Musisz zainstalować flash player pobierz instalator












Krasnołęcka podbija Europę! Nasi w Paryżu! Coupe Georges Baptiste jest stowarzyszeniem organizującym od 1969 roku konkurs kelnerskosommelierski uznawany na świecie za jeden z prestiżowych i wiodących konkursów międzynarodowych związanych z branżą gastronomiczną, a przede wszystkim ze stanowiskiem Maitre d`Hotel. Ideą konkursu jest zaprezentowanie umiejętności zawodowych Maître d'hôtel oraz serwisu w obecności gościa w następujących dziedzinach: przygotowanie i serwowanie przystawek, dań mięsnych, rybnych i deserów, przyjęcie zamówienia, wykonanie dekoracji lub wyeksponowanie produktu w restauracji, analiza organoleptyczna win oraz przygotowanie i serwowanie koktajli klasycznych. Udział w konkursie wymaga od uczestnika bardzo dobrej znajomości języka angielskiego i/lub francuskiego oraz wiedzy z zakresu towaroznawstwa napojów i produktów Europy, technologii gastronomicznej i etyki i protokołu przy stole oraz wysoce rozwiniętych umiejętności manualnych.Zespół Szkół HotelarskoTurystycznoo-Gastronomicznych jako jedyna szkoła w Polsce od kilku lat uczestniczy w tym konkursie. Tegorocznym reprezentantem Polski w Paryżu był Mateusz Welenc, uczeń III klasy profilu Ż/K. Uczniowie z kilkunastu krajów Europy (Estonia, Słowenia, Finlandia, Dania, Belgia, Luksemburg, Francja, Hiszpania, Monako, Niemcy) mieli za zadanie wykonać m.in. stek tatarski, grillowaną doradę, flambirowane naleśniki, koktajle typu short i long oraz zaprezentować deskę serów. Dodatkowo, uczestnicy dokonali analizy organoleptycznej win oraz przygotowywali przystawkę z szynki bajońskiej. Po zmaganiach konkursowych, uczestnicy wraz z opiekunami podziwiali niezwykłe zabytki Paryża z pokładu BateauMouches oraz zwiedzili hotel Le Bristol, gdzie mogli poznać tajniki kuchni molekularnej. Konkurs Coupe Georges Baptiste umożliwia uczestnikom zdobycie bezcennych doświadczeń, które zostaną wykorzystane w pracy zawodowej.







Kolejny projekt unijny w szkole! Skosztujcie „Smaków Andaluzji” Projekt Erasmus + „Smakując Andaluzję. Innowacyjna praktyka zwiększająca kwalifikacje zawodowe”W projekcie weźmie udział 18 uczniów w przedziale wiekowym 17-19 lat kształcących się w zawodzie technik obsługi turystycznej oraz technik żywienia i usług gastronomicznych. Zakłada realizację miesięcznej praktyki w restauracjach oraz hotelach na terenie miasta Ubeda w 2016 roku. Uczniom towarzyszyć będzie 2 nauczycieli, którzy po 2 tygodniach praktyk zostaną wymienieni przez kolejną dwójkę opiekunów. Głównym celem projektu jest umożliwienie uczniom zdobycia umiejętności i kompetencji praktycznego wykorzystania zdobytej w toku nauki szkolnej teoretycznej wiedzy a także poznanie nowych tendencji w rozwoju turystyki, takich jak szeroko pojmowana turystyka edukacyjna oraz turystyka kulinarna tj. oleoturystyka. Jego założeniem jest poszerzenie wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju, turystyki tematycznej, coraz bardziej popularnej wśród klientów biur podróży oraz slow food. Kuchnia hiszpańska jak kuchnia wielu krajów jest b. różnorodna. Każdy region specjalizuje się w pewnym jej obszarze, np. Andaluzja - oliwa, Asturia z cydru, Walencja z paella. Zakładamy spotkania studyjne, podczas których uczniowie będą wymieniać się doświadczeniem, naukę języka hiszpańskiego, zwiedzania, poznawanie regionu. Na bieżąco informacje z praktyk będą ukazywać się na fun page'u grupy, wraz z przepisami kulinarnymi. Po odbytym stażu ukażą się artykuły w pismach branżowych. Projekt zakłada wsparcie EXTENDY- Agencji Promocji Regionu Andaluzji.Program stażu rozszerzony o elementy systemu ECVET odpowiada bezpośrednio na potrzebę takiej organizacji procesu kształcenia, aby uwzględnić w nim treści wymagane przez pracodawców. Partnerem szkoły w projekcie jest firma euroMind- firma konsultingowoedukacyjno- szkoleniowa, organizująca projekty wymian i staży oraz szkoła Gambrinus, oceniająca stażystów w ramach systemu ECVET. Celami szczegółowymi projektu jest zdobycie przez uczniów wiedzy, kompetencji i umiejętności zawodowych, takich jak poznanie produktu lokalnego, tj. oliwy z oliwek, oraz jego promocja; poznanie oferty hotelowej dotyczącej programu turystycznego; kompleksowa obsługa klienta; umiejętne posługiwanie się materiałami branżowymi takimi jak karty menu, ulotki promocyjne, przewodniki; udzielanie informacji; swobodne posługiwanie się językiem obcym w zakresie słownictwa zawodowego w języku angielskim i języku hiszpańskim; rozwijanie kompetencji personalnych i społecznych. Na podstawie kontaktów z lokalnymi pracodawcami oraz wewnątrzszkolnych badań dotyczących oferty szkoleniowej dostrzegliśmy szereg potrzeb, którym chcielibyśmy sprostać. Ponieważ zauważyliśmy, że umiejętności praktyczne stoją na zdecydowanie niższym poziomie niż wiedza teoretyczna, chcielibyśmy stworzyć możliwości, aby obie te wartości wyrównać. Naszym uczniom brakuje obycia z miejscem pracy, kultury wykonywania pracy, pewności siebie a przede wszystkim właśnie umiejętności zastosowania posiadanej wiedzy w praktyce. Młodzież wykazuje



bierność, zanika w niej potrzeba odniesienia sukcesu. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest brak okazji do wykorzystania szkolnej wiedzy, zwłaszcza praktycznego wykorzystywania języków obcych, a co za tym idzie motywacji do ich nauki. Spora część uczniów naszej szkoły pochodzi z rodzin z różnorakimi problemami socjalno – społecznymi, co w jeszcze większym stopniu zaburza ich potrzebę odniesienia sukcesu i konsekwencje w dążeniu do tego. Wyjazd zagraniczny, podczas którego młodzież będzie musiała radzić sobie z różnymi typowymi i nietypowymi sytuacjami związanymi z przyszłym zawodem może zmienić nastawienie uczniów do świata. Dla wielu z nich udział w projekcie może być również jedyną i niepowtarzalną szansą na wyjazd zagraniczny, dla niektórych może stać się przygodą życia. Młodzież, która chce być konkurencyjna na rynku pracy, zwłaszcza w czasach wysokiego bezrobocia wśród absolwentów szkół średnich, musi mieć solidną bazę umiejętności praktycznych, posiadać kompetencje językowe, pewność siebie i motywację. Rezultaty, jakie oczekujemy uzyskać to: zwiększenie szans na znalezienie zatrudnienia po zakończeniu edukacji w naszej szkole, poznanie nowych tendencji w turystyce związanych z turystyką kulinarną, przełamanie bariery językowej, umiejętność odnalezienia się w obcojęzycznym środowisku pracy, rozbudzenie zainteresowania językiem hiszpańskim, a także wzmocnienie w uczniach cech takich jak pewność siebie, odpowiedzialność, otwartość, tolerancja, szacunek. Ustalono, że staż odbędzie się potencjalnie w następujących firmach partnerskich organizacji euroMind, takich jak Hotel Fuentenueva, Hotel Alvaro Torres, Semer Turismo, Artificis, Restauracja Condestable. Głównym celem projektu jest stworzenie uczniom możliwości kształcenia praktycznego, które w znaczący sposób wpłynie na zwiększenie możliwości ich zatrudnienia w wyuczonym zawodzie; zdobycie umiejętności i kompetencji praktycznego wykorzystania zdobytej w toku nauki szkolnej teoretycznej wiedzy a także poznanie nowych tendencji w rozwoju turystyki, takich jak szeroko pojmowana turystyka edukacyjna oraz turystyka kulinarna tj. oleoturystyka. Jego założeniem jest poszerzenie wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju, turystyki tematycznej, coraz bardziej popularnej wśród klientów biur podróży oraz slow food. Celami szczegółowymi projektu jest zdobycie przez uczniów wiedzy, kompetencji i umiejętności zawodowych, takich jak poznanie produktu lokalnego, tj. oliwy z oliwek, oraz jego promocja; poznanie oferty hotelowej dotyczącej programu turystycznego; kompleksowa obsługa klienta; umiejętne posługiwanie się materiałami branżowymi takimi jak karty menu, ulotki promocyjne, przewodniki; udzielanie informacji; rozwijanie kompetencji personalnych i społecznych. W zakresie umiejętności językowych celem projektu jest posługiwanie się językiem angielskim zawodowym i hiszpańskim w sytuacjach związanych z wykonywaniem zadań na praktykach oraz sytuacjach dnia codziennego, wdrażanie do swobodnego wyrażania myśli i prostej komunikacji, zwiększenie zasobu słownictwa oraz pozbycie się bariery językowej. W zakresie geografii: poznanie zabytków



kultury i dziedzictwa narodowego Andaluzji, historii i metod produkcji oliwy z oliwek, regionów turystycznych z ich ofertą.



Andaluzyjska perła renesansu - Z wizytą w Ubedzie Ubeda może być idealna propozycją na wakacje. Miłośnikom Hiszpanii tego miasteczka nie trzeba przedstawiać. Już samo położenie czyni to miejsce niezwykle atrakcyjnym. Południe Hiszpanii, wśród upraw oliwek, dębu korkowego, cytrusów, palm daktylowych i bawełny. Klimat podzwrotnikowy – ciepłe i deszczowe zimy oraz suche, gorące lata. W pobliżu znajdują się filary turystyki Andaluzji: Sewilla, Grenada, Kordoba i Malaga. Powyżej rozciąga się najwyższe pasmo górskie kontynentalnej Hiszpanii – Sierra Nevada i nieco niższe – Sierra Morena. Tutaj wymyślono flamenco. Tu narodziła się Corrida. Tutaj morze śródziemne wychodzi na ocean Atlantycki, a w słoneczny ( czyli prawie każdy) dzień widać wybrzeża Afryki, łatwo dostać się do Maroka… Tutaj, pod wpływem kultury arabskiej tworzyła się niesamowita mieszanka stylów. Maurowie przez prawie 800 lat zdołali zaakcentować swoją obecność w architekturze, muzyce, nauce, sztuce i kulturze życia codziennego. Na jednym z najsłynniejszych wybrzeży świata – Costa del Sol (wybrzeże słońca) znajdują się liczne zabytki kultury Maurów. Andaluzja została podbita przez Arabów w VII w., 756 r. Abd arRahman I z dynastii Umajjadów założył emirat ze stolicą w Kordobie. 929 Abd arRahmana III przekształcił emirat w kalifat, niezależny politycznie i religijnie od Damaszku. W X w. kalifat kordobański osiągnął najwyższy poziom rozwoju, jednak już w następnym stuleciu rozpoczął się proces jego upadku. Kalifat rozpadł się na liczne małe królestwa, najeżdżane przez berberyjskich Almorawidów i Almohadów z Afryki Północnej. W XIII w odzyskana przez katolików i włączona do królestwa Kastylii. Ostatecznie Maurowie zostali wypędzeni z Półwyspu iberyjskiego w XVI w. Otoczona kamiennymi murami Ubeda to zabytkowe miasto w Hiszpanii, położone na wzgórzu La Loma, pełne dobrze zachowanych pałaców mieszczańskich, kamienic i bogatych podwórek. Według miejscowych legend miasto założone zostało przez praprapraprawnuka Kaina - występującego w Księdze Rodzaju kowala Tubala. W starożytności znajdowała się tu rzymska osada, która po upadku Cesarstwa została zajęta przez Wizygotów. Jednak rozwój miasta przypadł dopiero na czasy panowania Maurów, którzy nadali miastu nazwę Ubdalat alArab. Pod panowaniem arabskim Ubeda pozostawała do 1233 roku, kiedy to ówczesny król Kastylii, Ferdynand III Święty zdobył miasto i przyłączył je do swojego królestwa. Po tym wydarzeniu przez blisko dwa stulecia Ubeda wraz z pobliską Baezą i Jaén stanowiły graniczną twierdzę z arabskim kalifatem Grenady. Największy rozkwit miasta nastąpił w XVI wieku, kiedy to na statkach z Ameryki przypływało tu złoto a bogata szlachta wznosiła piękne i bogato zdobione kościoły oraz pałace. Ubeda to ważne centrum rzemiosła ceramicznego. Do wyrobu dzbanków, mis, talerzy używa się takich samych materiałów, wzorów i pieców jak za czasów arabskich. Będąc w Ubedzie, koniecznie należy



zatrzymać się na placu Plazza de Vazquez de Molina, nad którym góruje Kościół Zbawiciela (Sacra Capilla del Salvador). Pozostałe ważne zabytkowe budowle miasta to m. in. XIII wieczny kościół Santa Maria de los Reales Alcázare, wzniesiony dla Juana Vázqueza de Moliny, XVI wieczny Palacio de los Cobos, XV wieczny Casa Mudéjar (obecnie Muzeum Archeologiczne), Kościół św. Pałwa (Iglesia de San Pablo) oraz znajdujący się poza murami miasta Kościół św. Mikołaja (Iglesia de San Nicolás). Na placu Plaza del Primero de Mayo w czasach inkwizycji stał szafot a od XVI do połowy XIX wieku urządzano tu corridy. W 2003 roku Úbeda została wpisana na listę światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO. 0000000000000000000000000000000000 Sztuczne zapłodnienie Czy przekazywanie niezapłodnionych komórek jajowych kobietom, których organizm sam ich nie wytwarza jest złe? Jakie jest stanowisko Kościoła w tej sprawie?, ucz. Kl. 1 Przekazywanie niezapłodnionych komórek jajowych innym kobietom, podobnie jak nasienia, jest metodą sztucznego zapłodnienia przy użyciu gamet od osób trzecich. Nazywane jest inaczej zapłodnieniem heterologicznym. Gamety to dojrzałe komórki rozrodcze żeńskie, czyli komórki jajowe lub męskie, czyli plemniki. Przekazywanie komórek jajowych i plemników w sposób sztuczny jest moralnie złe. Do negatywnej oceny moralnej przyczynia się fakt wykorzystania do zapłodnienia komórek rozrodczych przynajmniej jednej z osób z poza małżeństwa. Stosowanie tej metody sprzeciwia się jedności i wierności małżonków. Jedynie małżonkowie maja prawo do stania się matką i ojcem dziecka poczętego w małżeństwie dzięki sobie. Przekazanie komórki jajowej od innej kobiety to inna tożsamość genetyczna (inna matka biologiczna). Jest to taka sama sytuacja kiedy mężczyzna ma dziecko z inną kobietą. Dziecko ma prawo być poczęte i narodzone w małżeństwie ze swoich rodziców. Poczęte i narodzone, a nie tylko narodzone. Poczęcie dziecka powinno mieć miejsce w akcie małżeńskim, ponieważ dziecko ma prawo do poczęcia w akcie jedności i miłości swoich rodziców. W akcie małżeńskim małżonkowie współpracują z Bogiem Stwórcą, który wpisał prawa w naturę aktu małżeńskiego. Dziecko jest darem osobowym, a nie rzeczą, która się należy małżonkom. Ta metoda podobnie jak in vitro nie może być zaakceptowana, ponieważ do poczęcia dochodzi poza aktem seksualnym małżonków. Dochodzi w tej metodzie podobnie jak w in vitro, do rozdzielenia między dwoma znaczeniami aktu małżeńskiego, jedności i prokreacji (otwartości na przekazywanie



życia).Poczucie bezpieczeństwa dziecka zostaje zagrożone, Tożsamość jest rozdarta, ponieważ dziecko zawsze potem poszukuje matki biologicznej lub ojca biologicznego, niezależnie od tego, że może kochać rodziców zastępczych, którzy je wychowali. Jest to zawsze dramat odbierany jako odrzucenie przez własną matkę lub ojca. Poczucie bycia rzeczą, którą można dobrowolnie dysponować. Potwierdzają to świadectwa osób, które znalazły się w takiej sytuacji. Np. pewna licealistka, spłodzona z pomocą nasienia anonimowego dawcy, odkrywa, że na świecie żyje również kilkanaścioro innych dzieci z nasienia tego samego ojca, postanawia ich odnaleźć, po to żeby wraz z nimi odnaleźć dawcę, który w obecnym momencie figuruje w ich życiu tylko jako podany numer. Owa licealistka nie traktuje go jako ojca, ale chce odnaleźć swoje korzenie (jeden z elementów tożsamości), chce -jak to sama nazwała -zaspokoić pragnienie powrotu do domu. Stanowisko Kościoła wyrażone jest w dokumencie „INSTRUKCJA O SZACUNKU DLA RODZĄCEGO SIĘ ŻYCIA LUDZKIEGO I O GODNOŚCI JEGO PRZEKAZYWANIA ODPOWIEDZI NA NIEKTÓRE AKTUALNE ZAGADNIENIA Donum Vita”. Jan Paweł II zatwierdził tę Instrukcję i zarządził jej opublikowanie. http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/zbior/t_2_19.html Oto parę cytatów z tego dokumentu: „Sztuczne zapłodnienie heterologiczne sprzeciwia się jedności małżeńskiej, godności małżonków, właściwemu powołaniu rodziców oraz prawu dziecka do poczęcia i urodzenia się w małżeństwie i z małżeństwa” (nr II, A, 2). „Sztuczne zapłodnienie heterologiczne narusza prawa dziecka, pozbawiając go synowskiej relacji do pochodzenia rodzinnego i może utrudnić kształtowanie się jego tożsamości osobowej. Ponadto stanowi ono zniewagę wspólnego powołania małżonków wezwanych do ojcostwa i macierzyństwa oraz obiektywnie pozbawia płodność małżeńską jedności i integralności. Sprawia i ujawnia rozdział między pokrewieństwem genetycznym, pokrewieństwem wynikającym z ciąży a odpowiedzialnością wychowawczą”(nr II, A, 2). „Osoba ludzka powinna być przyjęta w akcie jedności i miłości swoich rodziców; dlatego zrodzenie dziecka powinno być owocem ich wzajemnego oddania się, które realizuje się w akcie małżeńskim, przez który małżonkowie współpracują z dziełem miłości Stwórcy jako słudzy, a nie władcy Pochodzenie osoby ludzkiej jest w rzeczywistości rezultatem oddania się. Poczęte dziecko powinno być owocem miłości swoich rodziców. Nie może być pożądane i poczęte jako wynik interwencji technik medycznych i biologicznych; oznaczałoby to sprowadzenie go do poziomu przedmiotu technologii naukowej. (nr II, B, 4c). http://www.lo34.natan.pl/