uprawiał piractwo. Paradoksalnie, dokładnie w tym samym czasie postrzegał piractwo jako kradzież. Kampania przeprowadzona została przez przemysł telewizyjny i filmowy. 2011 r. – „What’s your excuse?” (A Ty jaką masz wymówkę?). Kolejne badanie pokazało, że coraz więcej Australijczyków szuka wygodnych wymówek na usprawiedliwienie własnych pirackich działań w Internecie. Zwrócono uwagę, że kluczową rolę w zmniejszaniu liczby krazieży w Internecie pełnią dostawcy usług internetowych. 2012 r. – „Thank you” (Dziękuję) - w ramach tego projektu prowadzone są kampanie, które zachęcają Australijczyków do dalszej edukacji w zakresie zapobiegania piractwu i kradzieżom w Internecie. W kampaniach występują znani australijscy aktorzy, ekipy filmowe, producenci, wystawcy, przedstawiciele telewizji. Na podstawie: http://legalnakultura.pl/pl/czytelniakulturalna/naswiecie DOWCIPY

„A capito” Adres redakcji: 76-200 Słupsk, ul. Mickiewicza 32, tel. (59) 84 24 962; www.lo2.slupsk.pl Opiekun merytoryczny: Iwona Płóciennik. Redaktorki naczelne: Aleksandra Poźniak i Natalia Bodnar. Zespół redakcyjny: Ewelina Siwiaszczyk, Damian Niewadził, Patrycja Milczarczyk, Dominika Witkowska, Kamil Kosucho, Damian Ujma, Krzysztof Szaja, Malwina Gasyna, Magdalena Knuth, Magda Kasperek, Michał Małecki i Aleksandra Brodzińska

*** Blondynka wypełnia formularz: IMIĘ: Anna NAZWISKO: Kowalska URODZONA: Tak *** Przychodzi Kubuś do Prosiaczka i mówi: - Już wiem gdzie będziesz gdy dorośniesz. - Gdzie? - W pasztecie. *** Kowalski pyta się szefa: - Szefie da mi pan urlop, bo teściowa przyjeżdża? A szef na to: - Nie ma mowy Wiedziałem, że z szefa dobry człowiek! Damian Ujma i Krzsztof Szaja, kl. II C