Musisz zainstalować flash player pobierz instalator












TROCHĘ KULTURY! Zmęczeni nauką i pracą? Znudzeni chodzeniem do tych samych miejsc? Znużeni telewizją i grami video? A może tak odrobinę kultury? Przedstawiamy nasz jesienny informator kulturalny. Muzeum Narodowe W gmachu przy Alejach Jerozolimskich 3 startuje właśnie nowy program edukacyjny, w ramach którego odbywać będą się spotkania, warsztaty, wykłady i oprowadzania poświęcone najrozmaitszym motywom i tendencjom w sztuce – od starożytnych wierzeń po dwudziestowieczne eksperymenty. MAMY w Muzeum, Urodzinowe warsztaty twórcze czy dedykowane seniorom Muzealne studium dziejów sztuki to tylko niektóre spośród propozycji przygotowanych na rok szkolny 2014/2015. Warszawski Festiwal Filmowy Na jubileuszowy, 30. Warszawski Festiwal Filmowy do stolicy zjadą najwybitniejsi przedstawiciele światowego kina. Najciekawsze światowe produkcje powalczą o uznanie warszawskiej publiczności i jury. Widzowie obejrzą blisko 200 filmów pełno- i krótkometrażowych. Zobaczą te filmy jako pierwsi, ponieważ Warszawski Festiwal Filmowy prezentuje wyłącznie produkcje, które nie były wyświetlane wcześniej w Polsce. Znaczną część programu festiwalowego stanowią premiery światowe, międzynarodowe i europejskie. Widzowie będą mieli również okazję porozmawiać z wybitnymi filmowcami i wziąć udział w filmowych warsztatach Kino Warszawa Fest Wystawa multimedialna, możliwość zwiedzenia kina od zaplecza, pokazy filmów i kronik oraz warsztaty tematyczne to tylko część atrakcji przygotowanych w ramach Kino Warszawa Fest. W kinie Iluzjon (ul. Narbutta 50a) od piątku do niedzieli, 10-12 października, odbędzie się święto małych kin. Patronat nad Kino Warszawa Fest objęła Prezydent m.st. Warszawy. Festiwal jest pierwszym wydarzeniem w stolicy w całości poświęconym przeszłości i przyszłości kin tradycyjnych. Jego celem jest budowanie tożsamości lokalnej oraz upowszechnianie



wiedzy o kinematografii i architekturze.  Wawerskie Centrum Kultury W dniu 26 października nastąpi oficjalne otwarcie Wawerskiego Centrum Kultury. Już dziś warto zarezerwować sobie czas na to wydarzenie.WCK tworzy 6 filii (dotychczasowych klubów kultury) oraz Wawerska Strefa Kultury. Siedziba WCK znajduje się w budynku byłego gimnazjum w Międzylesiu przy ul. Żegańskiej 1a i tam właśnie, w ostatnią niedzielę października odbędzie się kulminacja wspomnianego wydarzenia. Słowa w ruch Interdyscyplinarny projekt artystyczny skierowany do uczniów liceum i ostatnich klas gimnazjum.  W ramach projektu odbędzie się cykl dziesięciu warsztatów, podczas których pracować będziemy nad tekstem zaproponowanym przez reżysera. Różne interpretacje tego tekstu, zaproponowane przez uczestników, posłużą do stworzenia partytury ruchów i choreografii. Do pracy wykorzystamy różne techniki – oprócz ruchu, tańca i tekstu wykorzystamy nagrane przez uczestników filmy i zdjęcia, które później będziemy edytować metodą animacji poklatkowej. Z zebranego materiału powstanie spektakl.  Muzeum Karykatury W 2014 roku mija setna rocznica wybuchu I wojny światowej. W związku z tym Muzeum Karykatury organizuje wystawę rysunku satyrycznego „Wielka Wojna i Pokój”. Ekspozycja składa się z dwóch części. Pierwsza z nich pt. „Wielka Wojna” to część historyczna, na której znajdują się rysunki z epoki. Druga część zatytułowana „Gołąbek pokoju” zawiera prace zaproszonych artystów, którzy specjalnie z okazji tej wystawy podjęli się narysować symbol pokoju w charakterystyczny dla każdego z nich sposób (humorystyczny lub satyryczny). Motywem przewodnim jest tu tytułowy gołąb – stosowany powszechnie jako znak pokoju między narodami. Pałac Kultury i Nauki Jeden z najbardziej rozpoznawalnych budynków stolicy - Pałac Kultury i Nauki w Warszawie otwiera się na zwiedzających! Zapraszamy grupy



zorganizowane oraz wszystkich innych chętnych do spotkania z żywym reliktem minionej epoki! Zwiedzanie trwa około 70 minut i obejmuje trasę kilkunastu sal w tym Sali Kongresowej, a kończy się wjazdem na Taras Widokowy XXX p, z którego można obejrzeć panoramę Warszawy.  Antrakt Standup Festiwal Warszawa 18-19 październik - Teatr Palladium. Antrakt Standup Festiwal 2014 to dwa dni pełne najlepszych wykonawców Standup Comedy w Polsce. Festiwal ma na celu dalsze upowszechnianie tej formy komedii oraz promocję jej nowych wykonawców, którzy w swoich programach często poruszają dość kontrowersyjne tematy, dlatego tym samym Festiwal skierowany jest do publiczności dojrzałej, inteligentnej z ogromnym dystansem do siebie i świata. Wstęp wolny. Fotoplastikon Warszawski zaprasza na wystawę prezentującą dzieje stolicy z lat 1890-1970. Na 48 szklanych fotografiach uchwycono miasto w trzech skrajnie różnych okresach historycznych tj. sprzed roku 1914, w czasie zawieruchy II wojny światowej oraz w latach odbudowy. JAK PRZYGOTOWAĆ PREZENTACJĘ MATURALNĄ? PORADNIK DLA CZWARTOKLASISTÓW. KROK PIERWSZY: WYBÓR I ANALIZA TEMATU Drogi czwartoklasisto, kiedy staniesz przed dylematem, który temat maturalny wybrać, nie pozwól, żeby był to wybór przypadkowy. To, co twojemu kuzynowi z liceum wydaje się “łatwe” a koleżance “fajne”, dziadkowi zaś “interesujące”, wcale nie musi byc takie dla ciebie. Przy wyborze tematu kieruj się następującymi założeniami: unikaj tematów pozornie latwych i oklepanych (motyw ojca, motyw matki, motyw zła, szaleństwa, cierpienia, itp, ponieważ przed tobą wybrało je tysiące uczniów, więc ciężko będzie ci zadziwić komisję jakąś własną analiza problemu. Co więcej, materiały z których będziesz korzystać mielą w kółko te same trzy zdania i pięć złotych myśli. Jeżeli nie masz słabości do zaczytywania się w lekturach szkolnych, staraj sie nie wybierać najbardziej oczywistych tekstów. Pamietaj, że po twojej prezentacji



przez dziesięć minut egzaminatorzy będą zadawali ci pytania. Będziesz mysiał udowodnić, że wiesz, o czym mówiłeś, rozumiesz problematykę utworów, a ponadto - co jest najbardziej upokarzajace - że dobrze znasz ich treść. Pomyśl, ile pytań może wymyślić nauczyciel z utworów, które zna prawie na pamięć! Dziesiątki? Setki? Tysiące? Wybierz książki, które czytałeś, lubisz, są jakoś dla ciebie ważne. Moim zdaniem powinieneś skupić się na tekstach a dopiero potem wybrać temat, który pasuje do twoich czytelniczych preferencji. Jeśli czytasz kryminały - wybierz temat z nimi związany, jeżeli interesuje cie fantasy - poszukaj dla siebie czegoś związanego z tym gatunkiem, jeżeli cenisz literaturę faktu - poszperaj w tematach i idź w tym kierunku. Poszukaj ciekawych tematów językowych (nie będziesz musiał czytać dużej ilości książek) lub z tzw. korespondencji sztuk (będziesz mógł omawiać np. filmy, które są dla ciebie ciekawsze i łatwiejsze w odbiorze) Kiedy wybierzesz już temat - porządnie go przeczytaj, unikniesz w ten sposób zarzutów komisji, że nie zrozumiałeś tematu lub niewłaściwie przygotowałeś



prezentację. Przykład 1. “Labirynty i ich funkcje w wybranych utworach literackich. Zanalizuj sposoby i cele podejmowania tego motywu przez pisarzy.” “Labirynty (...) w wybranych utworach literackich” - twoim zadaniem jest przedstawienie motywu labiryntu. Jak wyglądają? Czego dotyczą? Jaki związek z epoką z której pochodzą teksty mają? Jakie jest ich symboliczne znaczenie? Jak wpływają na losy bohatera? Co mówią o bohaterze? Czy są wartością pozytywną, czy negatywną? Rodzaj tekstów, gatunek, epokę możesz wybrać sam - temat tego nie precyzuje. Zeby twoja praca miała sens, musisz wybrać około 4 utworów. “ich funkcje” - musisz odpowiedzieć na pytanie, czemu służy użycie motywu labiryntu w wybranych przez ciebie tekstach? Dlaczego autor posłużył się tym motywem? Co dzięki temu uzyskał? “zanalizuj sposoby podejmowania tego motywu…” - musisz odpowiedzieć na pytanie: w jaki sposób autor kreuje przestrzeń labiryntu? jakich środków językowych do tego używa? z jakiej konwencji literackiej korzysta (np. realizm, naturalizm, impresjonizm, groteska)? “...i cele” - dlaczego autor tak a nie inaczej przedstawił labitynty? jaki efekt dzięki temu uzystał? Przykład 2. Język bohaterów wybranych powieści. Zanalizuj cechy stylu środowiskowego na podstawie wybranych dzieł. “Język bohaterów” - zajmujesz się więc monologami i dialogami postaci, a nie językiem narracji. Szukasz prawidłowości w tym języku. Czy bohater mówi krótko, czy długo? czy używa zdań pojedyńczych czy złożonych? Czy przeklina? Dlaczego, w jakich sytuacjach i o czym to swiadczy? Czy mówi poprawnie? Czy wtrąca do swoich wypowiedzi obce słowa? Jeśli tak to z czego to wynika i jak świadczy o postaci? Czy bohater ma duży zasób wyrazów w swoim słowniku, czy mówi rozwlekle czy lapidarnie, czy ma swoje ulubione powiedzonka, czy jest poważny, czy ma poczucie humoru, czy mówi językiem podobnym do innych bohaterów, czy też wyraza się specyficznie?



“wybranych powieści” - autorzy tematu określili gatunek: powieść. Nie dramat, nie utwór poetycki, nie opowiadanie i felieton. Interesują cię tylko powieści. Nie musisz ograniczać się do jakiegoś konkretnego okresu, masz swobodę wyboru. Możesz wybrać powieści z XX, XIX wieku, lub każda powieść może być z innej epoki. “zanalizuj cechy stylu środowiskowego” - nie możesz wybrać dowolnej postaci do analizy, ale taką, która mówi językiem charakterystycznym dla jakiejś grupy społecznej, środowiska, zawodu itp. Jeżeli twój bohater będzie hydraulikiem, musisz zastanowić się, jakim językiem rozmawiają ze sobą hydraulicy i czy twój bohater też tak mówi. Jeżeli wybierzesz arystokratę, przyjrzyj się językowi postaci pod kątem podobieństwa do mowy innych arystokratów. Jeżeli wybierzesz policjanta, wojskowego lub złodzieja - poszukaj cech charakterystycznych dla języka policjantów, wojskowych czy złodziei. KROK DRUGI: PRZYGOTOWANIE BIBLIOGRAFII Pamiętaj, że musisz stosować się do określonych reguł pisania bibliografii i konspektu, każda szkoła z pewnością przygotowała dla swoich uczniów wzór bibliografii. Informacje o naszym wzorze znajdziesz na stronie internetowej szkoły. Twoja bibliografia/konspekt nie powinna zajmować więcej niż jedna strona formatu a4, powinna być podpisana. Zrób sobie listę książek, filmów, piosenek, itp. , które pasują do twojego tematu. Niech ta lista będzie dłuższa niż potrzeba. Pierwsza wersja powinna zawierać około dziesięciu pozycji, żebyś miał z czego wybrać. Potem zastanów się, czy wszystkie teksty dobrze ci się czytało, czy wszystkie teksty dobrze rozumiesz, czy o każdym miałbyś coś do powiedzenia. Przemyśl to i ostatecznie zostaw sobie 4-5 pozycji. Skonsultuj wybór ze swoim polonistą. Zajmij się bibliografią przedmiotu, czyli opracowaniami. Większość uczniów traktuje tę część jako zbędną i wpisuje cokolwiek, nie czytając tego, a nawet nie widząc tych książek na oczy. Uważaj, komisja ma prawo zapytać cię o bibliografię przedmiotu. Jak



będziesz przybliżał treść artykułu, jeżeli nie widziałeś go na oczy? Twoim obowiązkiem jest zapoznanie się z każdą pozycją, którą wpiszesz do bibliografii. Nie wpisuj tam wstępów i opracowań z “Grega” i stron internetowych ze streszczeniami i kiepskimi opracowaniami. Nie o to chodzi. Powinieneś zapoznać się z tekstami uznanych autorytetów, dziennikarzy, naukowców, ludzi, którzy naprawdę znają się na tekstach i epoce, o której piszą. Na przykład do tematu nr2 powinieneś przeczytać teksty na temat języka/gwar środowiskowych, żeby znać ich cechy. Powinieneś poszukać więc językoznawców, którzy się tym tematem zajmują, np, prof. Bralczyk. Możesz się zdziwić, że czasami ci bardzo poważni, uczeni panowie (i panie) piszą językiem zrozumiałym a nawet przystępnym. Jeżeli będziesz zajmował się jakimś filmem, poszukaj recenzji tego filmu (ale nie z internetowego forum, ale z poważnych gazet, np. “Kino”) jeżeli chcesz posłużyć się jakimiś materiałami dodatkowymi, musisz je ująć w bibliografii/konspekcie. Pamiętaj, że do sali egzaminacyjnej możesz wnieść tylko to, co wcześniej zgłosiłeś. KROK TRZECI: PRZYGOTOWANIE PREZENTACJI I PRZYGOTOWANIE SIĘ DO PREZENTACJI Musisz przeczytać lektury, najlepiej dwa razy. Podczas czytania rób notatki dotyczące tematu, gromadź cytaty (nie wszystko się przyda, ale warto mieć więcej), notuj pomysły i obserwacje, najlepiej zrób sobie jakiś plakat czy tablicę, zawieś na scianie i przyklejaj wszystko, co znajdziesz. Dobrze mieć wszystkie materiały w jednym miejscu, ale tak, aby można było je swobodnie grupować i przeglądać. Jako przykładny balaganiarz wiem, co mówię: powinieneś wiedzieć, gdzie co masz. Z dostępnych materiałów wybierz najciekawsze, najmniej oklepane. Poukładaj je w jakieś motywy, znajdź ramę kompozycyjną dla swojej wypowiedzi i poukładaj treści zgodnie z jakąś logiką, wtedy twoje wystąpienie - jak dobra książka - będzie miało swoją dramaturgię. Nie licz na przebłysk geniuszu, napisz prezentację na kartce. Nie rób tego jednak w nocy, przed egzaminem.



Pamiętaj, że prezentacja to nie to samo co streszczanie utworów, na końcy powinno znaleźć się podsumowanie - twoje błyskotliwe wnioski (uwaga: sformułowanie “pisarze w każdej epoce przedstawiali ten temat inaczej” nie jest wnioskiem błyskotliwym, w ogóle nie jest wnioskiem!) Nie ucz się prezentacji na pamięć, po pierwsze to głupio brzmi i komisja od razu wyczuwa, że ktoś, mówiąc kolokwialnie “klepie na pamięć” tekst, którego nawet nie rozumie. Po drugie - bedziesz zdenerwowany, możesz zapomnieć jakiegoś zdania czy akapitu i nie bedziesz wiedział, co dalej. Widzieliśmy dziesiątki takich przypadków. Przeczytaj przezentację kilka razy i staraj się ją komuś powiedzieć - w ten sposób ćwicz. Możesz mówić do lustra, do rodziców, chłopaka czy dziewczyny. Staraj się mówić “swoimi słowami”, zapamiętując “co po czym”. Zmierz sobie czas, żeby podczas egzaminu nie okazało się, że w połowie twojej wypowiedzi egzaminator zacznie zadawać pytania. Jeżeli praca jest za długa, postaraj się ją skrócić, wyrzuć jakieś zagadnienie albo całą lekturę. Przed egzaminem staraj się rozluźnić, ale nie bądź zbyt luźny czy arogancki. Nawet jeśli bedziesz bardzo zadowolony ze swojej pracy i uważasz ją za idealną, a ponadto pomagała ci ciocia polonistka, to ludzie po drugiej stronie stolika z pewnością wiedzą dużo więcej od ciebie. Pokora jest więc mile widziana. Marcin Zimbicki



Biologia i Chemia...śmierci? Po Tess Geritsen i Stephenie Kingu przedstawiamy kolejne ważne nazwisko w świecie literatury sensacyjnej. Książki Simona Becketta kupiło 8 milionów ludzi. Jego ostatnia powieść - „Rany Kamieni” jest obecnie najlepiej sprzedającą się książką sensacyjną na świecie. Jako młody człowiek, Beckett marzył o studiowaniu Biochemii, ale okazało się, ze nie ma ku temu specjalnych predyspozycji. Chociaż jego bohater jest wybitnym specjalistą w dziedzinie medycyny sądowej, sam Beckett miał duże problemy z zaliczeniem biologii i chemii na studiach. Wycofał się ze studiowania Biochemii po nieudanych egzaminach w pierwszym semestrze i wybrał jako dalszy kierunek kształcenia literaturę angielską. Teraz śmieje się ze swojej nieudanej kariery naukowej, mówiąc że historia zatoczyła pełne koło – powrócił do swoich wcześniejszych zainteresowań w swoich powieściach. Po ukończeniu studiów imał się różnych zajęć, był między innymi robotnikiem budowlanym, grał na perkusji i wraz z zespołem podróżował po Europie, przez pewien czas mieszkał w Hiszpanii, gdzie uczył języka angielskiego. Tam właśnie rozpoczął swoją przygodę z pisaniem. Ponieważ w dzień pracował, pisał wieczorami i w nocy, być może dlatego wykreował świat pełen mroku i grozy. Po powrocie do Anglii jako dziennikarz-freelancer pisywał między innymi do The Times, The Independent on Sunday, The Daily Telegraph i The Observer. Był już wcześniej autorem kilku książek kryminalnych, jednak rozgłos zyskał dopiero po wydaniu w 2006 powieści „Chemia śmierci”, za którą otrzymał „Złoty sztylet” - najbardziej prestiżową nagrodę literacką dla powieści sensacyjnych na Wyspach Brytyjskich. Poza „Chemią śmierci” jest autorem następujących pozycji: Zapisane w kościach (Written in Bones), Szepty zmarłych (Whispers of the Dead), Wołanie grobu (The Calling of the Grave), Rany kamieni (Stone Bruises). Początkowo największą popularność zyskał w Niemczech, w rodzinnej Anglii będąc autorem praktycznie nieznanym. „Nigdy nie chciałem być celebrytą” -



skomentował kwestię swojej popularności autor. Twórczość Becketta można z pewną ostrożnością zakwalifikować do gatunku thrillera medycznego, on sam nazywa ją „standalone thrillers”. Wśród autorów, których ceni, wymienia Raymonda Chandlera, Travisa McGee i Johna D. Macdonalda, najbardziej inspiruje go zaś Petre O'Donell. *** Jeśli lubisz gęsią skórkę, grozę oraz zdecydowanie szybsze tętno podczas czytania, a dodatkowo umiesz czerpać wiedzę o życiu przed- i pośmiertnym, to poszukaj książek Simona Becketta. Cztery powieści, jeden bohater – doktor David Hunter – najlepszy antropolog sądowy w Anglii. Jego oku nie umknie żaden szczegół, potrafi dosłownie „skłaniać zmarłych do zwierzeń”. Zdajemy sobie sprawę, że łapanie seryjnych morderców to nie byle jaka robota, a doktor Hunter jest jej najważniejszym elementem. Jego zadaniem jest określenie sposobu, czasu oraz miejsca zgonu. Beckett opowiada niezwykłe historie. Przedstawia przerażające obrazy i wydarzenia oraz ludzi, których działania przewyższają naszą wyobraźnię. Główny bohater ma tendencje do wpadania w tarapaty, które mogą zagrozić jego życiu, bo oprócz standardowych zadań na rzecz policji, Hunter lubi działać na własną rękę. Można powiedzieć, że kłopoty to jego specjalność. Simon Beckett jest zdecydowanie numerem jeden na mojej prywatnej liście thrillera medycznego. Zapewniam wszystkich uważnych czytelników, że nie zawiodą się na jego książkach. Ewelina Żurawska, 4et *** Co to jest gender? Według książki Gabiele Kuby pt. "Globalna rewolucja seksualna", Gender wywodzi się od feminizmu. Skuteczna walka o równouprawnienie kobiet i mężczyzn napędziła grupy feministyczne do następnego kroku. „Nigdy dotychczas nie było ideologii, która chciałaby zniszczyć tożsamość płciową mężczyzny i kobiety oraz wszelkie unormowanie etyczne relacji



seksualnych. Teraz się ona pojawiła, nazywa się gender”. Aż dziw, że w państwach wysoko rozwiniętych np. w Niemczech i Szwajcarii, paradowanie mężczyzn w kobiecych spódniczkach jest czymś w pełni normalnym. Z kolei w Austrii, od wielu lat dzielnie walczy (nieszczęśliwie dla nas) z powodzeniem piosenkarka Konchita Wurst, Która w maju 2014 roku wygrała konkurs Eurowizji, pokonując m.in. polską parę Donatan & Cleo, którzy różnią się od Konchity tak bardzo, że nie opiszą tego żadne słowa. Paradoksalnie, w zachowaniu i wyglądzie Konchity nie byłoby nic dziwnego, gdyby nie czarna broda, a jej nazwisko Konchita Wurst nie było tłumaczone bardzo prowokacyjnie. Z języka hiszpańskiego Konchita oznacza "Muszelka", co nawiązuje do żeńskiego organu rozrodczego, natomiast "Wurst" to po niemiecku - kiełbasa. W obu wyrazach bardzo wyraźnie czuć jak Konchita wplata się w środowiska feministyczne. Co jeszcze bardziej martwi, głosowała na nią połowa Europy! Smaczku jeszcze bardziej całej sprawie nadaje fakt, że nasza Konchita tak naprawdę nazywa się Thomas Neuwirth i kiedyś była mężczyzną. Niestety, już nawet do Polski Gender wdziera się wielkimi krokami, a nasi politycy nie robią nic żeby powstrzymać tę nadciągającą epidemię. Napędzają ją tłumacząc swoje decyzje potrzebą rozwijania państwa nie tylko pod względem gospodarczym, a także kulturowym. Już zapowiedziano przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, nowy program edukacji seksualnej, której będzie poddana nie tylko młodzież, ale nawet już najmłodsi. Niewątpliwie owa "edukacja" będzie zwiększała procent gwałtów wśród młodzieży. Jak powiedział Janusz Korwin-Mikke dla portalu Fronda.pl, przez wielu ludzi "nielubiany" polityk, "szybciej oddam swoje dziecko do pedofila, niż na lekcję edukacji seksualnej". Wielu ludzi tłumaczy jego słowa jako szaleństwo w czystej postaci, jednakże są to osoby albo związane poglądowo z Gender, lub politycy prawicy, którzy jeszcze nie dostrzegają problemu nowej ideologii. Co więcej, swoimi komentarzami źle informują społeczeństwo, które w dużej mierze albo nie interesuje się sprawami państwa, albo jest tak negatywnie nastawione na politykę,



że zaakceptuje każde słowo swojego kandydata. Problem jest dużo szerszy niż te zagadnienia, które przytoczyłem. Dla osób, które są zainteresowane całą sprawą, na pewno zaspokoi częściowo list pasterski Episkopatu Polski z okazji dnia Świętej Rodziny, który przeszedł szerokim echem przez środowiska lewicowe i część środowisk prawicowych z powodu czystej prawdy wygłoszonej przez Episkopat na temat Gender, edukacji seksualnej jak i podstawowych wartości jak dom, rodzina i czynników tworzących te wartości, czyli kobieta, mężczyzna i dziecko. Maciej Walkowski, kl. 4 kuch *** Czy każdy sekret potrzebuje wyjaśnienia? Tajemnice, który ma każdy z nas, nie potrzebuje wyjaśnienia, chociaż ludzie są ciekawi i nie mogą znieść co może ukrywać przed nimi inna osoba. Niektórzy opierają się temu, a niektórzy nie wytrzymują i rozpowszechniają swoje sekrety jednej osobie i zamienia się to w łańcuszek. Dobrym przykładem takiego zbioru tajemnic jest sztuka magiczna. Magia dzieli się na iluzja uliczna, karciana lub widowiskowa, lecz każdy z tych gatunków ma swoje sekrety. Widownia podczas pokazu bacznie obserwuje poczynania magika i nie może uwierzyć jak zostali "oszukani". Za wszelką cenę chcą wiedzieć, ponieważ tak jesteśmy skonstruowani. Nie można mieć przed nami tajemnic i mamy potrzebę dowiadywania się szczegółów, które nas interesują. Zanim to się jednak zrobi, trzeba zadać sobie pytanie: "Czy jednak warto?". Jeśli poznamy sekret to nie będzie efektu zaskoczenia, który jest tak pożądany wśród iluzjonistów. Jeśli powiemy mu wprost, że znamy zakończenie tej sztuczki to po pierwsze zepsujemy sobie zabawę i jemu z magii, a po drugie możemy go zniechęcić. Skoro uczy się sztuczki by nas zaciekawić, to wyjawienie sekretu mu prosto w twarz, może być dla niego jak nóż w plecy. Niektórzy twierdzą, że nawet jak znają sekret, to zadziwia ich pokaz. Dzieje się to za sprawą drugiej warstwy pokazu. Wielu iluzjonistów przygotowuje swój występ tak, by podobał się każdemu. Chociaż może to się sprawdzić to lepiej nie znać wielu tajemnic, które są ukrywane przez magików, ale i zwykłych ludzi. Artur Pełka



Komputerowe uzależnienie Od jakiego czasu spędzonego przed komputerem liczy się uzależnienie? ucz. kl. 2 Wśród różnych uzależnień uzależnienie od komputera i Internetu, wydaje się, że jest trochę lekceważone przez rodziców i pedagogów. Zresztą jest to dość nowe zjawisko. Jednak psychiczne mechanizmy uzależnienia od komputera są podobne do mechanizmów, które występują w narkomanii i alkoholiźmie. Limit czasu siedzenia przed komputerem jest sprawą indywidualną pod warunkiem stosowania pewnych zasad. Koniecznie należy robić przerwy w korzystaniu z komputera. Zalecane jest co pół godziny. Ks. dr M. Dziewiecki, psycholog i duszpasterz, zachęca do wprowadzenia zasady, że dzieci powinny korzystać z komputera nie dłużej niż 1,5 godziny dziennie. Podobnie uważa M. Ćwiek wychowawca ze specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Łask. Uważa, że bezwzględnie należy ograniczyć czas spędzony przy komputerze do 1 - 2 godzin dziennie zależnie od wieku dziecka. Na edukacyjnym portalu Scholaris podano, że młody człowiek jeśli spędza czas przed monitorem komputera więcej niż 3 godziny dziennie potrzebuje wtedy interwencji, pomocy. Co może świadczyć o uzależnieniu od komputera? Dr Kimberly Young z Uniwersytetu w Pittsburgu podaje 10 kryteriów, które świadczą o uzależnieniu od Internetu. Można je odnieść także do uzależnienia od komputera. A więc: 1. "Czujesz się zupełnie pochłonięty Internetem, myślisz o nim przez cały czas, także kiedy z niego nie korzystasz. 2. Aby osiągnąć satysfakcję, czujesz potrzebę używania Internetu przez coraz dłuższy czas. 3. Odczuwasz niemożność kontrolowania czasu korzystania z Internetu. 4. Kiedy usiłujesz ograniczyć korzystanie z Internetu lub całkiem z niego zrezygnować, odczuwasz niepokój i poddenerwowanie? 5. Używasz Internetu, aby uciec od problemów lub kiedy dokucza ci poczucie bezradności, winy, lęku albo przygnębienia. 6. Okłamujesz członków rodziny, aby ukryć swoje wzrastające zaangażowanie w Internet. 7. Wystawiasz na szwank lub ryzykujesz utratę znaczącego związku, pracy, możliwości nauki



lub karierę z powodu Internetu. 8. Powracasz do niego, nawet jeśli rachunki za korzystanie z Internetu przekraczają twoje możliwości. 9. Kiedy nie masz dostępu do sieci, występują u ciebie objawy zespołu abstynencyjnego (lęk, narastające przygnębienie, mimowolne "pisanie na klawiaturze", obsesyjne myślenie i marzenie o Internecie). 10. Korzystasz z sieci dłużej niż początkowo zamierzałeś". Za uzależnioną uważa się osobę, która odpowie twierdząco na co najmniej pięć pytań". (Marek Ćwiek, Uzależnienie od komputera i Internetu, edukacyjny portal Scholaris). Podobne kryteria wymienia ks. Dariusz Sikorski SDS: • spędzanie przy komputerze coraz większej ilości czasu, kosztem innych dotychczasowych zainteresowań; • zaniedbywanie obowiązków rodzinnych czy zawodowych (szkolnych) w związku z komputerem; • pojawianie się konfliktów rodzinnych w związku z komputerem; • kłamanie odnośnie ilości czasu, spędzonego przy komputerze; • niepodejmowanie prób kontrolowania czasu spędzanego przy komputerze; • przeznaczanie coraz większej ilości pieniędzy na zakup coraz to nowszego sprzętu komputerowego, • nabywanie coraz to nowszego oprogramowania, akcesoriów czy książek i czasopism o tematyce komputerowej; • reagowanie rozdrażnieniem czy nawet agresją w sytuacjach, kiedy korzystanie z komputera jest utrudnione bądź niemożliwe". (ks. Dariusz Sikorski SDS, Uzależnienie od internetu, Katolik.pl) W internecie jest wiele testów sprawdzających, czy jesteś osobą uzależnioną np. pytanie z tekstu Ćwieka: "Czy ktokolwiek z Twojej rodziny lub przyjaciół uważa, że zbyt dużo czasu spędzasz przy komputerze?". W czasopiśmie katolickim "Wychowawca" podano "3 fazy uzależnienia od komputera: • Poznawanie wirtualnego świata, racjonalnego korzystanie z komputera. Czas spędzany przed monitorem jest w pełni kontrolowany. • Początkowa faza uzależnienia. Użytkownik z każdym dniem przeznacza więcej czasu na granie. Komputer staje się dominującym



zainteresowaniem. Dłuższy brak kontaktu z grą budzi nerwowość. • Faza destrukcyjna uwydatnia się spędzanie każdej wolnej chwili na grę. Ograniczanie czasu na sen, odżywianie, naukę, pracę zawodową, obowiązki rodzinne, kontakty towarzyskie, by móc częściej korzystać z komputera. Mimo, że sytuacja jest niepokojąca gracz bagatelizuje to. Chęć gry jest silniejsza od pozostałych pobudek. Inne aspekty życia tracą na znaczeniu. Stan zdrowia zdecydowanie się pogarsza, pojawiają się zaburzenia koncentracji, bezsenność". (Wychowawca nr 06/2003) Ważne jest zapobieganie uzależnieniu od komputera. Niezbędne jest poznanie problemu, planowanie czasu korzystania z komputera i nie przekraczania go bez powodu, spędzanie wolnego czasu z rodziną i przyjaciółmi, rozwijanie swoich zainteresowań np.uprawianie sportu, poznawanie realnych, a nie wirtualnych przyjaciół, rozwiązywanie swoich problemów przy pomocy ludzi doświadczonych, w przypadku uzależnienia od komputera można się zgłosić do Ośrodka Uzależnień. Grzegorz Wilkowojski http://www.lo34.natan.pl/ Odkrywamy K- POP W ostatnim numerze gazetki pisałam o tym, że do Polski po raz pierwszy mają zawitać dwa zespoły kpop'owe, A Prince oraz MBLAQ. Niestety, koncerty nie odbyły się. Managerowie A Prince odwołali koncert, ponieważ odbywał się on w tym samym dniu co koncerty MBLAQ, jednak do dzisiejszego dnia nie jest wiadome, czemu agenci odwołali europejską trasę MBLAQ. Ale nie ma co płakać, ponieważ Polskę odwiedzili dwa inne zespoły, LEDApple oraz VIXX.  Pierwsi w naszym kraju pojawili się LEDApple. Chłopcy tworzą muzykę, którą mogli by polubić wszyscy, którzy tylko usłyszeli by chociaż jedną ich piosenkę. Ich repertuar ma dużą rozpiętość - od wolnych, rockowych ballad, po mocniejsze rockowe kawałki zahaczające o elektroniczny pop. Zespół powstał w 2010 r. Ich nazwa pochodzi od dwóch słów, pierwsza część, czyli "LED" pochodzi od słynnego rockowego zespołu Led Zeppelin, natomiast druga "apple" symbolizuje świeżość i soczystość ich zespołu oraz muzyki jaką tworzą. Początki zespołu były trudne, z 5 osób, dzięki którym powstał zespół, w



obecnym składzie pozostały tylko dwie. Powody, dla których tak się stało, były przeróżne, od chorób, po obowiązkową służbę wojskową. „LEDy” są wyjątkowi, podczas gdy inni tylko śpiewają i tańczą, ci chłopcy sami grają na instrumentach (gitara, bas, perkusja), a do tego wykonują cześć choreografii, oczywiście wokaliści wykonują całą choreografię. LEDApple, oprócz własnych utworów grają covery. Chłopcy są ambasadorami "Fundation for People with Disabilities". By pomóc innym, zespół stworzył projekt o nazwie "Music Note". Zespół nagrywa covery i własne wersje popularnych piosenek, które później umieszcza na YouTube. Zysk, który dzięki temu otrzymują, idzie na fundacje "Save The Children", która chroni prawa dzieci.  Dzień przed przylotem zespołu do Polski, Centrum Kultury Koreańskiej ogłosiło niespodziankę, która poruszyła fanów. Wieczorem, w dniu przyjazdu w CKK miało się odbyć spotkanie na które mogli przyjść wszyscy, jednak autograf mogło dostać tylko 50 pierwszych osób, które wysłało email. 28 sierpnia, po długim czasie oczekiwań, LEDApple przylecieli do Polski. Już na lotnisku zostali powitani przez polskich fanów, którzy od rana czekali na lotnisku. Po przylocie chłopcy pojechali odpocząć w hotelu, po czym udali się na spotkanie z fanami. Na początku spotkania, Hanbyul, główny wokalista, podziękował za miłe powitanie i możliwość wystąpienia w Polsce oraz za wsparcie fanów. Po rozdaniu autografów zespół podziękował za wszystko i poprosił fanów by ci nie śledzili ich i nie szukali hotelu w którym się zatrzymali, ponieważ chcą odpocząć. Oczywiście, za  Podczas pobytu w Warszawie, w wolnym czasie chłopcy spacerowali m. in. po Starym Mieście. Oczywiście, mogliśmy być wszyscy na bieżąco z miejscami które widzieli, dzięki Youngjunowi, który ma Instagramie zamieszczał zdjęcia ze spacerów po stolicy.  Paulina Karasiewicz, 3dt



Plan pracy Samorządu Szkolnego W nawiasach podajemy klasy, które zgłosiły się od zorganizowania wyżej wymienionych imprez. 1. Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2. Wybory do Samorządu Szkolnego 3. Dzień Edukacji Narodowej (2ah) 4. Otrzęsiny (3bh) 5. Andrzejkowy maraton filmowy (2et) 6. Akcja „Góra grosza” - zbiórka drobnych pieniędzy na domy dziecka 7. Wigilia szkolna. 8. Opieka wolontariuszy mad schroniskami dla zwierząt. 9. Udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy. 10. Walentynki (2b). 11. Dzień kobiet (3et) 12. Dzień Wiosny (3ho) 13. Dzień Sportu (2dt) 14. Udział w dniu otwartym szkoły. 15. Akcja charytatywna „Pomóż i ty” 16. Akcja dla fundacji ViVa. 17. Współpraca z fundacja Kawałek Nieba 18. Zakończenie klas czwartych 19. Zakończenie roku szkolnego Konkurs na najlepszy film o szkole rozstrzygnięty! Niezmiernie miło nam poinformować wszystkich zainteresowanych, że jury wyłoniło zwycięzcę konkursu filmowego dotyczącego szkoły i jej problemów. Zasłużone laury przypadły w udziale klasie 2dt, która brawurowo zmierzyła się z problemem wyobcowanie młodego człowieka pochłoniętego nałogiem narkotykowym. Jury doceniło ważne przesłanie filmu oraz pomysłowość formy. Nagrodą w konkursie było dwuosobowe zaproszenie do kina na wybrany film. Jednocześnie donosimy, że drugi z naszych konkursów – konkurs na utwór poetycki na temat szkoły i nauczycieli cieszył się umiarkowaną popularnością. Jury spośród zera nadesłanych prac wyłoniło zero zwycięzców, którzy nie otrzymali ani jednej nagrody. Laureatom i nie - laureatom serdecznie gratulujemy i zapraszamy do wspólnej zabawy w przyszłości, albowiem kreatywności naszej młodzieży nic nie straszne. Do pracy, rodacy!







Szlakiem warszawskich hoteli…. Samoobsługowy hotel Już od dawna Warszawa nie jest "noclegową pustynią". Momentem przełomowym była decyzja o zorganizowaniu mistrzostw UEFA Euro 2012. Wówczas zintensyfikowano działania zmierzające do budowy wizerunku turystycznego Warszawy jako markowego produktu turystyki biznesowej. Pokłosiem idei są nowo powstające hotele samoobsługowe, i to nie w centralnych dzielnicach. Dowodem- Hotel Sound Garden, który zwiedzali 17 października nasi uczniowie. Hotel Sound Garden Hotel to pierwszy SMART hotel w Warszawie; znajduje się przy ulicy Żwirki i Wigury, w bezpośrednim sąsiedztwie Lotniska im. F. Chopina. To hotel miejski, biznesowy. Obiekt jest samoobsługowy - w przestronnym lobby hotelowym mamy do dyspozycji cztery samoobsługowe kioski z dużymi monitorami, za pomocą których możemy zameldować się, podając albo numer rezerwacji, albo imię i nazwisko. Automat wyda nam zakodowaną kartę do pokoju oraz wydrukuje na kartce podstawowe informacje z numerem pokoju, godzinami, w których można zjeść śniadanie i wymeldować się. W razie trudności pomocą służą dyskretna obsługa w niewielkiej recepcji. Cały proces trwa około minutę. Po zakończeniu pobytu Goście proszeni są o pozostawienie kluczy w pokoju lub w windzie. Płatność za pobyt można uiścić jedynie kartą kredytową lub debetową. Płatność gotówką nie jest możliwa. Już nie gość, ale prosument hotelowy... Klient hotelu współtworzy historię swego pobytu; może wybrać, na jakim piętrze zostanie zakwaterowany – koncept hotelu zakłada, że każde z pięter ma swój charakter muzyczny. Do pobytu może dokupić sobie śniadanie (świeże sałatki, kanapki, soki, zimne i ciepłe napoje) typu Grab and Go, które wybierze samodzielnie ze znajdującej się obok recepcji lodówki. Nie tylko dla gadżeciarzy... Oferta Sound Garden Conference Center skierowana jest zarówno do organizatorów szkoleń, konferencji



czy klasycznych spotkań biznesowych, jak i eventów, koncertów czy spotkań wymagających bardziej skomplikowanych rozwiązań technicznych i spektakularnej oprawy. Centrum konferencyjne tworzy dziewięć sal, znajdujących się na parterze i pierwszym poziomie centrum biznesowego Sound Garden. Największa znajdująca się na parterze sala Symphony w ustawieniu teatralnym pomieści 310 uczestników konferencji, a podczas koktajlu może spotkać się w niej 450 gości. Sale wykonane są zgodnie z najwyższymi normami dźwiękoszczelności Tam byli nasi smartuczniowie... Dzięki uprzejmości kadry menedżerskiej hotelu udało się zorganizować wycieczkę studyjną dla uczniów klas II i IV. Wyjście dydaktyczne było okazją do utrwalenia zdobytej wiedzy. Jolanta Kitura Komentarze uczestników: Najbardziej podobał mi się elektroniczny proces check inu. Jeden z lepszych hoteli, w którym byliśmy. Podobał mi się sposób oprowadzania nas. Rozwiązania techniczne zrobiły na mnie duże wrażenie. Jeszcze nigdy nie byłem w Smart- hotelu. Było super. *** “cool, jezzy, fresh and funky!” Do języka polskiego nieustannie przybywają jakieś angielskie słowa. Powód jest zawsze ten sam — hegemonia angielszczyzny we współczesnym świecie wraz z przekonaniem, że to, co “amerykańskie” lepsze; nowoczesne, żeby nie powiedzieć… “cool, jezzy, fresh and funky!”… Napiszmy o słowie, które już mamy w polszczyźnie, ale najwyraźniej okazało się, że jego klasyczne rozumienie nie jest wystarczająco atrakcyjne. Mowa o przymiotniku “epicki”. Każdy zapewne doskonale rozumie słowo “epicki”: «mający cechy



epiki»: Poematy, pieśni, rapsody e—e. (SJP PWN) A właśnie, że nic nie rozumiecie! Wyraz ten coraz częściej funkcjonuje w następującym znaczeniu: wyjątkowy, wspaniały (o sytuacji, przedmiocie itp.). Takie rozszerzenie zakresu semantycznego “epickiego” zawdzięczamy inwazji angielskiego wyrazu epic: 1.    noting or pertaining to a long poetic composition, usually centered upon a hero, in which a series of great achievements or events is narrated in elevated style: Homer’s Iliad is an epic poem. 2.    resembling or suggesting such poetry: an epic novel on the founding of the country. 3.    heroic; majestic; impressively great: the epic events of the war. 4.    of unusually great size or extent: a crime wave of epic proportions. (Random House Webster's Unabridged Dictionary) Mamy nadzieję, że definicje te są dla wszystkich zrozumiałe. Zwróćmy uwagę na znaczenie nr 3: “bohaterski, majestatyczny, imponująco wielki”. Takie znaczenie zawitało w polszczyźnie głównie dzięki Internetowi i grom komputerowym. Warto także zwrócić uwagę, że i w samej angielszczyźnie epic robi karierę. Choć przytoczone znaczenie (nr 3) nie jest znaczeniem podstawowym tego przymiotnika to według moich obserwacji to właśnie ono dominuje. Teraz tylko wypatrywać momentu, w którym zaczniemy mówić (czytać, pisać) o “epickim napadzie na bank”, “epickim karambolu drogowym” itp. (patrz znaczenie nr 4). Andrzej Sosnowski